Gość specjalny BankTech 2025 o agentach AI w sektorze finansowym

Gość specjalny BankTech 2025 o agentach AI w sektorze finansowym
BankTech 2025. Indranil Bandyopadhyay. Fot. Michał Wagner
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Gościem specjalnym BankTech 2025 był Indranil Bandyopadhyay, Principal Analyst w firmie analitycznej Forrester, ktory przedstawił zasady działania AI, na które składa się symulacja sposobu działania ludzkiej inteligencji przez system komputerowy w skład którego wchodzi nauka, rozumowanie i samokontrolowanie. Niektóre aplikacje AI zawierają systemy eksperckie rozpoznawania mowy, systemy produkcyjne i rozpoznawania obrazu.

Indranil Bandyopadhyay wymienił trzy gradacje sztucznej inteligencji: predyktywna AI, GenAI i agenci AI.

Jak ocenił, obecnie potencjał biznesowy sztucznej inteligencji to ok. 1 bln dolarów.

Ekspert przedstawił także obecny poziom wykorzystania AI na rynku i wydatki w stosunku do zysków. Dużym zainteresowaniem cieszą się obecnie agenci AI. Jednak prawdziwi agenci AI nie są jeszcze często spotykani na rynku.

Czytaj także: BankTech 2025 o AI w praktyce – jak wdrażać, żeby się udało?

Agenci AI w sektorze bankowym

Warto przypomnieć, że agent AI to program komputerowy, który może działać autonomicznie, aby osiągnąć cele, często podejmując decyzje, ucząc się i dostosowując do swojego otoczenia. Podejmuje działania w imieniu użytkownika lub innego systemu i może być używany do automatyzacji złożonych zadań, analizowania danych, również poprawy własnej wydajności poprzez uczenie maszynowe.

W branży finansowej agenci AI są wykorzystywani do: wykrywania fraudów, przy wprowadzaniu do organizacji urządzeń osobistych pracowników (notebooki, smartfony, tablety), przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych i kredytowych, ocenie ryzyka kredytowego oraz w zakresie front-office i cyfrowych asystentów.

Indranil Bandyopadhyay zwrócił uwagę, że agenci też się mylą, mogą np. mieć choćby nieaktualne dane. Jak stwierdził, trzeba się też przygotować np. na wystąpienie problemu tzw. uzależniającej inteligencji.

Wspomniał również o regulacjach związanych AI np. europejskiej dyrektywie AI Act (Rozporządzenie o sztucznej inteligencji). Zwrócił uwagę na potrzebę rozwijania w organizacji wiedzy i umiejętności związanych z AI.

Czytaj także: BankTech 2025: suwerenna AI w bankowości to już dzień dzisiejszy

Źródło: BANK.pl