Prezes IBRM Samar o tym, kiedy w Polsce elektryki zastąpią diesle

Prezes IBRM Samar o tym, kiedy w Polsce elektryki zastąpią diesle
Wojciech Drzewiecki. Fot. Archiwum prywatne
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W całym 2023 roku udział aut w pełni elektrycznych w rejestracjach samochodów osobowych wyniesie w Polsce prawdopodobnie ok. 5%, ale już w kolejnym roku może się podwoić i osiągnąć ok. 10%, poinformował ISBnews prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciech Drzewiecki.

„Liczba rejestracji elektryków rośnie z miesiąca na miesiąc. Wydaje się, że do końca obecnego roku może ona dojść do poziomu 6-7% w rejestracjach miesięcznych.

W całym 2023 roku będzie to zapewne wartość bliższa 5%, ale już w 2024 roku możemy nawet podwoić ten wynik do ok. 10%” – powiedział Wojciech Drzewiecki w rozmowie z ISBnews.

Czytaj także: Elektryki ma już w swojej flocie 12% średnich i dużych firm

E-samochody są za drogie

Według niego wiele zależy od kwestii dostępności samochodów elektrycznych w niższych segmentach cenowych.

„Do tej pory samochody elektryczne sprzedawane były przede wszystkim w najwyższych segmentach, co powodowało, że ich dostępność dla przeciętnego konsumenta była mocno ograniczona.

Są już jednak zapowiedzi modeli elektrycznych z niższych segmentów cenowych, co powinno pchnąć ten rynek do przodu” – podkreślił szef IBRM Samar.

Czytaj także: Jak ze spalinowego auta zrobić elektryczne?

W 2024 roku udział e-samochodów w rejestracjach może się podwoić

Zastrzegł jednocześnie, że choć kierunek przyszłej dominacji elektryków został wyznaczony przepisami Unii Europejskiej i jest już raczej nieodwracalny, to „jeszcze trochę poczekamy” na moment, w którym udział elektryków w rejestracjach samochodów osobowych na polskim rynku przewyższy udział samochodów z silnikiem diesla.

Taka sytuacja, według danych ACEA, miała miejsce po raz pierwszy w historii na rynku Unii Europejskiej w czerwcu 2023 roku.

Czytaj także: Powstaje nowa ogólnopolska sieć ładowania dla aut elektrycznych i hybrydowych

„Diesel nadal cieszy się sporym powodzeniem wśród klientów instytucjonalnych, gdzie stanowi nawet 30% rejestracji, a to firmy wciąż odpowiadają za zdecydowaną większość rejestracji w Polsce.

Żeby elektryki mogły stać się popularniejsze od diesli, musi się zmienić ich oferta, znacząco poprawić stan infrastruktury ładowania, a także zmienić się ogólne nastawienie i zaufanie do samochodów elektrycznych. Myślę, że nie nastąpi to wcześniej niż za ok. 5 lat” – podsumował Wojciech Drzewiecki.

***

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar działa na rynku od 20 lat. Jego działalność obejmuje gromadzenie, analizowanie i udostępnianie danych dotyczących rynku motoryzacyjnego w Polsce.

Źródło: BANK.pl