Doradcy klienta w Credit Agricole Bank Polska testują asystentów AI

Doradcy klienta w Credit Agricole Bank Polska testują asystentów AI
Katarzyna Tomczyk-Czykier | Źródło: BANK.pl
„Od kilku tygodni nasi doradcy klienta w placówkach bankowych w Katowicach i w Poznaniu mają asystenta AI i obecnie go testują” – mówiła w kuluarach konferencji BankTech 2025 Katarzyna Tomczyk-Czykier, dyrektor Pionu Transformacji Cyfrowej i Innowacji, Credit Agricole Bank Polska S.A.

„Asystent AI pomaga doradcy klienta spersonalizować przygotowane do spotkania z klientem dane. Jest to około 300-500 zmiennych do przejrzenia. W drugim kroku doradca dyktuje naszemu wirtualnemu asystentowi notatkę po spotkaniu.

Wirtualny asystent przygotowuje notatkę w postaci zapisu do systemu i równocześnie podpowiada, i identyfikuje – jakie w przyszłości klient będzie miał potrzeby, w związku z czym, jakie produkty i projekty finansowe będziemy mogli mu zaoferować.

Oczywiście całość tej informacji odkłada się do naszego systemu CRM, po to aby uczyć się na nich i lepiej personalizować nasze kolejne oferty. Jednocześnie notatka odkłada się w tak zwanym kalendarzu doradcy, żeby w przyszłości wiedział, że z danym klientem ma się skontaktować, aby zaoferować mu określony produkt” – tłumaczyła Katarzyna Tomczyk-Czykier.

Kolejną zaletą takiego funkcjonowania asystenta doradcy klienta jest możliwość korzystania z zapisanych informacji przez innych doradców czy osoby w call-center, gdyby pojawiła się taka potrzeba.

Czytaj także: Credit Agricole partnerem prezentacji pierwszego na świecie automatycznego awatara języka migowego

AI i cyberbezpieczeństwo transakcji

Katarzyna Tomczyk-Czykier mówiła także o najczęstszych zastosowaniach AI w polskim sektorze bankowym.

„Widać, że wszyscy tę niedeterministyczną jeszcze w tej chwili technologię raczej testujemy i wykorzystujemy do wewnętrznych optymalizacji procesów, do wsparcia naszych pracowników.

Jednocześnie uczymy ich i przygotowujemy infrastrukturę i platformy do tego, żeby w przyszłości skalować dużo większe rozwiązania już bezpośrednio w postaci nowych produktów, usług czy serwisów dla klientów” – wyjaśniała ekspertka z Credit Agricole Banku Polskiego.

„Obecnie głównie dominują rozwiązania, które dotyczą cyberbezpieczeństwa, czyli tak naprawdę identyfikowania nieautoryzowanych transakcji i prób oszukańczych. Są już wyskalowane elementy wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w obszarze przetwarzania wniosków kredytowych.

Mamy zaawansowane OCR-y (technologia optycznego rozpoznawania znaków), mamy elementy modelowania zarówno w modelowaniu ryzyka kredytowego, jak i w modelowaniu ofert CRM-owych i proponowaniu klientowi w przyszłości nowych produktów, mamy elementy optymalizacji procesów reklamacyjnych, procesów posprzedażowych.

Zajmujemy się integracją i analizą głosu klienta ze wszystkich Touchpoint-ów, na których klient zostawia nam swoje opinie. Wchodzimy w elementy analizy rozmów z klientami, czyli tak zwany voice to text” – podkreśliła Katarzyna Tomczyk-Czykier.

Czytaj także: Gość specjalny BankTech 2025 o agentach AI w sektorze finansowym

Agenci AI na początku drogi

Na pytanie o obecne zastosowanie Agentów AI w naszym sektorze bankowym powiedziała, że banki na razie preferują tworzenie tzw. małych agentów, wąsko wyspecjalizowanych, działających na potrzeby określonych zespołów czy określonych działów w banku.

Na razie agenci AI nie podejmują decyzji, a raczej rekomendują pracownikowi określoną decyzję.

„Ciągle nie jesteśmy gotowi na to, żeby pozwolić aby AI mogła samodzielnie podejmować decyzje. Ta technologia wymaga odpowiedniej kontroli i procesów, które pozwolą na to, aby w pełni z jej rekomendacji korzystać” – stwierdziła – Katarzyna Tomczyk-Czykier.

Czytaj także: Grupa Credit Agricole najlepsza na świecie w zrównoważonym finansowaniu w Euromoney Awards for Excellence

Źródło: BANK.pl