Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
91dni
4godzin
34minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Od kiedy i gdzie będą problemy w wjechaniem samochodem z silnikiem diesla?

04.12.2023 11:19 mb | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Od kiedy i gdzie będą problemy w wjechaniem samochodem z silnikiem diesla?
Fot. stock.adobe.com / damien
Kurczy się rynkowa oferta aut dostępnych z silnikiem diesla. Od dłuższego czasu mają one złą prasę, a w ostatnich dniach pogorszyły ją dodatkowo – ogłoszone m.in. przez Warszawę – ograniczenia wjazdu do stref czystego transportu. Tymczasem nowym autem z silnikiem wysokoprężnym, spełniającym normę Euro 6d, wjedziemy do takiej strefy jeszcze przez wiele lat. Carsmile opracował zestawienie przykładowych modeli, które można jeszcze zamówić z silnikiem diesla. Jakie pojazdy znalazły się na liście?

Volvo kończy produkcję diesli na początku 2024 roku. W tej chwili zamówienie aut tej marki z silnikiem wysokoprężnym jest już bardzo trudne, gdyż na placach zostały pojedyncze egzemplarze. Volvo dołącza tym samym do grona marek, które już wcześniej, z nieco mniejszym rozgłosem, zrezygnowały z diesli.

Przykładowo, w Polsce nie zamówimy już Hyundaia, Suzuki, Hondy, Subaru, Jeepa czy Porsche z silnikiem wysokoprężnym. Jeśli chcielibyśmy diesla marki KIA, to do wyboru zostały nam ostatnie dostępne jeszcze na placach sztuki Sorento (auta nie da się już zamówić w indywidualnej konfiguracji z silnikiem diesla), w Toyocie – tylko pojazdy dostawcze oraz Hilux i Land Cruiser, a w Renault– poza samochodami użytkowymi, tylko Megane.

Z diesla w nowych modelach wprowadzanych na rynek zrezygnowała też m.in. Dacia.

Strefy czystego transportu budzą emocje

Powodem tych zmian są trendy proekologiczne oraz zaostrzające się normy emisji spalin, które czynią produkcję aut z tradycyjnym napędem coraz mniej opłacalną. W ostatnich dniach szerokim echem rozeszły się także ogłoszone przez Warszawę, zasady funkcjonowania strefy czystego transportu (w skrócie SCT), która od 1 lipca ma objąć niemal cały obszar miasta stołecznego. Jeśli kryteria wejdą w życie w proponowanym kształcie, za kilka miesięcy do Warszawy nie wjedziemy już „benzyniakiem” wyprodukowanym przed 1997 rokiem oraz „dieslem” wyprodukowanym przed 2006 rokiem.

Po upływie półtora roku wymogi mają być ponownie zaostrzone i tak będzie się działo co dwa lata aż do roku 2032. Zmiany mają co prawda status „projektu”, z szeregiem włączeń, ale i tak budzą wiele emocji. Warszawa dołącza tym samym do grona miast, które albo – jak Kraków – już podjęły uchwałę w sprawie SCT, albo są w fazie konsultowania z mieszkańcami proponowanych ograniczeń w transporcie samochodowym (np. Wrocław, Gliwice).

Głosowanie w sprawie stołecznej SCT zaplanowano na 7 grudnia ’23.

Czytaj także: Prezes IBRM Samar o tym, kiedy w Polsce elektryki zastąpią diesle

Norma Euro 6d – spokój na lata

Zgodnie z projektem stołecznej SCT, produkowane obecnie diesle, spełniające normę Euro 6d, od 2032 roku będą jedynymi (nie licząc podmiotowych wyłączeń) autami z silnikiem wysokoprężnym, dopuszczonymi do ruchu w strefie, czyli de facto niemal w całej Warszawie.

Dalsze plany odnośnie zaostrzania kryteriów związanych z emitowaniem spalin nie zostały przedstawione, niemniej można przyjąć, że osoby decydujące się dziś na nowego „diesla” będą mogły spać spokojnie jeszcze przez wiele lat, przynajmniej jeśli chodzi o swobodę poruszania się po Polsce.

Towar niechciany czy deficytowy?

Sporą niewiadomą są jednak ceny aut z silnikiem wysokoprężnym, jakie zobaczymy za kilka czy kilkanaście lat na rynku samochodów używanych.

– Trzeba się liczyć z faktem, że ceny tych pojazdów będą podlegać różnym wahaniom. Z jednej strony będzie bowiem malał popyt na diesle w dużych miastach, ale z drugiej strony będą się one stawały towarem coraz bardziej deficytowym na rynku. Dodatkowo będzie rósł eksport tego typu pojazdów z Polski do krajów o mniej restrykcyjnych regulacjach – ocenia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

– Największą niewiadomą jest jednak kwestia opodatkowania tego typu pojazdów, jak również oleju napędowego – podkreśla.

Czytaj także: Jazda niesprawnym dieslem to jak palenie śmieciami w piecu węglowym

Diesle mają wciąż wielu fanów

Udział „diesla” w rejestracjach nowych samochodów osobowych w Polsce utrzymuje się na poziomie kilkunastu procent. Według danych IBRM Samar, pojazdy z silnikiem wysokoprężnym stanowiły 14% wszystkich rejestracji w pierwszych 10 miesiącach br., ale były w tym roku okresy gdy udział ten przekraczał 15%. Wciąż są one bardzo popularne m.in. jako auta flotowe.

– Wielu klientów jest nadal zainteresowanym „dieslami” czy to ze względu na pewne przyzwyczajenia, przyjemność jazdy autem z nowoczesnym silnikiem wysokoprężnym, czy też chęć obniżenia kosztów eksploatacyjnych przy dużych przebiegach – wyliczaSylwester Łagowski, szef działu zamówień Carsmile.

W odpowiedzi na otrzymywane zapytania od  internautów, analitycy Carsmile stworzyli listę 12 modeli aut, które są wciąż dostępne z silnikiem diesla.

– Wybraliśmy samochody o różnym przeznaczeniu, z różnym typem nadwozia, napędu oraz mocą silnika, a co za tym idzie – ceną. Nasza lista to przekrój rynku, którego oferta z miesiąca na miesiąc się kurczy. Nie mogło na niej zabraknąć takich klasyków, jak Volkswagen Passat, Skoda Superb czy Audi A4 – wyjaśnia Sylwester Łagowski.

Założono, że zakup samochodów finansowany jest 5-letnim leasingiem. Wysokość miesięcznej raty dla przyjętych założeń odnośnie wpłaty własnej i wykupu przedstawia tabela.

Przekrój rynku – auta z silnikiem diesla

Najtańszym autem w zestawieniu jest furgon Fiat Fiorino, którego cena katalogowa w wytypowanej wersji silnikowej wynosi ok. 85 tys. zł brutto. Zestawienie zamyka natomiast Mercedes E Klasa kosztujący prawie 440 tys. zł.

Przekłada się to na ratę leasingu wynoszącą odpowiednio: 852 zł netto oraz 5746 zł netto. Fiat Fiorino, Dacia Duster, Opel Astra oraz Volkswagen Golf mają manualną skrzynię biegów. Pozostałe modele przedstawiono w wersji z przekładnią automatyczną. 

grafika, diesel, samochody, ESG; Tymi „dieslami” jeszcze długo wjedziesz do strefy czystego transportu
Źródło: Carsmile
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
CarsmileDieselESGESG / Environmental, Social and corporate GovernanceMichał KnitterNorma Euro 6dOchrona środowiskaSamochodyStrefa czystego transportu / SCTSylwester Łagowski
Autor mb
Źródło BANK.pl
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Arkadiusz Lewicki | Źródło: BANK.pl
ESG
Instrumenty Finansowe Programów UE dla transformacji klimatycznej
fragmenty flag UE i Chin
Gospodarka
Czy import z Chin zagraża gospodarce Unii Europejskiej?
fragment globusa, Polska, wirtualne linie, globalna gospodarka
Z rynku finansowego
ChatGPT nie polubił CPK / Portu Polska
siedziba Fed
Z rynku finansowego
Nowy szef Fed prawdopodobnie będzie miał na imię Kevin

Najnowsze

infografika, mSzafir KIR
Cyberbezpieczeństwo
Jednorazowa wersja e-podpisu mSzafir w aplikacji mObywatel
Joanna Erdman, prezeska zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Bezgotówkowo
Prawie połowa Polaków rezygnuje z zakupów, ponieważ nie może zapłacić tak jak lubi
Nowy prezes zarządu Link4 od 1 stycznia 2026 roku, Robert Tomaszewski
Kadry
Nowy prezes zarządu Link4 od 1 stycznia 2026 roku
kalkulator z napisem Inflacja leżący na banknotach i monetach
Gospodarka
Inflacja w listopadzie ’25 w celu NBP
WIBOR napis na klockach, banknoty
Z rynku finansowego
KSF: proces wyznaczania zamiennika WIBOR odpowiada standardom i przepisom BMR
mapa Europy na tle ekranu giełdowego
Gospodarka
Prognozy gospodarcze na 2026 rok według Mastercard Economics Institute
laptop, wirtualne dokumenty
Cyberbezpieczeństwo
Autenti i WEBCON wyznaczają nowy standard cyfryzacji i bezpieczeństwa
koperta z banknotami
ESG
Raport BIG InfoMonitor o polskich „grzechach finansowych”

Zobacz także

Arkadiusz Lewicki | Źródło: BANK.pl
ESG
Instrumenty Finansowe Programów UE dla transformacji klimatycznej
koperta z banknotami
ESG
Raport BIG InfoMonitor o polskich „grzechach finansowych”
Cykl edukacyjny Porozmawiajmy o dostępności - inauguracja 2025. Źródło: ZBP
ESG
Sektor bankowy podsumował działania dot. wdrożenia Europejskiego Aktu o Dostępności
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}