Lokalność i nowoczesne rozwiązania – szansą dla banków spółdzielczych

Lokalność i nowoczesne rozwiązania – szansą dla banków spółdzielczych
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Ziemowit Stempin Wiceprezes Zarządu SGB-Banku S.A. o nowoczesnych technologiach w bankach spółdzielczych

#ZiemowitStempin - Musimy wsiąść do pociągu nowych technologii. Gdy dołożymy technologie do naszych tradycyjnie dobrych relacji z klientami, będziemy mieli dobre i konkurencyjne rozwiązania

Robert Lidke, alebank.pl: Czy nowoczesne technologie są zagrożeniem dla spółdzielczego sektora bankowego, czy szansą?

Ziemowit Stempin: Nowoczesne technologie są częścią naszego życia. Wiele ośrodków badawczych, wiele fintechów pracuje nad sztuczną inteligencją, nowymi rozwiązaniami. Nowoczesne technologie są oczywiście wyzwaniem, ale bardzo ważne jest to, aby być w tym nurcie. Musimy wsiąść do pociągu nowych technologii. Gdy dołożymy technologie do naszych tradycyjnie dobrych relacji z klientami, będziemy mieli dobre i konkurencyjne rozwiązania. Nie może być tak, że banków spółdzielczych, zrzeszeń, całego sektora nie będzie w części innowacyjnej, w nowych technologiach.

Trudno jest jednak korzystać z nowych technologii, które są drogie, gdy w zrzeszeniu jest prawie 200 banków?

Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wspólne działanie. Jeżeli banki będą korzystały ze wspólnych rozwiązań zrzeszeniowych, takich jak portfel SGB, który jest oparty na nowoczesnej technologii kartowej – wtedy sprostamy konkurencji.

Z naszego rozwiązania skorzystało do tej pory 197 banków. Dzięki temu mogliśmy zrobić wspólną promocję konta za 1 zł. To jest sukces. Ale za chwilę trzeba będzie ten produkt dalej rozwijać. Produkty oparte na technologiach żyją, technologie są zmienne. Jesteśmy skazani na to, aby cały czas doskonalić rozwiązania, dodawać nowe rozwiązania technologiczne-, ale nie jako nowinki, ale jako technologie użyteczne dla klientów.

Nowoczesne technologie powodują to, że lokalność liczy się mniej. Klient chce mieć dostęp do bankowości z każdego miejsca na świecie, w dowolny sposób, z telefonu komórkowego. Czy to nie jest zagrożenie dla banków spółdzielczych, które są doskonale zorientowane w potrzebach klientów, ale lokalnych?

Z jednej strony trzeba zapewnić klientowi to, co zapewnia rynek, albo jeszcze więcej. Nasi klienci mają dostęp do swoich rachunków z każdego miejsca na ziemi, mogą dokonywać płatności – także szybkich, płatności zbliżeniowych, telefonem.

Z drugiej strony należy wykorzystywać nasze dotychczasowe przewagi konkurencyjne. Naszą przewagą jest to, że działamy w lokalnych środowiskach. W tej chwili widzimy jak wokół banków spółdzielczych odbudowuje się społeczna odpowiedzialność biznesu.

Być może klienci w przyszłości będą w mniejszym stopniu robili przelewy w oddziałach banków spółdzielczych, bo będą robili to przez nasze nowoczesne kanału dostępu. Jednak w przypadku budowania środowisk lokalnych, ich wzmacniania, jak również w przypadku bardziej zaawansowanych produktów takich jak kredyty inwestycyjne, hipoteczne, cały czas jest i będzie potrzebny człowiek.

Czy technologie mogą wam pomóc w sprostaniu nowym obowiązkom, które nakłada na sektor bankowy KNF, Komisja Europejska? Mam tu na myśli coraz większe obowiązki informacyjne, które muszą wypełniać także banki spółdzielcze.

Banki spełniają nałożone na nie obowiązki. Ale chodzi o to, aby wywiązywać się z nałożonych zadań jak najtaniej, szybciej, optymalnie. I tu mogą pomóc technologie. Jeżeli ma się wspólne rozwiązania oparte na technologii, ludziach i procedurach to można znacząco obniżyć koszty wypełniania nałożonych na banki spółdzielcze obowiązków.

I jeszcze pytanie o PSD 2. Czy podmioty trzecie to dla banków spółdzielczych większe zagrożenie niż dla banków komercyjnych, czy bardziej szansa?

Jesteśmy częścią sektora bankowego. Jeśli chodzi o podmioty trzecie to trzeba z nimi współpracować i realizować wspólne rozwiązania.