Temat Numeru | Usługi Płatnicze | Portfele elektroniczne

Temat Numeru | Usługi Płatnicze | Portfele elektroniczne
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Wśród wielu form realizacji płatności bezgotówkowych trwałą pozycję zajmują portfele elektroniczne. Usługa ta wyróżnia się dojrzałością, nic zatem dziwnego, że rośnie jej popularność wśród użytkowników. Okres pandemii dodatkowo przyspieszył dynamikę rozwoju elektronicznych form zapłaty, e-portfele nie stanowią tu wyjątku.

Usługi tego typu coraz częściej bywają wykorzystywane nie tylko w celu finalizacji transakcji handlowych czy transferu pieniądza. Integruje się z nimi prawo jazdy, uprawnienia do świadczeń medycznych, karty lojalnościowe i inne dokumenty noszone dotychczas w formie fizycznej w skórzanych portfelach. Dostępne są nawet takie dodatkowe funkcjonalności, jak weryfikacja wieku posiadacza przy zakupie alkoholu bądź tytoniu.

Rosnąca wartość rynku

Maria Gourtsilidou, w artykule opublikowanym w magazynie „CEOWORLD” w czerwcu br. wskazywała, że w 2021 r. portfele cyfrowe staną się przemysłem wartym 2,4 bln USD, a wartość transakcji wzrośnie o ok. 24% w porównaniu z minionym rokiem. Od początku pandemii dynamicznie wzrasta bowiem liczba płatności realizowanych za pomocą smartfonów, równie szybko zwiększa się też łączna wartość transakcji. Przewiduje się dalszy ich wzrost, do 3,5 bln USD w 2023 r. i 4,6 bln w 2025 r. Autorka przypomniała także, że jeszcze w 2018 r. wartość transakcji wykonanych za pośrednictwem portfeli cyfrowych wyniosła zaledwie 756 mld USD, w 2019 r. wzrosła jednak o 90%, osiągając 1,2 mld.

Według prognoz firmy Statista, w tym roku z rozwiązań typu e-wallet korzystać będzie niemal 1,5 mld osób, co oznacza wzrost o 11% rok do roku; zaś do 2023 r. będzie ich 1,7 mld.

Rynek portfeli cyfrowych zdominowały kraje azjatyckie, światowym liderem są Chiny – do 2023 r. połowa światowych płatności dokonywanych w tej postaci odbywać się będzie właśnie tam. Z badania Stratagem Market Insights, dotyczącego globalnego rynku portfeli cyfrowych, wynika co prawda, że branża odczuła spowolnienie światowego wzrostu gospodarczego, nadal jednak utrzymuje stosunkowo optymistyczne wyniki. Jego twórcy przewidują znaczny wzrost wielkości rynku portfeli cyfrowych co najmniej do 2028 r.

Nie taka znowu nowość

Portfele cyfrowe nie są taką nowością, jak się niekiedy wydaje. Francesca Sacco zebrała informacje o początkach tej usługi – a liczy ona już sobie ponad 25 lat. Wtedy to 21-letni amerykański sprzedawca płyt CD w internecie, Dan Kohnem, przyjął zdalną płatność kartą kredytową. Tym przełomowym krążkiem był album Stinga „Ten Summoner’s Talesis”. W 1997 r. pojawiły się pierwsze płatności mobilne i zbliżeniowe – Coca-Cola zainstalowała w Helsinkach dwa automaty, które akceptowały płatności SMS-em.

W 1999 r. PayPal uruchomił usługę elektronicznego przelewu pieniędzy. Na początku baza użytkowników rosła o prawie 10% dziennie. Wśród współzałożycieli byli Elon Musk, obecny CEO Tesli, oraz Peter Thiel, inwestor venture capital. W 2003 r. Alibaba uruchomił w Chinach Alipay, a cztery lata później M-PESA stworzyła pierwszy system płatności dla telefonów komórkowych. Od 2009 r. bitcoin umożliwia bezpieczne i niewykrywalne operacje. W 2011 r. Google uruchomiły portfel mobilny, dwa lata później pojawiały się płatności w systemie WeChat, 2014 r. to początek Apple Pay, rok 2015 przyniósł Android Pay i Samsung Pay. 20 lutego 2018 r., w wyniku połączenia Android Pay i Google Wallet, powstało Google Pay.

Idealnego portfela brak

Portal Mackdot przygotował zestawienie siedmiu najlepszych portfeli elektronicznych w 2021 r., zwracając przy tym uwagę na kilka kluczowych dla użytkowników parametró...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK