Edukacja finansowa w wyjątkowych czasach
W tych działaniach wielki udział ma Program Bankowcy dla Edukacji, którego sukces oparty jest na współpracy wielu podmiotów, w tym 200 banków i instytucji sektora bankowego.
Program został zainicjowany przez Związek Banków Polskich, a jego operatorem jest Fundacja Warszawski Instytut Bankowości.
BAKCYL dla uczniów
Badanie „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2020” wykazało, że najbardziej pożądaną formą zdobywania wiedzy są bezpośrednie spotkania. W programie liczba bezpośrednich spotkań w ciągu roku – głównie lekcji w szkołach i wykładów na uczelniach – sięga około 20 tys., z liczbą uczestników ponad 400 tys.
Równie często wskazywanym źródłem wiedzy, zwłaszcza wśród młodych, jest Internet (59% ankietowanych) i media (37% ankietowanych). W tym obszarze 4000 publikacji, 30 edycji raportów i poradników, 800 audycji radiowych i 90 filmów edukacyjnych z szacunkową liczbą około 1,5 mln odbiorców dopełnia obrazu zaangażowania sektora bankowego w edukację finansową.
Współpraca 200 banków w programie Bankowcy dla Edukacji daje wyjątkowe efekty. Swój wielki udział mają bezpośrednio także pracownicy bankowi, którzy w formule wolontariatu angażują się w prowadzenie lekcji w szkołach.
Wyposażeni w profesjonalne materiały i przygotowani do prowadzenia lekcji BAKCYLA wprowadzają uczniów w finansową dorosłość. Działania podejmują wolontarystycznie, pokazują jedynie schematy bez wskazywania na jakiekolwiek konkretne produkty banków.
Program Bankowcy dla Edukacji w trudnym czasie pandemii
W dobie pandemii koronawirusa w Polsce zostały przyjęte poważne obostrzenia w organizacji spotkań, które w efekcie ograniczyły dotychczasowe działania w zakresie edukacji finansowej. Wystarczy wspomnieć, że szkoły są zamknięte od 12 marca, a od 17 marca trwa zdalna edukacja.
Działania edukacyjne w postaci wysoko ocenianych bezpośrednich spotkań jest kontynuowana w formule online. W kwietniu i maju w ramach Programu Bankowcy dla Edukacji przeprowadzono lekcje w szkołach dla około 16 tys. uczestników, wykłady na uczelniach dla 8 tys. studentów, a także wykłady w zakresie bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni dla nauczycieli, seniorów i pracowników samorządów terytorialnych.
Tematyka cyberbezpieczeństwa nabiera szczególnego znaczenia, biorąc pod uwagę, że większość naszego życia zawodowego i towarzyskiego odbywa się online. Zainteresowanie edukacją finansową i tematyką bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni dodatkowo zwiększają różnego rodzaju konkursy, dla przykładu z okazji Dnia Dziecka w ramach działań w programie Bankowcy dla Edukacji zostały ogłoszone dla dzieci i młodzieży dwa konkursy wiedzy z nagrodami.
Czytaj także: Bankowcy dla Edukacji: Zasady cyberbezpieczeństwa
Akcja KOMPUTER DLA UCZNIA
Warto podkreślić, że w trudnych okolicznościach pandemii sektor bankowy podejmuje także inne działania będące dowodem solidarności społecznej – „zakup ponad 10 tys. testów, przekazanie 30 milionów złotych wsparcia dla polskich szpitali i placówek medycznych czy też bezpłatne udostępnienie ponad 100 pojazdów do użytku Głównego Inspektoratu Sanitarnego, to tylko jedne z wielu działań pomocowych polskiego sektora bankowego w związku z pandemią COVID-19 – https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/Spoleczna-aktywnosc-bankow-nabiera-rozpedu.
W ramach akcji „KOMPUTER DLA UCZNIA” zebrano sprzęt komputerowy lub pieniądze na jego zakup, dla dzieci wykluczonych ze zdalnego nauczania z przyczyn finansowych w około 70 rodzinach zastępczych lub domach dziecka!
Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej 2020
Po walce z pandemią wiele dziedzin życia będzie wymagało przedefiniowania. Z pewnością staniemy przed wyzwaniem rozwoju technologii o czym szeroko rozmawiano w trakcie Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej, które wyjątkowo w tym roku prowadzone jest w formule kilku webinariów.
Rekordowa liczba uczestników tylko dwóch pierwszych wydarzeń (2000 osób) pokazuje świadomość skali wyzwań.
Jednak eksperci Europejskiej Federacji Bankowej wskazują jako niezwykle ważne w najbliższych miesiącach i latach kwestie wiedzy i komunikacji pomiędzy bankami i klientami.
Konieczne jest upraszczanie produktów finansowych i budowanie rzeczywistego zaufania klientów poprzez kompetentnych doradców i ekspertów w bankach. Jako równie ważne wskazywane jest inwestowanie w edukację finansową bieżących i przyszłych klientów banków.
W warunkach zmian, działania w tym zakresie powinny mieć charakter trwały i długookresowy.
Czytaj także: ZBP: rusza projekt szkoleniowy PolishCloud Academy
Komentarze uczestników BAKCYLA o zajęciach online
Jak uczniowie (uwagi z anonimowych ankiet oceny lekcji) oceniają zdalne zajęcia ?
‒ Najlepsza lekcja jaką miałam w życiu;
‒ Super prowadzona lekcja;
‒ Bardzo fajne lekcje:);
‒ Uważam, że lekcja była bardzo zrozumiała i przydatna. Również bardzo fajnie była prowadzona;
‒ Nie wszystko, co bym chciał, zostało poruszone, aczkolwiek lekcja bardzo przydatna i ciekawa;
Czytaj także: Polscy uczniowie w światowej czołówce pod względem kompetencji finansowych
‒ Ciekawa i przyjemna prezentacja dzięki której dowiedziałem się ważnych informacji o bankach, kredytach i oszczędzaniu;
‒ Fajna sprawa z takimi wykładami, ponieważ wiele z tych rzeczy nie zostało poruszonych w szkole w ramach np. lekcji PP;
‒ Podobał mi się żywy kontakt, jasny przekaz, dużo ciekawostek;
‒ Tak trzymać! wszystko git.
Wolontariusz Projektu BAKCYL: Adam Życzkowski
‒ Z BAKCYLEM związałem się od 2016 r. Właściwie od samego początku lekcje prowadzone w szkołach stały się moim ulubionym zajęciem. Cieszyłem się, że jako pracownik banku, mogę podzielić się swoją wiedzą z młodym pokoleniem.
Pracując na co dzień z klientami, tworząc produkty finansowe, budując procesy, miałem okazję pozyskać szeroką wiedzę o finansach.
Prowadząc lekcje, dzielę się zatem doświadczeniem, a właściwie prowadzę warsztaty z młodzieżą na temat finansów. Tematyka lekcji jest na tyle ciekawa, że angażuje młode pokolenie, dla którego co prawda podstawowe hasła na temat pieniądza, nie są obce.
Jednak, kiedy wchodzimy w szczegóły, gdy dyskutujemy o dobrych i złych kredytowych, o zagrożeniach i szansach, o inwestowaniu i budowaniu buforu bezpieczeństwa, wówczas zauważam, że temat lekcji budzi duże zainteresowanie.
Te kilka lat z BAKCYLEM szybko minęło. Zawodowo i jako wolontariusz uczę i doradzam, a finanse są wpisane w misje i wizje mojej firmy – Finanse od A do Z Sp. z o.o.. Tym bardziej kiedy pojawiła się możliwość, by w czasach pandemii nadal uczyć młodzież, zaangażowałem się w ten pomysł bez zastanowienia.
Lekcje online okazały się ciekawym wyzwaniem. Ponieważ jest ograniczona interakcja z uczniami, to przeprowadzenie warsztatów jest trudniejsze. Jednak pytań jest nie mniej niż kiedy uczyliśmy się w klasach i chociaż brakuje mi bezpośredniego kontaktu z uczniami, to nadal z przyjemnością edukuję finansowo młodzież ‒ podkreśla Adam Życzkowski, Wolontariusz Projektu BAKCYL.
Urszula Szulc,
Dyrektor projektów edukacyjnych,
Fundacja Warszawski Instytut Bankowości.