Badanie EFL: w co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł w prezencie?
Eksperci wskazują, że przedsiębiorcy zdecydowanie chętniej „niezaplanowane przychody” wydaliby na przyjemności niż konkretne inwestycje jak nieruchomości, instrumenty finansowe czy przyszłość dzieci.
– Nie mieszkanie, akcje czy złoto. Na szczycie hierarchii potrzeb, które w pierwszej kolejności zaspokoiliby przedsiębiorcy, gdyby Mikołaj, Gwiazdor czy Śnieżynka byli tak hojni i sprezentowali 100 tys. zł w gotówce, znajduje się zadbanie o „strefę prywatną”.
To może wskazywać na dwie ważne rzeczy. Po pierwsze, szefowie firm starają się jak najbardziej oddzielać tematy biznesowo-inwestycyjne od życia prywatnego. Po drugie, potrzeba zadbania najpierw o siebie, tu i teraz, jest zdecydowanie ważniejsza niż inwestowanie w biznes i przyszłość.
To jest swego rodzaju przedsiębiorczy business-life balance. Jeśli przedsiębiorca w pierwszej kolejności nie zadba o siebie i swój dobrostan psychiczno-fizyczny, nie będzie w stanie efektywnie zarządzać swoim biznesem. W końcu bardzo często „ryba psuje się od głowy” – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.
Czytaj także: Tylko 11% firm handlowych prognozuje większą sprzedaż pod koniec roku
Business-life balance – najpierw przyjemności
EFL w najnowszym badaniu zapytał przedsiębiorców MŚP o to, na co przeznaczyliby 100 tys. zł, gdyby otrzymali taki prezent finansowy. Pierwszym wyborem okazało się podniesienie komfortu życia, na co wskazało 44 proc. zapytanych. Ten cel dominuje niezależnie do wielkości prowadzonej organizacji.
Podium domykają podróże (15 proc.) i realizacja pasji (14 proc.).
Cele biznesowe nie są tak popularne, tylko 9 proc. przedsiębiorców zainwestowałoby w rozwój prowadzonej firmy, a 8 proc. w nowy biznes.
Natomiast 4 proc. przeznaczyłoby bonusowe środki na zabezpieczenie przyszłości dzieci, a jeszcze mniej, bo 2 proc., zainwestowałoby w inwestycje.
Czytaj także: Firmy transportowe hamują
Badanie EFL: wielkość firmy wpływa na decyzję jak wykorzystać „ekstra” finanse
Warto zwrócić uwagę na różnice w celach biorąc pod uwagę wielkość przedsiębiorstwa. Po pierwsze, zarządzający największymi organizacjami (średnie firmy od 50 do 249 pracowników) rzadziej potrzebują pieniędzy na podniesienie komfortu życia (38 proc.) niż ich mniejsi „koledzy” – po 47 proc. wskazań wśród mikro i małych firm.
Szefowie średnich biznesów częściej natomiast przeznaczyliby dodatkowe środki finansowe na podróże (21 proc. vs. 10 proc. mikro i 15 proc. małych firm) i pasje (18 proc. vs. 13 proc. mikro i 12 proc. małych firm).
Z kolei zarządzający mikro i małymi organizacjami częściej zainwestowaliby w obecny (odpowiednio 11 proc. i 9 proc.) lub nowy biznes (odpowiednio 10 proc. i 8 proc.). Oba cele wskazało tylko 4 proc. przedstawicieli średnich firm.
Czytaj także: Barometr EFL: tylko 13% firm obawia się inflacji, to najniższy wynik od dwóch lat
***
Badanie „Bonus dla przedsiębiorcy” zostało zrealizowane przez ICAN Institute na zlecenie EFL S.A. z właścicielami, współwłaścicielami i osobami odpowiedzialnymi za finanse w segmencie firm MŚP z całego kraju. W sumie zrealizowano 600 wywiadów: 263 rozmowy z przedstawicielami mikro firm, 169 rozmów z przedstawicielami małych firm oraz 169 rozmów z przedstawicielami średnich firm. Przebadane firmy reprezentowały cztery branże: budownictwo, handel, produkcję, rolnictwo, transport i usługi. Badanie wykonano metodą telefonicznych ankiet (CATI) w czerwcu i lipcu 2024 roku.