Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Raport EFL: transport i car-sharing w Polsce

01.03.2023 14:05 mb | BANK.pl
Raport EFL: transport i car-sharing w Polsce
Fot. stock.adobe.com / vegefox.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bezpośredni udział sektora transportu i magazynowania w polskim PKB wynosi 6%, jednak jego znaczenie dla gospodarki jest zdecydowanie wyższe. Obecnie coraz więcej firm stawia na cyfryzację transportu, na ulice kolejnych miast wyjeżdżają niskoemisyjne autobusy, a mieszkańcy częściej korzystają z usług car-sharingu. Zjawiskom tym przyjrzał się EFL w swoim najnowszym raporcie specjalnym

Około ⅔ badanych wykorzystuje lub chciałoby korzystać z technologii do zarządzania transportem – głównie monitoringu GPS, ale też platform logistycznych i dokumentów elektronicznych.

Pożądane są również systemy do automatyzacji procesów i obsługi zleceń transportowych oraz narzędzia analityczne do doskonalenia stylu jazdy kierowców (eco-driving).

Przedsiębiorcy stawiają na nowoczesny transport

Kolejnym trendem w transporcie, spedycji i logistyce jest dekarbonizacja. Coraz większy udział w polskim rynku mają pojazdy nisko- i zeroemisyjne. W 2022 r. swoich właścicieli znalazło 1456 elektrycznych samochodów ciężarowych i dostawczych, co stanowi wzrost aż o 140% względem roku poprzedniego.

– Rewolucja technologiczna w dziedzinie alternatywnych napędów dosięgnęła już transportu ciężkiego. Wraz z pojawieniem się alternatywnych paliw (gaz, wodór) producenci pojazdów do transportu towarów i osób coraz częściej wychodzą z ofertą samochodów napędzanych silnikami elektrycznymi – mówi Marcin Stasiak, Business Development Manager w EFL. 

Czytaj także: Elektryki z dotacją tańsze od aut spalinowych?

Ekologiczna transformacja

W celu osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. państwa UE będą inwestować w zakup pojazdów bezemisyjnych i rozwój sieci stacji ładowania, a także wdrażać proekologiczne regulacje prawne i promować czystą energię. Według badań ponad 32% firm ogranicza zużycie węgla, ropy i gazu, a prawie co czwarte przedsiębiorstwo stawia na OZE.

– Transport staje przed wyzwaniem zwiększenia efektywności przejazdów z jednoczesną redukcją oddziaływania na środowisko. Stąd coraz większą rolę w usługach transportu odgrywają technologie wspierające efektywne zarządzanie flotami pojazdów, które wykonują tysiące kilometrów miesięcznie.

Dzięki temu możliwe jest optymalizowanie tras pojazdów, automatyzacja i przyspieszenie procesów logistycznych – dodaje Marcin Stasiak.

Ze względów ekologicznych rośnie znaczenie transportu publicznego, a Polska znajduje się w europejskiej czołówce pod względem rejestracji autobusów elektrycznych. Przykładowo w stolicy liczba e-busów w 2022 r. wyniosła 160, co stanowi prawie 11% całej floty MZA Warszawa. W zeszłym roku na warszawskie ulice wyjechał też pierwszy autobus wodorowy.

Czytaj także: Raport Deloitte: 2/3 Polaków oczekuje od samochodu elektrycznego zasięgu powyżej 400 km

Inne artykuły od Europejski Fundusz Leasingowy / EFL:

  • Subindeks Barometru EFL dla handlu na najwyższym poziomie od dwóch lat
  • Raport EFL o inwestycjach firm w zieloną energię
  • Co druga firma boi się inflacji

Ekonomia dzielenia się przynosi korzyści

Coraz więcej osób dostrzega zalety korzystania z przedmiotów bez konieczności ich posiadania na własność. Na znaczeniu zyskuje forma finansowania środków trwałych w postaci wynajmu.

Gotowość wynajęcia pojazdów lub maszyn w najbliższym czasie deklarują m.in. przedsiębiorcy z branż: produkcyjnej, budowlanej, transportowej i handlowej oraz właściciele gospodarstw rolnych.

– Nowoczesne technologie zmieniają także obraz mobilności mieszkańców w dużych aglomeracjach – dzięki nim stajemy się świadkami nowych trendów i nowego spojrzenia na korzystanie z aut.

Mobilność „na żądanie”, czyli popularny car-sharing to efekt rosnącej potrzeby na coraz efektywniejsze i bardziej ekonomiczne wykorzystanie samochodów – komentuje Marcin Stasiak.

Upowszechnienie się car-sharingu na całym świecie pozwoliłoby zmniejszyć liczbę samochodów poruszających się po drogach o ⅓. IPSOS wyliczył, że samochody stoją nieużywane na parkingach aż przez 96% czasu. Tymczasem 1 współdzielony pojazd może zastąpić 11 aut prywatnych, tym samym uwalniając aż 150 m2 przestrzeni.

– W ślad za powyższymi zmianami idzie ewolucja usług finansowych – wynajem zamiast zakupu, skracanie trwania kontraktów czy model subskrypcyjny to główne trendy dla rynku samochodowego na najbliższe lata – dodaje ekspert.

Pełna wersja raportu EFL „Transport i car-sharing w Polsce” dostępna jest na stronie: https://efl.pl/pl/biznes-i-ty/raporty/raport-efl-transport-i-car-sharing-w-polsce

Źródło: Europejski Fundusz Leasingowy / EFL
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Car sharingDekarbonizacjaEkologiaElektromobilnośćESG / Environmental, Social and corporate GovernanceEuropejski Fundusz Leasingowy / EFLLeasingMarcin StasiakNeutralność klimatycznaSamochodySamochody elektryczneSharing economyTransportWynajem długoterminowyZielona energia
Autor mb | BANK.pl

Zobacz także

Dawid Lesznik, autor eseju pt. „(Nie)etyczne zachowania influencerów finansowych” zajął II. miejsce w IX międzynarodowej edycji Konkursu Etyka w finansach
Polak laureatem międzynarodowej edycji Konkursu Etyka w finansach
mężczyzna wlewa paliwo do samochodu na stacji , tankowanie
Od kiedy i gdzie będą problemy w wjechaniem samochodem z silnikiem diesla?
ADHD,
Kongres Gospodarki Elektronicznej o inkluzji osób neuroróżnorodnych
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2023 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na tej stronie internetowej stosujemy pliki cookies w celu zapewnienie jej prawidłowego działania, ułatwienia korzystania ze spersonalizowanych treści i reklam, oferowania funkcji społecznościowych i analizowania ruchu użytkowników, a także w celach statystycznych i marketingowych.

Wybierając przycisk „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie działających na naszej stronie internetowej. Wybierając przycisk „Zaakceptuj tylko niezbędne” odrzucasz zgodę na wykorzystywanie wszystkich tych plików cookie, które nie są niezbędne do prawidłowego jej działania. Jeżeli jednak chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz przycisk „Ustawienia” i skonfiguruj swoje preferencje. Pamiętaj, że masz prawo do wglądu w swoje ustawienia oraz możesz je zmienić w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” znajdujący się w stopce strony. Pamiętaj także, że rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może negatywnie wpłynąć na sposób korzystania z portalu.

Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w naszej Polityce prywatności.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}