Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
12godzin
39minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
4dni
12godzin
39minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
101dni
12godzin
39minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Multimedia | Bankowość spółdzielcza

Ile integracji procesów, a ile autonomii w bankach spółdzielczych?

31.01.2025 09:04 Robert Lidke | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Ile integracji procesów, a ile autonomii w bankach spółdzielczych?
Michał Ołdakowski, Fot. T. Kulesza,
Autonomia w prowadzeniu biznesu przez banki spółdzielcze to jest klucz, który powinien być zachowany, natomiast wszystkie back office'owe kwestie sprawozdawcze, regulacyjne powinny być w jak największym stopniu wystandaryzowane i przekazane na poziom Zrzeszenia – mówił w wywiadzie dla BANK.pl. Michał Ołdakowski, prezes zarządu Spółdzielczego Systemu Ochrony SGB podczas Konwentu na rzecz Współpracy i Rozwoju Polskiej Bankowości Spółdzielczej.

Podczas Konwentu na rzecz Współpracy i Rozwoju Polskiej Bankowości Spółdzielczej 2025 wiele uwagi poświęcono kwestii przekazywania przez banki spółdzielcze do banku zrzeszającego szeregu działań dotyczących raportowania np. w obszarach regulowanych przez DORA czy przez przepisy o ESG.

Na nasze pytanie czy systemy ochrony bankowości spółdzielczej są też zaangażowane w proces przejmowania od poszczególnych banków obowiązków sprawozdawczych – Michał Ołdakowski odpowiedział:

„IPS-y nie są odpowiedzialne za raportowanie jako takie, natomiast mogą wspierać ten proces z perspektywy metodycznej. Od wielu lat postulujemy przekazanie przez banki sprawozdawczości zarządczej na poziom wspólny, namawiamy do tworzenia wspólnych procesów i wspólnych rozwiązań technologicznych”.

Czytaj także: Nagrody za innowacje technologiczne w sektorze banków spółdzielczych

Rola IPS-u w budowaniu procesów automatyzacji w bankach spółdzielczych

Michał Ołdakowski zaznaczył, że rozwiązania technologiczne są istotne, ponieważ przekazanie procesów sprawozdawczych do banku zrzeszającego czy do jakiejś innej instytucji nie będzie efektywne, dopóki nie będzie wsparte technologią usprawniającą tę pracę.

„W przeciwnym razie te same zasoby, które były w banku spółdzielczym, znalazłyby się jeden do jednego w banku zrzeszającym. I nie byłoby efektu synergii, nie byłoby efektu kosztowego, o który nam chodzi” – wskazywał.

„Procesy, zwłaszcza związane ze sprawozdawczością zarządczą, dotyczące raportowania poszczególnych ryzyk są na tyle specyficzne, że wymagają odpowiedniej wiedzy w przygotowaniu narzędzi, które właśnie te raporty zautomatyzują.

I tutaj pojawia się rola systemów ochrony, bo to my wyznaczamy standardy zarządzania ryzykiem w bankach spółdzielczych, więc musimy naturalnie w tych procesach automatyzacji, wytwarzania technologii, dostarczania systemów raportowych uczestniczyć. I pierwsze takie działania już podjęliśmy” – zapewnił Michał Ołdakowski.

„Tylko dzięki temu będzie można odciążyć banki spółdzielcze od żmudnej pracy przygotowywania liczb i zestawień, a pozostawić im wiedzę i dokumenty oraz dane, na których będą mogły opierać swoje decyzje biznesowe i decyzje dotyczące zarządzania” – dodał.

Czytaj także: Prezes ZBP o wyzwaniach stojących przed sektorem banków spółdzielczych

Integrowanie procesów a autonomia banków spółdzielczych

Przypomniał, że SGB-Bank od wielu lat prowadzi projekt systemu zrzeszeniowego, który jest podbudowywany różnymi narzędziami. W jego ocenie ma to kluczowe znaczenie dla przyszłej sprawności back office w bankach spółdzielczych. Wspomniał, że na tej zasadzie w Zrzeszeniu SGB są realizowane usługi księgowe i kadrowe.

„My również jako IPS korzystamy z usług banku zrzeszającego, chociażby w kwestii zarządzania kadrami. I jesteśmy z tego bardzo zadowoleni” – powiedział.

Przyznał, że integrowanie procesów w bankach lokalnych jest trudne w związku z historyczną autonomią banków spółdzielczych. W jej efekcie występuje bardzo duża różnorodność systemów informatycznych nawet w ramach jednego zrzeszenia.

„Jako Zrzeszenie i jako IPS już od wielu lat, namawiamy banki do tego, żeby przystępowały po pierwsze do systemu zrzeszeniowego, a po drugie, aby starały się ujednolicać procesy istotne z perspektywy biznesu, który banki spółdzielcze prowadzą.

Ta autonomia w prowadzeniu biznesu to jest klucz, który powinien być zachowany, natomiast wszystkie back office’owe kwestie sprawozdawcze, regulacyjne powinny być w jak największym stopniu wystandaryzowane. Także pewien minimalny zakres produktów powinien być spójny dla wszystkich banków w Zrzeszeniu” – podsumował Michał Ołdakowski.

Czytaj także: Jak zwiększyć efektywność lokalnej bankowości w Polsce?

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Banki spółdzielczeBankowość spółdzielczaCyberbezpieczeństwo / CyberprzestępczośćDORA / Digital Operational Resilience ActESG / Environmental, Social and corporate GovernanceIPS / Institutional Protection SchemeKonwent na rzecz Współpracy i Rozwoju Polskiej Bankowości SpółdzielczejMichał OłdakowskiSGBSGB-Bank SASpółdzielczy System Ochrony SGB
Autor Robert Lidke
Źródło BANK.pl
Partnerzy działu
logo Systemy Wymiany InformacjiLogo ITCARD

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
globus na tle tablicy wskaźników
Z rynku finansowego
Allianz Trade o polityce pieniężnej na rynkach wschodzących
budynek Sejmu, flaga, drzewa
Z rynku finansowego
Sejm za utworzeniem Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności w ramach KPO
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły

Jestem przekonana, że rynek listów zastawnych ma świetlaną przyszłość przed sobą zarówno po stronie inwestora detalicznego, jak i po stronie inwestora instytucjonalnego. Wspiera nas także nadzorca, wprowadzając wymóg w zakresie Wskaźnika Finansowania Długoterminowego, co oznacza, że banki będą wydłużały pasywa finansujące kredyty hipoteczne.

Katarzyna Kurkowska-Szczechowicz
Deputy CEO
PKO Bank Hipoteczny
Czytaj artykuł

Najnowsze

Adam Glapiński, grudzień 2025
Z rynku finansowego
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej
ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł
Fitch Ratings napis na budynku
Gospodarka
Fitch utrzymał prognozę PKB Polski w 2026 roku na 3,2 proc., widzi jeszcze jedno cięcie stóp
wirtualny wykres na tle banknotów
Gospodarka
Wynik netto przedsiębiorstw niefinansowych wyniósł 153,2 mld zł w I-III kw. 2025 roku, dane GUS
Mikołaj Sobierajski, analityk rynku akcji w XTB.
Z rynku finansowego
Rynek kapitałowy wycenia wielkość obniżek stóp procentowych w 2026 roku
logo Citi na budynku
Kadry
Rada nadzorcza Citi Handlowego powołała wiceprezesa ds. detalu na kolejną kadencję
szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
Z rynku finansowego
Zapraszamy na szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.

Zobacz także

Mikołaj Sobierajski, analityk rynku akcji w XTB.
Z rynku finansowego
Rynek kapitałowy wycenia wielkość obniżek stóp procentowych w 2026 roku
Multimedia
Listy zastawne coraz ważniejszym fragmentem rynku finansowego w Polsce
Wojciech Zaskórski | Źródło: BANK.pl
Multimedia
Banki zmieniają podejście do AI
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}