Redaktor Naczelny miesięcznika BANK: Niech taśmy was wyzwolą!
Afera z „kelnerskimi” taśmami jest nie tylko dowodem na słabość wielu służb III RP, którym daleko do profesjonalizmu Jamesa Bonda…
Miesięcznik Finansowy BANK (lipiec-sierpień 2014):
Afera z „kelnerskimi” taśmami jest nie tylko dowodem na słabość wielu służb III RP, którym daleko do profesjonalizmu Jamesa Bonda…
WYDARZENIA I WSKAŹNIKI
Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych. Instytucje oddające pieniądze w depozyt ministrowi finansów zawsze będą mogły z nich skorzystać. Depozyty będą oprocentowane na warunkach rynkowych. Nowe przepisy dają prawo m.in. samorządom, przyjmowania depozytów od utworzonych przez nie publicznych zakładów opieki zdrowotnej czy samorządowych instytucji kultury. Ministerstwo Finansów, które przygotowało projekt, policzyło jednak, że w wyniku zmian z sektora bankowego odpłyną depozyty warte 4,7 mld zł. Tymczasem stan depozytów sektora bankowego na koniec 2013 r. wyniósł 978,2 mld zł i wzrósł w ciągu roku o 49,2 mld zł.
Co uzasadnia powołanie Rady ds. Ryzyka Systemowego?
Z Marcinem Ledworowskim, wiceprezesem zarządu BIG InfoMonitor S.A., rozmawia Karol Jerzy Mórawski.
Jesteście gwarancją, że za 75 lat odbędzie się 78. Europejski Kongres Finansowy – tymi słowy zwrócił się Jan Krzysztof Bielecki – przewodniczący Rady Programowej Europejskiego Kongresu Finansowego, który w dniach 23-25 czerwca br. obradował w Sopocie – do studentów z Trójmiasta i Lwowa.
Pod egidą Związku Banków Polskich pod koniec czerwca w warszawskim hotelu Marriott odbył się pierwszy kongres tematyczny poświęcony regulacjom MiFID II oraz MiFIR.
Negocjowana od roku umowa pomiędzy Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi dotycząca Transatlantyckiego Partnerstwa w dziedzinie Handlu i Inwestycji (TTIP) nie jest w naszym kraju zagadnieniem szeroko znanym. Niewiele można znaleźć publikacji na ten temat czy relacji z kolejnych tur negocjacji. Dlatego Forum Ruchu Europejskiego oraz Instytut Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego wspólnie z „Miesięcznikiem Finansowym BANK” przygotowały debatę zatytułowaną „Transatlantyckie partnerstwo handlowe i inwestycyjne – nowy etap współpracy USA – UE”.
Z Richardem Nesbittem, Dyrektorem Operacyjnym (COO) Canadian Imperial Bank of Commerce rozmawia Agnieszka Krawczyk-Jezierska.
Choć fundamenty działania audytu od lat pozostają niezmienne, to jednak wiele rzeczy z nim związanych ewoluuje. Podobnie jak ewoluują wymagania stawiane spółkom przez ich właścicieli i regulatorów oraz wymagania, jakie zarządy stawiają osobom odpowiedzialnym za funkcjonowanie firmy. Wciąż jednak, mimo wielu zmian, nadrzędnym celem audytu pozostaje niezależna ocena i doradztwo, przede wszystkim w zakresie funkcjonujących procesów, jakości obsługi, środowiska oraz zarządzania ryzykiem w organizacji.
Na początku minionego roku dużo mówiło się o wprowadzonym przez KNF wymogu konieczności zmiany firmy audytorskiej przez bank, jeśli współpracował z nią przez 5 minionych lat. Z końcem maja tego roku w Unii Europejskiej opublikowano nowe rozwiązania dotyczące wymogów ustawowego badania sprawozdań finansowych jednostek zainteresowania publicznego. Przewidziano w nich obowiązkową rotację firm maksymalnie co 10 lat.
Od wielu lat audyt historycznych sprawozdań finansowych przez niezależnego biegłego rewidenta, w swojej obecnej formie, stanowi bardzo ważny element komunikacji pomiędzy badanymi jednostkami i ich inwestorami, jak również pozostałymi interesariuszami.
Znaczenie niezależnego doradztwa biznesowego rośnie z roku na rok, choć polski rynek jest dość trudny i rozwija się powoli. Nawet na tle krajów porównywalnych – jak Czechy czy Rumunia – nie mamy powodów do zadowolenia. Standardowo natomiast wygląda w Polsce podział rynku konsultingu. Podobnie jak na całym świecie, prym wiedzie wielka czwórka. Deloitte, PwC, Ernst & Young oraz KPMG dzielą między siebie przeważającą część rynku i są w tym bezkonkurencyjne.
Niebawem polski rynek doradztwa finansowego czeka wdrożenie rekomendacji dobrych praktyk i unijnego prawa. Istotna jest jednak również edukacja klientów.
– W roku 2014 polski sektor bankowy czeka prawdziwy wysyp regulacji – tymi słowami wiceprezes Związku Banków Polskich Jerzy Bańka otworzył tegoroczny Kongres Prawa Bankowego i Informacji. I nie ma w tym ani trochę przesady; liczba rozmaitych projektów, propozycji zmian legislacyjnych, a także postulatów wysuwanych przez najrozmaitsze środowiska wydaje się porównywalna z tymi z czasów, kiedy sektor finansowy przygotowywał się na członkostwo w Unii Europejskiej. Równocześnie otwierają się nowe perspektywy dla wyspecjalizowanych kancelarii prawnych oraz firm doradczych i audytorskich.
Rozmowa z Krzysztofem Szułdrzyńskim, partnerem zarządzającym działem audytu i usług doradczych PwC w Polsce, współtwórcą Forum Rad Nadzorczych oraz Rafałem Jaczyńskim, liderem zespołu PwC Cyber Security.
Audytem można objąć każdy element funkcjonowania instytucji, począwszy od finansów, poprzez systemy informatyczne, działania operacyjne, zgodność z obowiązującymi przepisami prawa itp. W zależności od rodzaju audytu zbór wymagań będzie inny. Jednak większość procedur związanych z jego prowadzeniem można skutecznie zautomatyzować.
Instytucje z sektora finansowego to wyjątkowi odbiorcy usług z obszaru konsultingu IT. Wyróżnia je konieczność szczególnej dbałości o wrażliwe dane, wyjątkowa dynamika branży oraz konkurencyjny i trudny rynek.
Przygotowane w 2014 r. opracowanie BANKI 2013 jest kolejnym, dwudziestym pierwszym już, corocznym raportem, oceniającym kondycję sektora bankowego w minionym roku z perspektywy banków działających w Polsce.
Projekt Zasad Ładu Korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych – między regulacją prawną a inicjatywą samoregulacyjną
Z mec. Piotrem Czublunem, radcą prawnym, ekspertem ds. prawa ubezpieczeniowego przy Komisji Europejskiej, rozmawia Wojciech Morawiecki.
Na czerwcowy poziom indeksu Pengab w głównej mierze wpłynęła spodziewana korekta wskaźników wyprzedzających. Wskaźnik wyprzedzający obniżył się o 4,2 pkt. do 29,7 pkt.
…jeśli chcemy zdynamizować akcję kredytową dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego musimy rozszerzyć instrumentarium oddziaływania banku centralnego na gospodarkę o zmiany stopy rezerw obowiązkowych – przekonuje prof. Andrzej Kaźmierczak, członek Rady Polityki Pieniężnej, w rozmowie z Grzegorzem Brudzińskim.
Podnoszenie świadomości konsumentów na temat historii kredytowej, oferowanie konsumentom łatwo dostępnych narzędzi do zarządzania wiarygodnością finansową, a także upowszechnianie wiedzy o znaczeniu wiarygodności finansowej poprzez dostarczanie realnych korzyści wynikających z posiadania „dobrego” BIK-u to główne działania w ramach nowej inicjatywy BIK, niedawno ogłoszonego Programu Budowania Wiarygodności Finansowej.
Z prof. dr. hab. Julianem Auleytnerem, rektorem Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka w Warszawie, członkiem komitetu prognoz „Polska 2000 Plus” przy PAN, rozmawiają Przemysław Barbrich i Jan Osiecki.
Pierwszy kwartał bieżącego roku przyniósł kontynuację pozytywnych trendów w zakresie rozwoju bankowości internetowej, obrotu bezgotówkowego i infrastruktury płatniczej.
Z prof. dr. hab. Zbigniewem Marciniakiem z Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW rozmawiają Przemysław Barbrich i Jan Osiecki.
Lean jako metodyka i filozofia jest w stanie zapewnić organizacji elastyczność i szybkie podążanie za zmieniającymi się oczekiwaniami rynku poprzez zrozumienie zależności między ludźmi, procesami i technologią.
Call center przestaje być cost center, a zaczyna być profit center – wypowiedź wiceprezesa Związku Banków Polskich Mieczysława Groszka to lapidarne podsumowanie VI edycji Finance Call Center. Dwudniowe spotkanie ekspertów, praktyków i dostawców technologii dla contact center sektora finansowego zorganizowane zostało przez Związek Banków Polskich, Radę Bankowości Elektronicznej ZBP oraz firmę Rener.
Dziś banki stawiają klienta w centrum uwagi i, chcąc dostosować się do jego oczekiwań, prowadzą z nim wielowymiarową interakcję. Klienci otrzymują wiele ofert w najróżniejszych konfiguracjach i często nie są w stanie wybrać tych najlepiej spełniających ich oczekiwania. Aby sprostać obsłudze klienta na najwyższym poziomie, banki często wspierają się rozwiązaniami typu Customer Relationship Management (CRM), których głównym zadaniem jest dostarczanie pełnej i najbardziej aktualnej informacji na temat konsumentów. To sprawia, że ich oferta staje się lepiej dopasowana, a jakość obsługi rośnie.
W Polsce wciąż brakuje sprawnego i efektywnego systemu poręczeń kredytowych dla przedsiębiorców – taki wniosek płynie z najnowszego raportu na temat rynku funduszy poręczeń kredytowych, przygotowanego na zlecenie Związku Banków Polskich przez spółkę Policy & Action Group Uniconsult.