Wykorzystanie AI może całkowicie zmienić sposób funkcjonowania banków
Karol Mórawski: Sztuczna inteligencja będzie głównym wątkiem firechata, w którym będzie Pan uczestniczył podczas tegorocznego wydarzenia IT@BANK. Czego nowego na temat AI w bankowości będziemy mogli dowiedzieć się podczas tego szczególnego panelu?
Przemysław Koch: Podczas firechata, odbywającego się w ramach pierwszej sesji IT@BANK, wspólnie z Karolem Mazurkiem z Accenture będziemy analizować perspektywy dla generatywnej sztucznej inteligencji i wykorzystanie tej technologii w banku.
Przypomnę, że nasze firmy wspólnie wdrożyły w ostatnim czasie chatbota, który wspomaga pracowników banku obsługujących klientów zainteresowanych programem Bezpieczny Kredyt 2%. Oczywiście, nie zabraknie odwołania do szerszego kontekstu, w tym jak generatywna AI może zmienić całą gospodarkę, a w szczególności sektor bankowy.
Fraza „sztuczna inteligencja” odmieniana jest w ostatnim czasie przez wszystkie przypadki, o AI mówi się w kontekście biznesowym, organizacyjnym, regulacyjnym, ale i cyberbezpieczeństwa. Który z tych aspektów będzie miał charakter dominujący w najbliższym czasie i gdzie można spodziewać się ewentualnych, przełomowych zmian?
– AI ma taki potencjał, że jest w stanie całkowicie przemeblować model funkcjonowania całej gospodarki, a w konsekwencji także i poszczególnych przedsiębiorstw czy organizacji. Ci, którzy prześpią ten moment, mogą nawet całkowicie wypaść z rynku.
W obliczu tak wielkiej rewolucji, i to obejmującej praktycznie wszystkie obszary biznesu, trzeba trzymać rękę na pulsie i iść w kierunku wdrażania rozwiązań bazujących na tych technologiach.
I to niezależnie od faktu, że na razie brakuje otoczenia regulacyjnego dla AI. Ryzyka niewłaściwego czy nieoptymalnego wykorzystania sztucznej inteligencji, choćby te dotyczące prywatności danych czy działań podejmowanych przez grupy przestępcze, oczywiście istnieją. Jednak równocześnie mamy do czynienia z ogromnym potencjałem, którego wykorzystanie może całkowicie zmienić sposób naszego funkcjonowania.
Należy rzecz jasna brać pod uwagę zarówno wskazane powyżej, antropogeniczne wyzwania, jak i rozmaite zagrożenia generowane niejako przez same algorytmy, chociażby to, że sztuczna inteligencja też potrafi działać w sposób deterministyczny, w szczególności przeinaczając fakty, co wiąże się z kreatywnością tego typu technologii.
Temu można przeciwdziałać, chociażby poprzez odpowiednie przygotowanie danych, kompleksowe wytrenowanie modelu, dopracowanie treści promptów, a także odpowiednie schłodzenie generatywnej sztucznej inteligencji do temperatury, która wyłącza kreatywność AI. Uważam, że w zastosowaniach biznesowych, bankowych i finansowych parametr temperatury powinien być ustawiony w okolicach zera, co oznacza, iż algorytm zapewnia jak najbardziej powtarzalne odpowiedzi.
Jak zatem doradziłby Pan w najkrótszych słowach komuś, kto dopiero nosi się z zamiarem użycia AI w instytucji finansowej – co należałoby wskazać jako pierwszy krok, od którego należy zacząć?
– Owym pierwszym krokiem powinno być samo uruchomienie inicjatywy czyli działanie. Korzystanie z mechanizmów opartych na generatywnej AI można rozpocząć bardzo szybko, gdyż odpowiednie rozwiązania są zapewniane przez największych dostawców IT w oparciu o technologie chmurowe. Próg wejścia jest zatem niski.
Warto więc sięgnąć po taką technologię, tym bardziej, że niezwykle łatwo uruchomić ją na wytrenowanych, prostszych modelach w oparciu o dostarczone dane, można to zrobić w czasie liczonym w tygodniach.
A więc prosta rada: trzeba zacząć działać teraz, bo jutro możemy już nie dogonić naszej konkurencji.