We wrześniu spadek sprzedaży detalicznej w cenach stałych o 0,3% r/r

We wrześniu spadek sprzedaży detalicznej w cenach stałych o 0,3% r/r
Fot. stock.adobe.com / Malika
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) spadła o 0,3% r/r we wrześniu 2023 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ujęciu miesięcznym odnotowano spadek o 0,3%.

„Sprzedaż detaliczna w cenach stałych we wrześniu 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 0,3% (wobec wzrostu o 4,1% we wrześniu 2022 r.). W porównaniu z sierpniem 2023 r. również notowano spadek sprzedaży detalicznej o 0,3%.

W okresie styczeń-wrzesień 2023 r. sprzedaż zmalała r/r o 3,4% (w 2022 r. wzrost o 6,8%)” – czytamy w komunikacie.

Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych we wrześniu 2023 r. była o 2,2% wyższa w porównaniu z sierpniem br.

Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących we wrześniu ’23 była wyższa niż przed rokiem o 3,6% i spadła o 0,7% m/m, podano także.

„We wrześniu 2023 r. największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. odnotowały podmioty z grupy tekstylia, odzież, obuwie (o 16,3% wobec wzrostu o 25,2% przed rokiem).

Zmniejszenie sprzedaży zaobserwowano również w grupach: prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 16%), meble, rtv, agd (o 12,2%) oraz pozostałe (o 9,7%) .

Przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały niewielki spadek o 0,1%. Spośród prezentowanych grup znaczący wzrost raportowały jednostki sprzedające pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 9,8%) oraz paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 7,5%)” – czytamy dalej.

Czytaj także: Prognoza inflacyjna ekonomistów Credit Agricole Bank Polska

Poniżej dane o dynamice sprzedaży detalicznej w cenach stałych we wrześniu i sierpniu 2023 r.:

tabela dane o dynamice sprzedaży detalicznej w cenach stałych we wrześniu i sierpniu 2023 r.:
Źródło: PAP Biznes

Czytaj także: Dynamika sprzedaży detalicznej w czerwcu wyniosła -4,7 proc. rdr wobec -6,8 proc. rdr w maju

Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży detalicznej wyniósł we wrześniu 8,3 proc.

Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) wyniósł we wrześniu w Polsce 8,3 proc. wobec 8,2 proc. w poprzednim miesiącu – podał również Główny Urząd Statystyczny.

Z kolei wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących mdm wzrosła o 0,4 proc.

GUS podaje, że spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 23,1 proc. przed miesiącem do 24,3 proc.), „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 17,7 proc. do 17,8 proc.).

Z kolei spadek udziału wykazały natomiast jednostki handlujące meblami, rtv, agd (z 15,7 proc. do 15,6 proc.).

Czytaj także: Sklep internetowy czy stacjonarny – gdzie Polacy lubią kupować?

Źródło: ISBnews, PAP BIZNES