Inflacja oficjalnie spada, ale ceny w sklepach rosną
„Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 9 na 14 sieci uwzględnionych w raporcie ceny badanych produktów w czerwcu były wyższe niż w maju 2023 roku.
Średnia cena koszyka zakupowego w czerwcu 2023 r. wyniosła 297,38 zł. To wzrost o 2,28 zł, czyli 0,77% w porównaniu do maja br.
Podobnie jak przed miesiącem, w ośmiu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły próg 300 zł. Największe podwyżki odnotowano w sklepach POLOmarket – 17,72 zł (5,91%)” – czytamy w komunikacie.
W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano we wszystkich analizowanych sieciach. Były to m.in.:
Carrefour (25,5%),
Intermarche (25,45%)
czy Kaufland (23,66%).
Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Netto, w którym średnia cena koszyka w czerwcu 2023 r. była wyższa o 72 zł niż przed rokiem, tj. o 28,83%.
Czytaj także: Inflacja w czerwcu niższa od przewidywań analityków
Prawie 144 zł różnicy miedzy najtańszym i najdroższym koszykiem zakupów
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci, moglibyśmy zapłacić 229,26 zł (więcej o 9,46 zł niż w maju br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 372,99 zł (mniej o 2,89 zł niż w maju br.).
Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w czerwcu 2023 r. wyniosła 143,73 zł i jest ona o 12,35 zł niższa niż w maju br.
Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w czerwcu 2023 r. była wyższa o 19,29% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w czerwcu 2023 r. droższy o 26,11% niż w 2022 r.
Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 20,52% z 246,75 zł w czerwcu 2022 r. do 297,38 zł w czerwcu 2023 r., wskazano także.
Czytaj także: Przez inflację na żywność wydajemy już średnio 40 procent domowego budżetu
Będą duże promocje w największych sieciach?
„Wakacje powitały klientów wysokimi cenami. Mimo że na papierze i w oficjalnych danych GUS inflacja spada, to w sklepach klienci nadal mają do czynienia z drożyzną. Z naszej najnowszej analizy wynika, że cena podstawowych zakupów spożywczych wzrosła rok do roku o ponad 50 zł.
Jeszcze bardziej widoczne jest to w przypadku zestawu najtańszych produktów. W ujęciu rocznym jego cena wzrosła o 20%, natomiast cena najdroższego koszyka wzrosła aż o 26%.
Te wzrosty są niestety widoczne przy sklepowych kasach i stąd wciąż wysokie wartości na paragonach. Naszym zdaniem w najbliższych tygodniach największe sieci handlowe będą prowadzić aktywną politykę cenową, możliwe są różnego rodzaju wakacyjne promocje, które mają zwiększać sprzedaż i przyciągnąć do sklepów nowych klientów” – powiedział dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Zbigniew Sierocki, cytowany w komunikacie.
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów r/r, pokazuje, że w czerwcu 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze.
Tym razem w siedmiu grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (42,71%) ponownie odnotowano w kategorii dodatków.
Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że chemia domowa i kosmetyki podrożały o 26,25%, produkty sypkie o 24,87%, a słodycze o 22,06%.
W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku produktów tłuszczowych (w czerwcu 2023 r. drożej o 7,46%).
ASM Sales Force Agency przeprowadza badanie i porównanie cen koszyka w cyklach comiesięcznych.