Polacy cenią możliwość wyboru metody płatności

Polacy cenią możliwość wyboru metody płatności
Źródło: Mastercard
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Polacy pozytywnie postrzegają stokenizowane płatności, określając je jako najszybszą (60%) i najwygodniejszą (19%) metodę płatności. Portfele mobilne to dla 45% polskich respondentów jedna z ulubionych metod płatniczych w sklepach stacjonarnych. 6 na 10 ankietowanych regularnie korzysta z aplikacji mobilnych, za pomocą których wyszukuje i kupuje produkty online, czytamy w informacji prasowej Mastercard.

Polacy chcą korzystać z wielu różnych narzędzi płatniczych. Konsumentom zależy przede wszystkim na możliwości swobodnego wyboru metody płatności, gwarancji wygody i bezpieczeństwa podczas zakupów online i offline oraz dostępie do innowacyjnych rozwiązań – pokazuje raport „Polskie płatności: liczy się możliwość wyboru” („Paid in Poland: A story of choice”) opracowany na podstawie badania przeprowadzonego na zlecenie Mastercard.

Płatności w sklepach tradycyjnych

Jak płacimy w sklepach stacjonarnych? Dla 45% ankietowanych jedną z ulubionych metod jest portfel mobilny, a prawie co czwarty badany (22%) preferuje płatność zegarkiem lub opaską.

Polacy są otwarci na innowacje płatnicze i oczekują coraz większej dostępności tego typu rozwiązań. Na znaczeniu zyskują m.in. płatności biometryczne, z których 13% badanych miało okazję już skorzystać, a 21% chce je wypróbować.

Wśród Polaków rośnie również popularność rozwiązań, które pozwalają klientom na większą samodzielność w sklepach fizycznych – od aplikacji, które umożliwiają samodzielne skanowanie produktów i płacenie za zakupy w kasie, aż po sklepy autonomiczne, w których, według deklaracji, przynajmniej raz zakupy zrobiło 40% respondentów.

Czytaj także: Mastercard wraz z partnerami rozszerza dostępność Click to Pay w polskich e-sklepach

Przyszłość płatności elektronicznych – tokenizacja

Istotną rolę w rozwoju elektronicznych płatności odgrywa tokenizacja, która gwarantuje nie tylko szybkość i wygodę, ale także ochronę informacji o karcie płatniczej i samej transakcji. Jest to możliwe dzięki zastąpieniu wrażliwych danych unikalnym identyfikatorem, tokenem, który szyfruje dane dotyczące karty i płatności.

Z raportu Mastercard wynika, że Polacy dostrzegają w stokenizowanych płatnościach wiele korzyści, uznając je za aktualnie najszybszą (60%) i najwygodniejszą (19%) metodę płacenia za zakupy, która dodatkowo nie wymaga wpisywania kodu PIN w sklepach fizycznych czy logowania się do e-sklepu (34%).

Tokenizacja jest podstawą takich rozwiązań jak zbliżeniowe płatności mobilne oraz Click to Pay – nowy standard płatności kartą w internecie. Dzięki zapisaniu karty w portfelu mobilnym lub profilu Click to Pay, każda płatność jest szyfrowana i w efekcie bezpieczna.  

Polacy biorący udział w badaniu doceniają również fakt, że tokenizacja pozwala na szybki wybór karty, którą chcą zapłacić. Jak pokazuje raport Mastercard, udział stokenizowanych kart zależy od  wieku konsumentów – młodsi są bardziej skłonni do pozostawienia portfela w domu i korzystania z urządzenia mobilnego, ale jednocześnie już około 20% ankietowanych w wieku 50+ również korzysta z tego typu płatności.

Mimo rosnącej popularności stokenizowanych płatności, z badania Mastercard wynika, że wciąż potrzebna jest edukacja. 50% respondentów wskazało, że byliby skłonni korzystać z tej metody pod warunkiem dodatkowej edukacji na temat technologii tokenizacji oraz jej bezpieczeństwa.

Czytaj także: Raport Specjalny | Płatności Bezgotówkowe | Konsumenci kształtują rynek płatności

Badanie Mastercard: od e-commerce do m-commerce

W handlu elektronicznym prym wiodą zakupy przez aplikacje mobilne, które stają się pierwszą, domyślną metodą płatności online i stopniowo przekształcają e-commerce w m-commerce.

Z raportu Mastercard wynika, że połowa Polaków korzysta ze stokenizowanych płatności podczas zakupów online. Aplikacje mobilne e-sklepów są najpopularniejszym kanałem do wyszukiwania produktów i zakupów online – regularnie korzysta z nich 60% ankietowanych, którzy w ten sposób realizują co piąte zamówienie w Internecie. Znacząco wyższy udział zakupów mobilnych dostrzegany jest wśród młodszego pokolenia konsumentów (18-29 lat).

– Badanie pokazuje kierunek zmian, którym podążają klienci, Zarówno podczas zakupów w sklepach stacjonarnych, jak i w Internecie liczy się przede wszystkim możliwość wyboru metody płatności, aby każdy mógł zapłacić tak, jak chce.

Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.

Istotną rolę odgrywa również innowacyjność, szybkość oraz bezpieczeństwo płatności – to właśnie w tych obszarach największego wsparcia potrzebują przedsiębiorcy, zwłaszcza ci najmniejsi, aby mogli odpowiedzieć na potrzeby swoich klientów, zwiększać obroty i rozwijać biznesmówi Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.

– Polscy konsumenci pod wieloma względami są liderami otwartości na innowacje płatnicze, a żywym na to dowodem jest rosnąca popularność niedawno wprowadzonych rozwiązań, takich jak płatności biometryczne czy Click to Pay. Dostrzegamy jednak nadal duży potencjał do rozwoju i wzrostu innowacyjności w tym obszarze.

Paweł Widawski, Wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa

Dlatego tak ważne jest połączenie sił całego ekosystemu płatniczego i opracowanie wspólnej strategii dalszego rozwoju rynku.

Istotne znaczenie ma również współpraca z sektorem publicznym, która pozwoli zapobiegać wykluczeniu cyfrowemu, ograniczyć wpływ szarej strefy, a finalnie przyczyni się do wzrostu polskiej gospodarkidodaje Paweł Widawski, prezes Fundacji Future Finance Poland.

Czytaj także: Future of Payments 2024 o trendach, ryzykach i szansach płatności bezgotówkowych

Źródło: Mastercard