Wcześniejsza spłata kredytu: UOKiK stawia zarzuty Santander Bank Polska

Wcześniejsza spłata kredytu: UOKiK stawia zarzuty Santander Bank Polska
Fot. stock.adobe.com/MOZCO Mat Szymański
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Santander Bank Polska to pierwszy bank, któremu Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty za nierozliczanie się z pobranych opłat w przypadku całkowitej wcześniejszej spłaty kredytu hipotecznego.

Jak wskazano w komunikacie, jeżeli kredyt hipoteczny – zaciągnięty po 21 lipca 2017 r. – zostanie spłacony całkowicie przed terminem, bank powinien rozliczyć proporcjonalnie koszty pobrane w związku z zawarciem umowy.

Czytaj także: Wcześniejsza spłata kredytu, UOKiK: 18 firm pożyczkowych musi zwrócić klientom pieniądze >>>

„Urząd ustalił, że Santander Bank otrzymał wiele reklamacji od konsumentów, którzy spłacili przed terminem kredyty hipoteczne udzielone od 22 lipca 2017 r. do 16 maja 2022 r. Kredytobiorcy wnosili o proporcjonalne rozliczenie kosztów pobranych w związku z udzieleniem kredytu, w tym np. prowizji” – napisano.

Czytaj także: Stwórz własną tarczę antyinflacyjną, spłać lub nadpłać swój kredyt>>>

UOKiK: Santander Bank Polska negatywnie rozpatruje roszczenia

Z dotychczasowych ustaleń prezesa UOKiK wynika, że bank negatywnie rozpatruje takie roszczenia.

„Zarzut dotyczy niezwracania konsumentom, którzy całkowicie spłacili kredyt hipoteczny przed terminem, należnej im w takich sytuacjach kwoty. Przypominam, że w przypadku wcześniejszej spłaty, banki mają obowiązek rozliczenia się z kredytobiorcami. Takie rozliczenie powinno obejmować wszystkie koszty kredytu” – powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Czytaj także: Wcześniejsza spłata kredytu konsumenckiego: stanowisko Rzecznika Finansowego >>>

Dodał, że w opinii UOKiK wynika to z obowiązujących przepisów prawa. Przepisy te są analogiczne jak w przypadku kredytów konsumenckich, gdzie banki początkowo stanowczo kwestionowały działania Urzędu, zaś ostatecznie dostosowały się do wyroku TSUE z 2019 r. i wytycznych prezesa UOKiK. Rozliczenie pobranych opłat powinno się odbywać według najprostszej i najbardziej sprawiedliwej metody liniowej.

W postępowaniach wyjaśniających przyglądamy się również praktykom innych banków i nie wykluczamy stawiania dalszych zarzutów.

– powiedział prezes UOKiK.

Czytaj także: Wcześniejsza spłata kredytów konsumenckich większym problemem dla firm pożyczkowych niż dla banków >>>

Santander Bank Polska za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów grozi kara finansowa do 10 proc. rocznego obrotu.

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów / UOKiK, PAP BIZNES