Wartość projektu przyłączenia polskiej infrastruktury paliwowej do rurociągów NATO to ok. 20 mld zł
„Mówimy o projekcie, który jeżeli krok po kroku doprowadzimy ten projekt do finalizacji, będzie na poziomie 20 mld złotych.
Mówimy o budowie rurociągów na odcinku 300 kilometrów – od granicy z Niemcami do bazy PERN pod Bydgoszczą. I mówimy o jednej z największych inwestycji w bezpieczeństwo państwa polskiego w ciągu ostatnich 30 lat” – powiedział Cezary Tomczyk.
Inwestycja w bezpieczeństwo państwa
W piątek (3.10.2025) w Warszawie zostało podpisane wstępne porozumienie dotyczące realizacji programu rozbudowy krajowej infrastruktury paliwowej w celu przyłączenia jej do systemu rurociągów NATO. Porozumienie dotyczy też budowy magazynów paliw na potrzeby sił zbrojnych Sojuszu.
Czytaj także: Polska największym beneficjentem programu SAFE z budżetem 150 mld euro
Po podpisaniu porozumienia, Cezary Tomczyk wskazał, że pierwsze rozmowy na temat włączenia Polski w ten system rozpoczęły się w 2014 roku, po aneksji Krymu przez Rosję.
„Wtedy na poziomie roboczym, na poziomie NATO narodziła się koncepcja, żeby kraje natowskie, które przystąpiły do sojuszu w 1999 roku mogły stać się częścią tego wielkiego systemu. Walczyliśmy o ten projekt de facto przez 11 lat” – powiedział wiceszef MON.
Wsparcie finansowe ze strony NATO
Poinformował, że Kwatera Główna NATO, a dokładnie Biuro Zasobów NATO, przyznało Polsce środki na zaplanowanie i zaprojektowanie inwestycji.
Dodał, że inwestycja zostanie zaplanowana i zaprojektowana przez Zakład Inwestycji NATO, czyli komórkę podległą ministrowi obrony narodowej.
Cezary Tomczyk doprecyzował, że po zakończeniu etapu planowania i projektowania będzie potrzebna decyzja wszystkich państw Sojuszu w celu zatwierdzenia ostatecznej budowy polskiego odcinka.