Razem lepiej – współpraca międzybankowa na rzecz włączającej kultury i poczucia przynależności
Przeprowadziliśmy analizę ilościową i jakościową w 21 bankach komercyjnych, które wzięły udział w badaniu. Zależało nam na faktycznej ocenie realiów stanu obecnego oraz rekomendacji dobrych praktyk – tak, aby wspierać się wzajemnie w budowaniu włączającego środowiska pracy, w sektorze bankowym.
Istotną wartością działania jest fakt otwartości i transparencji w dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem. Postawa ta jest świadectwem współpracy ponad podziałami – w imię budowania organizacji zorientowanych na osiąganie celów biznesowych, w kulturze szacunku, otwartości i budowania przynależności.
Badanie zrealizował zespół Doradca Consultants Sp.z o.o. W pracy nad przygotowaniem Raportu udział wzięły przedstawicielki 10 banków komercyjnych, odpowiedzialne za realizację działań z zakresu JDEIB w swoich organizacjach.
W gronie konsultantek są też przedstawicielki Związku Banków Polskich oraz Warszawskiego Instytutu Bankowości.
Raport „Zarządzanie różnorodnością w bankach komercyjnych” – KOBIETY W FINANSACH. Autorki: Agnieszka Wachnicka, wiceprezes ZBP; Marzena Zahlin, przewodnicząca Komitetu ds. różnorodności i inkluzywności przy ZBP.
Czytaj także: DEI – banki dwóch prędkości
Banki dwóch prędkości – liderzy i sceptycy
Dzięki zaangażowaniu praktyczek zagadnienia, Raport zawiera szereg konkretnych rekomendacji, „o co?” i „w jaki sposób?” należy zadbać, aby budować w organizacji środowisko sprzyjające innowacjom, konkurencyjności oraz wysokiej motywacji i satysfakcji z pracy.
Warto podkreślić, iż dbałość o realizację działań z zakresu kultury wsparcia różnorodności i inkluzywności to dziś zarówno dewiza moralności, jak i strategiczna korzyść dla firmy. Tezę tę potwierdza szereg badań, które wprost wskazują, iż różnorodne, inkluzyjne środowiska przyciągają i wspierają utrzymanie najlepszych talentów, wzmacniają innowacyjność rozwiązań oraz wgląd w potrzeby klientów, wspierają poczucie satysfakcji z pracy i przynależności do organizacji, a w konsekwencji – przyczyniają się do podwyższenia reputacji firmy.
Biorąc pod uwagę trend w zakresie międzygeneracyjności rynku pracy, można wnioskować, że wymienione korzyści zyskają jeszcze większą wartość, z uwagi na fakt, iż różnorodność jest dziś normą społeczną dla młodych pokoleń.
Wyniki Raportu wprost wskazują, że dziś mamy sytuację „banków dwóch prędkości” – liderów i propagatorów idei oraz konserwatywnych sceptyków.
Czytaj także: Raport Credit Agricole nt. 7 obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu
Jako Zespół zaangażowanych promotorek zagadnienia, pozostajemy z nadzieją, że Raport, a co za tym – działania wyróżnione jako wartościowe i realnie wspierające kulturę otwartości, szacunku i dialogu oraz założenie uczciwej konkurencyjności – wesprze wspólnotę w zakresie działań na rzecz JDEIB, a efekt skali przełoży się na rynek „jednej prędkości” w sektorze bankowym –
Dorota Bogowicz, ING Bank Śląski SA; Agnieszka Bukowska, Bank BPH SA; Donata Izdebska, BNP Paribas Bank Polska SA; Agnieszka Kowalska, mBank SA; Karolina Miłaszewska, CaixaBank SA; Małgorzata Petru, BNP Paribas Bank Polska SA; Anna Podlewska, Credit Agricole Bank Polska SA; Anna Przybylska, Deutsche Bank Polska SA; Mariola Szymańska, Warszawski Instytut Bankowości, Blanka Zakrzewska, Santander Consumer Bank SA.
Raport „Zarządzanie różnorodnością w bankach komercyjnych” do pobrania TUTAJ