Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
92dni
5godzin
37minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Bankowość spółdzielcza

Prezes SGB-Banku SA o rozwoju polskiej bankowości spółdzielczej

16.02.2023 09:20 Robert Lidke | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Prezes SGB-Banku SA o rozwoju polskiej bankowości spółdzielczej
Mirosław Skiba, Fot. SGB-Bank SA. / I.Wojtkowiak
Z Mirosławem Skibą, prezesem Zarządu SGB-Banku SA rozmawiamy po zakończonym kilkanaście dni temu Konwencie na rzecz Współpracy i Rozwoju Polskiej Bankowości Spółdzielczej.

Robert Lidke: Podczas ostatniego Konwentu na rzecz Współpracy i Rozwoju Polskiej Bankowości Spółdzielczej przedstawiciele Komisji Nadzoru Finansowego, na podstawie wstępnych analiz, mówili o bardzo dobrych wynikach sektora spółdzielczego w 2022 roku – jak twierdzili jest on cztery razy lepszy niż w poprzednich latach. Jednocześnie sugerowali, aby banki lokalne wykorzystały nadwyżki na swoją modernizację, na zwiększenie swojego bezpieczeństwa i swojej konkurencyjności. Jak banki ze Zrzeszenia SGB zamierzają wykorzystać bardzo dobry wynik finansowy z ubiegłego roku?

Mirosław Skiba: Każdy z banków spółdzielczych sam decyduje o tym, w jaki sposób dysponuje zyskami, które wypracował. Wiem, że banki nawet bez specjalnych zachęt ze strony regulatora postępują właśnie w taki sposób, o jakim przedstawiciele KNF mówili podczas Konwentu.

Czyli – wzmacniają swoją pozycję kapitałową, co się oczywiście odbywa się poprzez zaliczenie wypracowanego wyniku finansowego do kapitałów banków.

W roku 2022 banki spółdzielcze bardzo uważnie przyglądały się sytuacji swoich klientów. W kolejnych kwartałach zwiększały swoje rezerwy. To było przemyślane, rozważne działanie. Pamiętajmy też o tym, że banki przeznaczyły bardzo poważne pieniądze na wzmocnienie funduszy bezpieczeństwa w IPS-ach.

Czyli banki spółdzielcze przygotowują się na trudną sytuację ich klientów, ale – jak zrozumiałem intencje przedstawicieli nadzoru – banki spółdzielcze powinny też inwestować we wzrost swojej konkurencyjności, bo mimo że bankowy sektor spółdzielczy ma coraz lepsze wyniki, to jednak jego udział w całym rynku bankowym utrzymuje się cały czas na tym samym poziomie, ok. 7-8 procent.

Rzeczywiście, wyzwania stojące przed bankami spółdzielczymi stale rosną, a dotyczy to przede wszystkim budowania udziału w rynku, w tym pozyskiwania nowych klientów. W SGB chcemy docierać z ofertą nie tylko do tradycyjnych grup klientów, standardowo kojarzonych z bankowością spółdzielczą, ale również do konsumentów nowych, młodych, w tym do przedsiębiorców działających na obszarach obsługiwanych przez banki lokalne.

W agendzie rozwojowej banków spółdzielczych jest to wyzwanie ustawione jako jedno z najważniejszych. Poszczególne banki mają takie oczekiwania wobec działań podejmowanych w ramach całej Grupy SGB, dlatego dbałość o klienta i pozyskiwanie nowych grup konsumenckich jednoznacznie zapisaliśmy w strategii naszego Zrzeszenia na lata 2022-2024.

Uwzględniając ofertę technologiczną i produktową, obecnie w naszym Zrzeszeniu pracujemy nad segmentacją klientów po to właśnie, aby propozycje naszych banków były dopasowane do oczekiwań poszczególnych grup klientów – rolników, nastolatków, mikroprzedsiębiorców, średnich i większych przedsiębiorców.

Wyzwanie polega na tym, że wielkości udziału w rynku nie buduje się z miesiąca na miesiąc. To jest konsekwentna praca, niestety na lata. Te działania, które rozpoczęliśmy w ubiegłym roku będą owocowały w kolejnych latach.

Bez wątpienia też obecny czas nie sprzyja budowaniu pozycji w obszarze kredytowym. Nierozważne, zbyt agresywne podejście do szybkiego rozwoju portfela kredytowego mogłoby wygenerować nadmierne ryzyko.

Pojawiają się postulaty, aby banki spółdzielcze jak najszybciej wprowadzały nowe produkty oparte o WIRON. Jak Pan się odnosi do tego typu zachęt?

Jesteśmy uczestnikami Narodowej Grupy Roboczej, gdzie wspólnie pracujemy nad przygotowaniem całego procesu przejścia z jednego wskaźnika na drugi.

Obserwujemy rynek i w momencie, w którym inne banki zaczną oferować produkty z zastosowaniem WIRON-u, my też to zrobimy. Nie możemy odstawać od konkurencji.

Oczywiście WIRON można już stosować, natomiast pewnie łatwiejsze jest dzisiaj podjęcie decyzji o zastosowaniu WIRON-u w stosunku do nowego produktu niż do już istniejącej umowy.

Kolejny problem, z którym mierzą się banki spółdzielcze to kwestia kredytów ze stało-zmienną stopą procentową.  W jakiś sposób trzeba będzie zaproponować stałe oprocentowanie kredytu na 5 lat. Jaki jest pomysł w Zrzeszeniu SGB na to, aby w miarę bezpiecznie dla Banku wyznaczyć takie oprocentowanie kredytu?

Dzisiaj wszystkie banki są zobligowane, by oferować także kredyty ze stopą stałą lub stało-zmienną, jeżeli klient ma takie życzenie. Jednak zapotrzebowanie w naszych bankach na tak oprocentowane kredyty jest bardzo ograniczone.

Szczególnie dlatego, że jesteśmy w fazie wysokich stóp procentowych i w tym okresie, w którym rynek mocno oczekuje ich spadku. Klienci mają wątpliwości czy wybór stałej lub stało-zmiennej jest na dzisiaj najlepszym wyborem. 

Banki komercyjne oferujące takie kredyty mogą się zabezpieczać przed ryzykiem stopy procentowej na instrumentach pochodnych, a z tego co wiem, bankowość spółdzielcza ma pewien problem z zabezpieczeniem się w ten sposób?

Dla nas możliwe jest podobne zabezpieczanie się, ale za pośrednictwem banków zrzeszających i my taką formułę dla banków spółdzielczych stworzyliśmy. To oznacza, że banki oferujące kredyty ze stało-zmienną stopą nie są pozbawione ochrony.

Jak Pan postrzega kwestię transformacji energetycznej? Transformacja energetyczna w znacznej mierze będzie się odbywała właśnie lokalnie, w gospodarstwach domowych, małych firmach, w gospodarstwach rolnych, samorządach. A to są Wasi główni klienci…

Dla nas to nie jest pytanie czy, tylko kiedy ta transformacja stanie się naprawdę ogólnonarodową ideą.

Zdajemy sobie sprawę z obowiązków spełniania wymogów ESG, ale również widzimy, że zainteresowanie transformacją energetyczną rośnie zarówno wśród firm, jak i klientów indywidualnych. Rośnie ono z powodu wzrostu cen energii, a także dlatego, że ceny tradycyjnych nośników energii stają się nieprzewidywalne.

Wiele firm zastanawia się właśnie teraz, gdy istnieją jeszcze różnego rodzaju tarcze chroniące przed wygórowanymi cenami energii, jak wykorzystać ten czas i szybko dokonać u siebie transformacji energetycznej. Ich cel jest jasny – chcą być gotowe w chwili, kiedy tarcze znikną.

My i nasze banki jesteśmy bardzo zainteresowani uczestniczeniem w podobnych projektach.

Nie dzieje się jednak tak, że w tej chwili mamy jakiś wysyp konkretnych wniosków. Na rynku nie ma gwałtownego ruchu, klienci nie chodzą z gotowymi projektami w poszukiwaniu finansowania.  To jest raczej dyskusja wewnątrz firm czy samorządów, jak ten problem rozwiązać.

Nasze banki starają się aktywnie uczestniczyć w tej debacie. SGB-Bank występuje na różnego rodzaju forach samorządowych i gospodarczych. Przeprowadziliśmy cykl spotkań z klientami banków spółdzielczych, którzy zainteresowani są tematami związanymi z transformacją energetyczną. W sumie rozmawialiśmy z grupą kilkuset takich klientów.

Liczymy, że w efekcie tych spotkań wiele projektów zacznie się materializować.

Ale pewnie te projekty byłyby szybciej realizowane i byłoby ich o wiele więcej, gdyby na przykład ustawa dotycząca wiatraków, tzw. odległościowa, byłaby uchwalona, gdyby KPO został zaakceptowany, i te ogromne środki, które są w nim przewidziane na transformację energetyczną byłyby już dostępne.

Nie sposób się z Panem nie zgodzić. Na pewno odblokowanie KPO spowodowałoby przejście od sfery dyskusji do sfery działań. Po prostu pojawiłyby się w nowe środki, nowe fundusze, które w sposób doskonały pełniłyby rolę katalizatora transformacji energetycznej.

Zgadzam się z tym, że dyskusja na temat ustawy wiatrakowej bardzo, ale to bardzo nie pomaga. Szczególnie w sferze niezwykle ważnej dla biznesu, czyli przewidywalności, stabilności rozwiązań.

Jest to sytuacja, która niestety nie przekonuje potencjalnych inwestorów.

Podczas Konwentu pojawiało się szereg ostrzeżeń, rad dla sektora spółdzielczego ze strony zaproszonych gości. Między innymi zwracano uwagę na banki komercyjne, które mają teraz duży problem z akcją kredytową skierowaną do konsumentów i do przedsiębiorców i w tej sytuacji mogą zechcieć wejść na tradycyjny teren działania banków spółdzielczych, sięgnąć po Waszych klientów lokalnych. SGB jest przygotowane na taki scenariusz?

Oczywiście, że są takie apetyty ze strony naszych konkurentów.  Ale my również mamy apetyt na dobrych klientów obsługiwanych teraz przez banki komercyjne. To jest normalna gra rynkowa. Skoro chcemy się rozwijać, to gdzieś tych nowych klientów musimy znaleźć.

Dlatego nie tylko chcemy skutecznie bronić się przed utratą klientów, z którymi nam się dobrze współpracuje, ale uważam, że możemy i powinniśmy również sięgać po klientów naszej konkurencji. Rynek przypomina pod tym względem mecz piłkarski – ciągle najlepszą obroną jest atak.

Kolejne ostrzeżenia dotyczyły demografii. Wskazywano na wyludnianie się lokalnej Polski, na ucieczkę młodych ludzi do wielkich miast, a to oznacza, że tradycyjny rynek banków spółdzielczych będzie się kurczył.

Musimy pozyskiwać coraz młodszych klientów. Musimy być gotowi na to, że przez długi czas będziemy młodych klientów pozyskiwać i dbać o ich interesy.

To jest naturalna kolej rzeczy. Na najmłodszych klientach nie będziemy zarabiali, chcemy raczej współpracować z nimi. To jest dla nas wyzwanie, to konieczność patrzenia na rozwój bankowości spółdzielczej w trochę szerszy sposób.

Niezwykle istotne jest też, abyśmy potrafili współpracować z pozyskanymi klientami na każdym etapie ich życia i zawodowego rozwoju. Dla nas to oznacza, że pod żadnym warunkiem nie możemy sobie pozwolić na utratę klientów już pozyskanych. To byłby strategiczny błąd.

Posłużmy się konkretem. Jeżeli pozyskamy młodego klienta w szkole średniej i jest on z nami już rok czy dwa, korzysta z usług banku lokalnego w tej samej miejscowości, w której znajduje się jego szkoła, to w momencie jego wyjazdu na studia nie możemy o nim zapominać. Powinien iść na studia razem z ofertą banku spółdzielczego na kolejne lata swojego rozwoju! Inaczej – przejdzie do konkurencji, znajdzie ofertę banków z dużego miasta. I jest mocno prawdopodobne, że do usług lokalnego banku już nie powróci.

To będzie możliwe tylko wtedy, jeśli nasza oferta będzie atrakcyjna, dobrze dopasowana do potrzeb konkretnych klientów. Jesteś młody – masz propozycję od banku spółdzielczego na etap nauki w szkole średniej, na okres studiów, na pierwsze wyzwania po magisterium, na pierwsze małżeńskie inwestycje i rozwój zawodowy, na pierwszy i kolejne własne biznesy…

Taki sposób myślenia jest właśnie źródłem rozwiązań, które wdrażamy w SGB i które udostępniamy naszym bankom spółdzielczym. Pozwalają one np. na założenie konta na selfie, czy w pełni zdalną obsługę w kanałach cyfrowych coraz większej gamy produktów.

To pozwala naszym klientom w bardzo elastyczny sposób wybrać formułę współpracy z lokalnym bankiem spółdzielczym.

Dobra oferta to jedno, a drugie to zmiana wizerunku banku spółdzielczego.  

Tak, to stara prawda, że nie wystarczy mieć doskonałe rozwiązania i fantastycznych ludzi. Trzeba jeszcze, aby świat o tym wiedział!  Musimy zadbać o to, aby zarówno nasi obecni, jak i ci przyszli, nowi klienci wiedzieli o naszych mocnych stronach, aby wiedzieli, że banki spółdzielcze to ich banki na dzisiaj i na jutro.

Sporo inwestujemy w zmianę naszego wizerunku i będziemy to robili w roku 2023. Pokazujemy możliwości, które drzemią w bankach spółdzielczych SGB.

Mamy długą historię, jesteśmy bardzo blisko lokalnych społeczności. Nie tylko jednak jesteśmy częścią małych ojczyzn, ale również bankami, które myślą o swoim kliencie, które dbają o swojego klienta i mają dla niego wszystko to, co jest na rynku nowoczesne, potrzebne i dostępne w tzw. dużych bankach.

A wyróżniamy się tym, że rzeczywiście jesteśmy na wyciągnięcie ręki i często współpracujemy z klientami, których rodziny są z nami od pokoleń. Niewiele jest takich banków poza sektorem bankowości spółdzielczej.

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
DemografiaESG / Environmental, Social and corporate GovernanceIPSKomisja Nadzoru Finansowego / KNFKonwent na rzecz Współpracy i Rozwoju Polskiej Bankowości SpółdzielczejKrajowy Plan Odbudowy / KPOKredyty ze stałą stopą procentowąMirosław SkibaNarodowa Grupa Robocza ds reformy wskaźników referencyjnychOdnawialne źródła energii / OZERobert LidkeSGB-Bank SATransformacja energetycznaUstawa odległościowaWiatrakiWIRON
Autor Robert Lidke
Źródło BANK.pl
Partnerzy działu
logo Systemy Wymiany InformacjiLogo ITCARD

Polecamy

Z rynku finansowego
Komisja Europejska chce wzmocnienia ESMA
kalkulator z napisem 2026, banknoty 500 zł
Wydarzenia
Relacja z Webinaru PAB WIB przedstawiającego wpływ czynników regulacyjnych i fiskalnych na wyniki finansowe banków w III kwartale 2025 roku oraz na wyniki w roku następnym
Kadry
Zmiana na stanowisku wiceprezesa ING Banku Śląskiego
Logo PGZ
Z rynku finansowego
BOŚ i PGZ podpisały list intencyjny o współpracy

Najnowsze

mapa Europy na tle ekranu giełdowego
Gospodarka
Prognozy gospodarcze na 2026 rok według Mastercard Economics Institute
laptop, wirtualne dokumenty
Cyberbezpieczeństwo
Autenti i WEBCON wyznaczają nowy standard cyfryzacji i bezpieczeństwa
koperta z banknotami
ESG
Raport BIG InfoMonitor o polskich „grzechach finansowych”
9 grudnia 2025 roku PKO Bank Polski i Policja podpisały porozumienie, w ramach którego planują szkolenia, spotkania i warsztaty o cyberbezpieczeństwie
Cyberbezpieczeństwo
Współpraca PKO BP i Policji na rzecz skutecznej ochrony seniorów i młodzieży przed cyberoszustami
Prośba o przelew BLIK dostępna w bankach spółdzielczych Grupy BPS
Bankowość spółdzielcza
Usługa Prośba o przelew BLIK dostępna w bankach spółdzielczych Grupy BPS
reklama wizerunkowa Banku Pekao na jednym z samolotów narodowego przewoźnika, Boeingu 737 MAX 8. Samolot PLL LOT w barwach Banku Pekao S.A
Bezgotówkowo
Klienci Banku Pekao mogą skorzystać z 10-proc. rabatu na bilety PLL LOT
bank spóldzielczy napis na budynku
Bankowość spółdzielcza
Posiedzenie Rady Konsultacyjnej Sektora Bankowości Spółdzielczej
Cykl edukacyjny Porozmawiajmy o dostępności - inauguracja 2025. Źródło: ZBP
ESG
Sektor bankowy podsumował działania dot. wdrożenia Europejskiego Aktu o Dostępności

Zobacz także

Prośba o przelew BLIK dostępna w bankach spółdzielczych Grupy BPS
Bankowość spółdzielcza
Usługa Prośba o przelew BLIK dostępna w bankach spółdzielczych Grupy BPS
bank spóldzielczy napis na budynku
Bankowość spółdzielcza
Posiedzenie Rady Konsultacyjnej Sektora Bankowości Spółdzielczej
gra planszowa „Za tydzień impreza!”. BPS
Edukacja finansowa
Banki Grupy BPS proponują dzieciom edukacyjną grę planszową  
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}