Raport Specjalny | Trendy Bankowości 2024 | AI pomocna, ale i groźna

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Jak wiele nowych technologii i innowacji, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe dają bankom nowe szanse; niosą jednak ze sobą także i zagrożenia. W obu przypadkach mamy już pierwsze tego przykłady.

Marcin Złoch

Z punktu widzenia bankowości najistotniejszą korzyścią jest poprawa efektywności działania dzięki automatyzacji procesów, eliminacji rutynowych czynności lub przyspieszenie żmudnych operacji – chociażby tych związanych z analizą dużych zbiorów danych.

W bankowości już obecnie stosuje się AI i uczenie maszynowe w celu poprawy wydajności przy takich procesach, jak np. przetwarzanie dokumentów w jednostkach operacyjnych, szeroko rozumiane cyberbezpieczeństwo, w tym oczywiście zapobieganie potencjalnym oszustwom i wykrywanie prób fraudów, wreszcie zwiększanie efektywności procesów IT. Ci, którzy jeszcze nie wdrożyli inteligentnych narzędzi, uczynią to zapewne w kilku nadchodzących miesiącach.

Zdaniem Marty Życińskiej, dyrektorki generalnej polskiego oddziału Mastercard Europe, polskie instytucje finansowe mogą znacząco przyczynić się do budowy gospodarki bazującej na sztucznej inteligencji – zarówno dzięki zaawansowaniu technologicznemu, jak i potencjałowi do wykorzystania ogromnych ilości danych, którymi dysponują. Jednocześnie na instytucjach finansowych spoczywa szczególna odpowiedzialność, a to ze względu na charakter posiadanych i przetwarzanych przez nie danych. Pamiętajmy, iż banki pełnią funkcję instytucji zaufania publicznego. Według ich przedstawicieli, AI w ciągu najbliższych trzech lat odciśnie trwałe piętno na funkcjonowaniu sektora. Pomoże bankom m.in. w wykrywaniu oszustw, zarządzaniu nimi i zapobieganiu im. Duże modele językowe (LLM) są w stanie natychmiastowo reagować na zagrożenia i przekształcać złożone dane w jasne wskazówki, na podstawie których specjaliści mogliby podejmować adekwatne działania.

Uczenie maszynowe

W BNP Paribas Banku Polska wdrażamy właśnie produkcyjnie rozwiązanie typu CoPilot, które będzie wspierać zespoły wytwórcze w procesie wytwarzania i testowania oprogramowania. Od zeszłego roku w aplikacji GOonline działa oparty na algorytmach uczenia maszynowego mechanizm biometrii behawioralnej, analiza sposobu korzystania klienta z aplikacji bankowej, który pomaga w chronieniu aktywów klientów naszego banku przed nadużyciami i oszustwami – informuje Małgorzata Jacygrad, dyrektorka Biura strategii IT w BNP Paribas Banku Polska.

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe umożliwiają także znacznie bardziej zaawansowaną personalizację produktów i usług. Mogą one pomóc w tworzeniu ofert w pełni dostosowanych do konkretnych klientów, oferując dostosowane do ich sytuacji i potrzeb ubezpieczenia, karty kredytowe, kredyty czy opcje inwestycyjne. To z kolei przekłada się na większą satysfakcję klientów z usług bankowych ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK