Wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w październiku ’23 rdr

Wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w październiku ’23 rdr
Fot. stock.adobe.com / Prasanth
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2023 r. wzrosła o 2,8 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 3,2 proc. - podał Główny Urząd Statystyczny. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 4,8 proc. rdr.

Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych rdr o 1,7 proc. i wzrost o 2,0 proc. w ujęciu mdm. W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 4,9 proc. rdr.

„Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2023 r. była wyższa niż przed rokiem o 2,8% (wobec wzrostu o 0,7% w październiku 2022 r.). W porównaniu z wrześniem 2023 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 3,2%. W okresie styczeń-październik 2023 r. sprzedaż zmalała r/r o2,6% (w 2022 r. wzrost o 6,0%)” – czytamy w komunikacie.

Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2023 r. była o 2,1% wyższa w porównaniu z wrześniem br.

Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w październiku była wyższa niż przed rokiem o 4,8% i wzrosła o 3,5% m/m, podano także.

„W październiku 2023 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. spośród prezentowanych grup odnotowały podmioty sprzedające paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 16,7% wobec spadku o 20,5% przed rokiem).

Wzrost sprzedaży zaobserwowano również w przedsiębiorstwach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami(o 12,3%) oraz farmaceutykami, kosmetykami, sprzętem ortopedycznym (o 2,3%).

Znaczny spadek sprzedaży raportowały natomiast jednostki z grup: 'prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach’ (o 11,1%), 'meble, rtv, agd’ (o 10,9%), 'pozostałe’ (o 8,8%). Przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek o 0,8%” – czytamy dalej.

Czytaj także: We wrześniu spadek sprzedaży detalicznej w cenach stałych o 0,3% r/r

Poniżej dane o dynamice sprzedaży detalicznej w cenach stałych w październiku i we wrześniu 2023 r.:

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku wzrosła o 2,8 proc. rdr - GUS
Źródło: PAP Biznes

Czytaj także: Dynamika sprzedaży detalicznej w czerwcu wyniosła -4,7 proc. rdr wobec -6,8 proc. rdr w maju

Dane o sprzedaży detalicznej mocniejsze od oczekiwań – komentarze

„Sprzedaż detaliczna powraca do wzrostów i to z dużym przytupem. W październiku w ujęciu realnym sprzedaż wzrosła o 2,8 proc. rdr, silniej od oczekiwań. To pierwszy wzrost (rdr) od grudnia 2022 i dowód, że konsumpcja prywatna wchodzi w fazę solidnego ożywienia.

Wiatrem w żagle są dla niej rosnące (realnie) dochody i coraz lepsze nastroje gospodarstw domowych” – czytamy w komentarzu ekspertów PKO BP (X/Twitter).

„Sprzedaż detaliczna w październiku była o 2,8 proc. wyższa niż w ubiegłym roku. To pierwszy wzrost od 9 miesięcy. Komentarz GUS wskazuje na poprawę sprzedaży paliw (+16,7 proc.) motoryzacji (+12,3 proc.) oraz farmaceutyki (+2,3 proc.). Spadki wciąż występują w handlu prasą i książkami (-11,0 proc.), meblami i sprzętu RTV i AGD (-10,9 proc.) oraz tekstyliach (-1,9 proc.).

Spadek inflacji przy solidnym wzroście wynagrodzeń wspiera odbicie konsumpcji. Pozytywne nastroje widać także w badaniach koniunktury – w październiku wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej zbliżył się do poziomu sprzed lutego 2022. Rosnąca zamożność przyczyni się do poprawy w przyszłym roku – analitycy ankietowani przez Focus Economics wskazują na wzrost rzędu 3,3 proc.” – podkreśla Sergiej Druchyn, Polski Instytut Ekonomiczny (e-mail).

„Kolejne dane potwierdzające moc konsumenta: sprzedaż detaliczna +2,8 proc. rdr. Wzrosty nastrojów, przyspieszenie płac realnych, wzrost oczekiwań inflacyjnych. Jastrzębia RPP. Wszystko zaczyna być wyjątkowo spójne. I mocno rozjeżdża się z diagnozą RPP przedstawioną we wrześniu. Dla sceptyków i marud.

Nazywamy to mocą konsumenta bo: 1) to dopiero początek, 2) gdy konsument zacznie konsumować to już będzie konsumował, 3) scenariusz na konsumpcję był do tej pory taki dość letni, a to właśnie Kowalski jest filarem ożywienia” – oceniają analitycy mBanku (X/Twitter).

„W październiku sprzedaż detaliczna wzrosła o 2,8 proc. rdr i po raz pierwszy od stycznia znalazła się nad wodą. To zasługa spóźnionego wejścia (droższych) kolekcji jesienno-zimowych do sklepów (po ciepłym wrześniu) oraz zwiększonej sprzedaży paliw (zasługa niskich jeszcze cen)” – komentują eksperci Banku Pekao (X/Twitter).

„Odbudowa realnych dochodów do dyspozycji przy niższej inflacji i dynamicznie rosnących płacach będzie wspierała ożywienie konsumpcji prywatnej w najbliższych kwartałach” – komentarz ING Banku Śląskiego (X/Twitter).

Źródło: PAP BIZNES, ISBnews