Ailleron Innovation Forum 2025 o przyszłości bankowości

250 uczestników, 5 ścieżek tematycznych, hybrydowa formuła
AIF25 zgromadziło ponad 250 uczestników i zaproponowało pięć ścieżek tematycznych: The Engagement Shift, Smarter Than Ever, Designed for All, The Autonomous Bank oraz Final Spark. Po raz pierwszy dostępna była również transmisja online. Forum miało charakter międzynarodowy – większość wystąpień odbyła się w języku angielskim.
Wspólnym mianownikiem wszystkich sesji były wysokiej jakości prezentacje, praktyczne case studies i angażujące dyskusje eksperckie. Tegoroczna edycja miała też wyjątkową, wręcz festiwalową atmosferę oraz wyraźne skupienie na realnych wyzwaniach – od inkluzywnego projektowania aplikacji, przez personalizację usług z wykorzystaniem AI, po automatyzację procesów i tworzenie autonomicznych banków.
„To wydarzenie stało się przestrzenią do znaczącej wymiany poglądów, inspirujących dyskusji i odważnego spojrzenia w przyszłość technologii. Zaangażowanie uczestników #AIF25 to nie tylko nasza motywacja – to potężny znak, że razem możemy osiągnąć więcej” – tak o Ailleron Innovation Forum 2025 wypowiedział się nowy prezes Ailleron, Sławomir Soszyński.
Eksperci z topowych instytucji i firm technologicznych
Na scenie AIF25 wystąpili przedstawiciele takich firm jak Alior Bank, BNP Paribas, Credit Agricole, ING Bank Śląski, mBank, SGB-Bank, Revolut, George Labs, Gartner, Enterprise Investors czy Związek Banków Polskich (ZBP).
Forum otworzył CEO Ailleron, Sławomir Soszyński, podkreślając rolę praktyki, a nie raportów, w identyfikowaniu globalnych trendów – od social media banking, przez robo-doradców, po nowe modele wealth management.
Duże zainteresowanie wzbudził również wspólny keynote Pawła Jakubika (ZBP) i Aleksandry Gren (mBank S.A.), poświęcony de-westernizacji i odpowiedzialności dostawców technologii w kontekście zmieniającej się geopolityki.
Engagement Shift: jak dane napędzają wzrost
Debata „Accelerating Sales with Data” z udziałem Damiana Ragana (Credit Agricole), Łukasza Wiktora (KWKR), Jakuba Kuberskiego (Enterprise Investors), Aleksandry Gren, moderowana przez Pawła Jakubika, otworzyła rozmowę o sile kanałów cyfrowych w zwiększaniu sprzedaży.

Inspiracją były również:
- Katarzyna Rodak (Gartner) – „2025 CIO Agenda for Banking”
- Bogna Antosiak (mZakupy) – „When Banking Meets Shopping”
Z kolei w panelu „Leasing Apps – Unnecessary Luxury or a Breakthrough?” głos zabrali: Robert Urban (mLeasing), Lech Stabiszewski (Nest Leasing), Małgorzata Lipska (Pekao Leasing).
Moderował Kamil Portke (Ailleron).
Smarter Than Ever: AI zmienia zasady gry
Podczas sesji poświęconej tej ścieżce eksperci rozmawiali o tym, jak sztuczna inteligencja i dane w czasie rzeczywistym napędzają nie tylko mądrzejsze decyzje, ale i mądrzejsze organizacje.
Przykłady wdrożeń z regionu CEE i Europy Zachodniej pokazały, że AI to nie „buzzword”, ale realne narzędzie, które poprawia efektywność operacyjną, wspiera compliance i otwiera nowe modele biznesowe dla instytucji finansowych.
W centrum uwagi znalazł się panel ekspercki „𝗥𝗲𝗮𝗹-𝗧𝗶𝗺𝗲 𝗕𝗮𝗻𝗸𝗶𝗻𝗴: 𝗦𝗺𝗮𝗿𝘁𝗲𝗿 𝗗𝗲𝗰𝗶𝘀𝗶𝗼𝗻𝘀, 𝗕𝗲𝘁𝘁𝗲𝗿 𝗘𝘅𝗽𝗲𝗿𝗶𝗲𝗻𝗰𝗲” moderowany przez Artura Krzystka (Ailleron), który poprowadził dyskusję z udziałem Katarzyny Tomczyk-Czykier (Credit Agricole Bank Polska) i Michałem Walerowskim (Ailleron).
Sesje poprzedziły 2 prezentacje, które wzbudiły bardzo duże zainteresowanie publicznosći:
– „𝗙𝗿𝗼𝗺 𝗜𝗻𝘁𝗲𝗿𝗳𝗮𝗰𝗲 𝘁𝗼 𝗜𝗻𝘁𝗲𝗹𝗹𝗶𝗴𝗲𝗻𝗰𝗲” – Łukasz Samborski (Alior Bank);
– „𝗔𝗜 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝗨𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀𝘁𝗮𝗻𝗱𝘀, 𝗦𝘂𝗺𝗺𝗮𝗿𝗶𝘇𝗲𝘀, 𝗮𝗻𝗱 𝗦𝘂𝗽𝗽𝗼𝗿𝘁𝘀” – Iga Stępień (Santander Cosnumer Bank) i Michał Pomykała (Ailleron).
Designed for All: empatia w technologii
Szczególne emocje wywołały wystąpienia w ścieżce Designed for All.
Nic O’Brien z Revolut opowiadał o wyzwaniach projektowania dostępnych rozwiązań – jak choćby eSIM – które mimo swojej prostoty technologicznej, wymagają zaawansowanej empatii i zrozumienia różnorodnych potrzeb użytkowników.
Z kolei Daniel de la Fuente (George Labs) zaprosił uczestników do interaktywnej dyskusji o wpływie AI na codzienne życie – nie tylko w kontekście produktywności, ale także emocji i relacji z technologią.
Prezentacja Laure Wissiak z Hope Tech Insights przypomniała, że 16% światowej populacji żyje z niepełnosprawnością, a prawdziwie inkluzywne rozwiązania zaczynają się od… zadawania sobie trudnych pytań.
Autonomous Bank: technologia, która służy
Podczas tej ścieżki tematycznej uczestnicy zagłębili się w świat automatyzacji procesów bankowych, otwartych ekosystemów i inteligentnych usług, które mają potencjał zmienić sposób działania całej branży.
Dyskusję otworzyły 2 prezentacje:
🎙️ „𝗟𝗲𝗴𝗮𝗹 𝗗𝗲𝘃𝗲𝗹𝗼𝗽𝗺𝗲𝗻𝘁 𝗶𝗻 𝗙𝗶𝗻𝗮𝗻𝗰𝗶𝗮𝗹 𝗦𝗲𝗿𝘃𝗶𝗰𝗲𝘀” – Łukasz Wieczorek (KWKR) i Gabriela Kocurek (KWKR);
🎙️ „𝗥𝗲𝗺𝗼𝘁𝗲, 𝗗𝗶𝗴𝗶𝘁𝗮𝗹, 𝗦𝘂𝗰𝗰𝗲𝘀𝘀𝗳𝘂𝗹!” – Jarosław Ścigała (mBank SA) i Paweł Witek (Ailleron).
Podsumowujący tę ścieżkę panel dyskusyjny został poprowadzony przez Zbigniewa Glinkę (Ailleron), który zaprosił Artura Józefowskiego (SGB Bank SA), Karolinę Kenig-Guetat (BOŚ Bank) i Ernesta Lachowskiego (Bank Millenium) do dyskusji wokół realnych granic automatyzacji – zarówno technologicznych, jak i etycznych – oraz roli człowieka w projektowaniu i nadzorze nad samodzielnie działającymi systemami finansowymi.
Final Spark: wizja przyszłości według Chrisa Skinnera
Forum zakończył keynote Chrisa Skinnera – jednego z najbardziej wpływowych komentatorów sektora finansowego.
W swojej prezentacji mówił o nowym pokoleniu innowatorów, które już teraz dociera do szerszej grupy odbiorców niż wiele tradycyjnych banków.
Jego przesłanie było jasne: nie możemy pozostać biernymi obserwatorami, gdy technologia zmienia zasady gry.

AIF to coś więcej niż konferencja
Jak co roku, Ailleron zadbał o wyjątkową atmosferę – z tarasu Mangghi, z widokiem na Wawel, uczestnicy przenieśli się na wieczorne wydarzenie integracyjne.
Networking przy zachodzie słońca, inspirujące rozmowy, a także przestrzeń na mniej formalne interakcje sprawiły, że wielu gości już zapowiedziało swoją obecność na kolejnej edycji.
CTA: Zobacz galerię z AIF25
Ailleron SA to dynamiczna grupa kapitałowa z siedzibą w Krakowie, notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Spółka zależna Software Mind, rozwijana wspólnie z Enterprise Investors, świadczy usługi rozwoju oprogramowania dla pionierskich firm na całym świecie.
Spółka Ailleron specjalizuje się z kolei w usługach rozwoju oprogramowania i tworzeniu innowacyjnych rozwiązań IT, dostosowanych do potrzeb branży finansowej w Europie i Azji.
Grupa Ailleron obsługuje ponad 200 klientów w 40 krajach i zatrudnia ponad 1800 wysokiej klasy specjalistów. Blisko 75% przychodów Grupy pochodzi z rynków zagranicznych, co potwierdza jej prawdziwie globalny zasięg.