Jak strefy czystego transportu wpłyną na ceny aut używanych
Eksperci AAA AUTO, w oparciu o analizę danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych podsumowali, że w 2023 roku w Polsce na wtórnym rynku oferowano do sprzedaży ponad 180 tys. takich samochodów.
– Na podstawie naszego monitoringu, obejmującego cały rynek samochodów używanych w Polsce, nie jest widoczna zależność pomiędzy planowanymi strefami czystego transportu a cenami aut, czy też decyzjami klientów – mówi w rozmowie z MarketNews24 Paweł Molasy, Business Country Manager PL w AUTOCENTRUM AAA AUTO sp. z.o.o.
– Polski rynek jest bardzo duży i dlatego w obecnej sytuacji, gdy planowane są jak dotąd tylko dwie strefy czystego transportu, tego wpływu nie widać – dodaje.
Czytaj także: Od kiedy i gdzie będą problemy w wjechaniem samochodem z silnikiem diesla?
180 tys. ponad 18-letnich diesli na rynku wtórnym
Z analizy przeprowadzonej przez AAA AUTO wynika, że w 2023 roku w Polsce na wtórnym rynku oferowano do sprzedaży 1 070 814 samochodów z silnikiem diesla, z czego ponad 180 000 miało więcej niż 18 lat.
Z kolei ofert samochodów z silnikami benzynowymi było w całym roku 983 701, ale tych w wieku 27 lat i więcej, które nie wjadą do stref czystego transportu, było bardzo mało, dlatego nie zostały ujęte w zestawieniu.
Najczęściej oferowane do sprzedaży marki samochodów z silnikiem diesla na rynku wtórnym w 2023 roku, w wieku powyżej 18 lat to Volkswagen (mediana ceny 7,9 tys. zł), Audi (9.9 tys. zł) i Mercedes (12,8 tys. zł).
Czytaj także: Prezes IBRM Samar o tym, kiedy w Polsce elektryki zastąpią diesle
Strefy czystego transportu – Kraków, Warszawa
W Krakowie strefa czystego transportu ma objąć całe miasto, a wyłączanie kolejnych roczników samochodów będzie stopniowe – w pierwszej kolejności z ulic mają zniknąć najbardziej zanieczyszczające i najstarsze diesle. Przepisy w najłagodniejszej wersji wejdą w życie w lipcu 2024 r. Na początku do strefy będą mogły wjeżdżać 17-letnie samochody z silnikiem diesla i 26-letnie auta benzynowe.
Natomiast w 2026 roku w życie wejdą ostrzejsze przepisy i wówczas do miasta nie wjadą samochody benzynowe niespełniające norm Euro 3 i diesle poniżej klasy Euro 5, czyli wyprodukowane nie wcześniej niż w 2010 r.
Z kolei, w Warszawie pierwszy etap zakłada zakaz wjazdu do strefy dla samochodów z silnikiem diesla starszych niż 18 lat i pojazdów benzynowych starszych niż 27 lat. Dla mieszkańców całej Warszawy, czyli płacących w tym mieście podatki, przewidziano odroczenie obowiązku spełnienia wymogów do 2028 r., czyli do momentu wejścia w życie trzeciego etapu działania strefy, wówczas nie będą mogli poruszać się po niej pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat (norma Euro 6) i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata (norma Euro 4).
Od 2024 r. ograniczenia dotkną jedynie kierowców wjeżdżających do Warszawy spoza stolicy.
Według badań przeprowadzonych na pojazdach europejskich klas emisji od Euro 3 do Euro 5 (najwyższą klasą jest Euro 6) te z silnikami diesla emitują 5-10 razy więcej tlenku i dwutlenku azotu w przedziale prędkości od 20 do 90 km/h. To wzmaga problem zanieczyszczenia szczególnie na ruchliwych wjazdach do miast i ulicach otoczonych wysokimi budynkami.
Strefa czystego transportu według ustawy o elektromobilności, może powstać w każdym mieście powyżej 100 tys. mieszkańców.
– Można się spodziewać, że w przyszłości, gdy strefy czystego transportu staną się liczniejsze, będą miały wpływ na ceny samochodów, które nie spełniają wymogów emisyjnych – komentuje Paweł Molasy z AUTOCENTRUM AAA AUTO sp. z.o.o.