Kongres Obsługi Gotówki. Jak ograniczyć koszty obsługi gotówki przy zachowaniu bezpieczeństwa?

Kongres Obsługi Gotówki. Jak ograniczyć koszty obsługi gotówki przy zachowaniu bezpieczeństwa?
Leif Veggum, Director, Cashier’s Department, Central Bank of Norway. Fot. Marzena Stokłosa, Copyright CPBiI
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Czwarta edycja Kongresu Obsługi Gotówki jest otwartą platformą dyskusji o perspektywach rozwoju obrotu gotówkowego w Polsce. Główni uczestnicy rynku m.in. Narodowy Bank Polski, banki, firmy CIT, dostawcy technologiczni, mieli możliwość dyskusji oraz prezentacji swoich wizji rozwoju.

Bartłomiej Szymański z @mBankpl: banki zmieniają koncepcję obrotu gotówką, która staje się jednym z produktów #KongresOG #gotówka #pieniądze #NBP #ZBP

Różne oczekiwania poszczególnych uczestników rynku mają jeden wspólny cel – ograniczenie kosztów obsługi gotówki przy zachowaniu bezpieczeństwa. Mówiła o nich, podczas pierwszej sesja Kongresu Obsługi Gotówki 2018, która dotyczyła perspektyw rozwoju rynku obsługi gotówki w Polsce, Barbara Jaroszek, dyrektor Departamentu Emisyjno-Skarbcowego Narodowego Banku Polskiego.

– Pracujemy nad zmianą monet od 10 gr do 1 zł na stal powlekaną niklem.  Największą częścią kosztową w produkcji monet jest sam materiał, który potrafi zmienić wartość nawet do 30 proc. rocznie – informowała Barbara Jaroszek.

Czytaj także: Gotówka trzyma się mocno. IV Kongres Obsługi Gotówki >>>

Będzie obowiązek maszynowego przeliczania banknotów

Najczęściej rotującym banknotem jest 50 zł, a najbardziej transakcyjna moneta to złotówka. Średnio każdy Polak ma w portfelu 432 monety. NBP w kolejnych latach planuje wdrożenie kodów kreskowych w ramach przemieszczania gotówki wewnątrz NBP, a od 2020 r. obowiązek maszynowego przeliczania banknotów i kody kreskowe u uczestników rynku.

–  Od lipca do końca sierpnia 2017 zatrzymano do ekspertyzy około 1 tys. banknotów, rok później było ich około 1700. Wzrost tej liczby nie łączył się z wprowadzeniem rozporządzenia o zatrzymywaniu banknotów do weryfikacji, a wynikał z działań Policji – zauważyła Barbara Jaroszek.

Czytaj także: Jaka będzie przyszłość gotówki w Polsce?

Ewolucja roli banków centralnych

Dr Joanna Kołodziej, z-ca dyrektora Departamentu Emisyjno-Skarbcowego Narodowego Banku Polskiego, w prezentacji „Sztuka wyboru – kształtowanie rzeczywistości w obrocie gotówkowym”, pokazała ewolucję systemów banków centralnych i rynku obrotu gotówkowego.

– Rola banków centralnych ulega ciągłej ewolucji, każdy bank dąży do efektywności i bezpieczeństwa. Ewolucja bankowości centralnej pokazuje, że banki szukają optymalnej drogi według myśli Alberta Einsteina „życie jest jak jazda na rowerze, aby utrzymać równowagę nie można się zatrzymywać” – przypomniała dr Joanna Kołodziej.

W Europie, także w krajach strefy euro, funkcjonują różne modele związane z rolami poszczególnych uczestników rynku. Model norweski przybliżył Leif Veggum, Director, Cashier’s Department, Central Bank of Norway.

Optymalizacja procesów obsługi gotówki

Ostatnia prezentacja w pierwszej sesji dotyczyła optymalizacji procesów obsługi gotówki w mBanku.

– Banki zmieniają koncepcję obrotu gotówką. Wychodzą do klientów, ewoluując w stronę placówek handlowych, w których doradcy sprzedają także inne usługi. Gotówka staje się jednym z produktów – zauważa Bartłomiej Szymański, koordynator ds. Zarządzania Linią Produktową – Produkty Gotówkowe, mBank.

Kongres Obsługi Gotówki jest otwartą platformą dyskusji pomiędzy głównymi uczestnikami rynku a dostawcami technologii, okazją do prezentacji oczekiwań poszczególnych uczestników rynku.