Nowa era podróży służbowych
Jednocześnie branża przeszła dużą ilość zmian, obok których nie można przejść obojętnie. Od upowszechnienia pracy zdanej – po rosnące przywiązanie do zrównoważonych podróży – nowe potrzeby sprawiają, że istniejące procesy w tym obszarze straciły na aktualności.
Wraz z rosnącym popytem, cała branża związana z podróżami służbowymi stanęła w punkcie zwrotnym. Takim, który wymaga nowych narzędzi, systemów i procesów napędzanych technologiami jak sztuczna inteligencja.
To także moment który wymaga nowego sposobu myślenia o współpracy, przewartościowaniu dotychczasowego podejścia. By sprostać dzisiejszym i przyszłym potrzebom związanym z podróżami służbowymi, elastyczność, zwinność i dynamika muszą osiągnąć nowy poziom.
Czytaj także: 75% Polaków uważa, że płatności bezgotówkowe ułatwiają turystykę
Mastercard przygotował raport „Navigating Global Business Travel”, w którym dzieli się wynikami badania przeprowadzonego wśród osób podejmujących decyzje dotyczące podróży służbowych, w tym menedżerów ds. podróży służbowych, zespołów finansowych i zaopatrzeniowych, na temat kluczowych zmian definiujących ten obszar usług.
Raport prezentuje również nowe możliwości uzyskania przewag konkurencyjnych w kolejnej erze globalnych podróży służbowych.
Czytaj także: Czy rynek płatności w Polsce jest już nasycony?
Raport „Navigating Global Business Travel” – wnioski
– Podróże służbowe nadal przynoszą istotne korzyści: osoby podejmujące decyzje dotyczące podróży służbowych przewidują wzrost wydatków na ten cel. 88% ankietowanych, zgadza się, że podróże służbowe są kluczowe dla napędzania rozwoju organizacji. Co więcej, 90% z nich uważa, że rosnąca liczba pracowników hybrydowych/zdalnych znacznie zwiększy ilość podróży służbowych w ich organizacji w ciągu najbliższych 10 lat.
Pomimo niekorzystnych warunków gospodarczych panuje zgoda co do tego, że ograniczenie podróży będzie miało negatywny wpływ na przychody i rotację pracowników.
– Rosnąca złożoność wymaga nowych procedur i sposobu myślenia w organizacji: w obliczu zmieniającego się otoczenia, istnieje możliwość przebudowy ekosystemów podróży w celu optymalizacji komfortu pracowników. Zdecydowana większość respondentów (87%) zgadza się, że branża podróży służbowych znajduje się w punkcie zwrotnym, w którym pojawia się szansa na modernizację starszych systemów w celu zaspokojenia potrzeb współczesnych osób podróżujących służbowo.
Wymaga to fundamentalnych zmian w sposobie myślenia, które prowadzą do bardziej efektywnych procesów, systemów i polityk. U podstaw tego leży tworzenie ekosystemów księgowych do spraw podróży i małych wydatków (T&E), które będą płynne, zorientowane na pracowników i proaktywne.
Czytaj także: 75 proc. transakcji w co czwartej firmie to płatności bezgotówkowe
– Hybrydowa praca stwarza nowe potrzeby, które wymagają innowacji: praca zdalna zwiększa zapotrzebowanie na elastyczne, dynamiczne zwinne i kompleksowe procesy związane z podróżami służbowymi. 86% respondentów podejmujących decyzje dotyczące podróży zgadza się, że nowe hybrydowe i/lub zdalne środowisko pracy sprawiło, że zarządzanie podróżami i wydatkami stało się większym wyzwaniem.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że 92% z nich jest zainteresowanych udostępnieniem pracownikom wirtualnych kart korporacyjnych do opłacania kosztów podróży, aby nie musieli martwić się o takie rzeczy, jak przewalutowanie / opłaty transakcyjne w celu usprawnienia procesu podróży służbowych w ciągu najbliższych pięciu lat.
– Zarządzanie wydatkami jest priorytetem, a nowe rozwiązania płatnicze mogą w tym pomóc: dziś, to widoczność wydatków w czasie rzeczywistym jest największym wyzwaniem. Spośród badanych osób odpowiedzialnych za podróże służbowe, 1 na 3 twierdzi, że pracownicy w ich organizacji używają osobistych kart do rezerwacji podróży (33%).
Na horyzoncie pojawiają się rozwiązania technologiczne, które mają rozwiązać ten problem. Osoby podejmujące decyzje dotyczące podróży są również optymistycznie nastawione do dalszej automatyzacji w ramach procesów akceptacji, kontroli oraz integracji płatności i wydatków.
– Kluczowe trendy rynkowe, takie jak AI i ESG, będą napędzać potrzeby i oczekiwania: decydenci ds. podróży uważają, że najważniejszymi wyróżnikami na przyszłość są inteligentne systemy, które automatyzują procesy związane z podróżami służbowymi, mogą dynamiczne aktualizować się do odpowiednich polityk i kontrolować wydatki, a także usprawniać raportowanie ESG.
Innym głównym zastosowaniem sztucznej inteligencji będzie personalizacja podróży: 58% respondentów twierdzi, że wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia spersonalizowanych rekomendacji podróży dla pracowników jest obecnie wyzwaniem. W rezultacie 91% z nich planuje zainwestować w sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, aby zapewnić pracownikom bardziej spersonalizowane doświadczenie w podróży w ciągu najbliższych pięciu lat.
Pełna treść raportu dostępna jest pod linkiem.