BankTech 2025 o cyfrowej przyszłości finansów
Technologia ma obecnie znaczenie w całym łańcuchu wartości, od procesów backoffice po kanały kontaktu z klientem. Rozwiązania IT decydują o efektywności, skalowalności, bezpieczeństwie i zdolności instytucji do budowania pozytywnych doświadczeń użytkownika, oraz do sprostania coraz bardziej złożonemu otoczeniu regulacyjnemu.
Polskie instytucje finansowe od lat zdobywają uznanie za granicą jednak, jak stwierdził Paweł Minkina – nie jest to dane raz na zawsze. Tak pokazuje historia wielu firm, w swoim czasie liderów innowacji, które podjęły niewłaściwe decyzje. Dlatego ważny jest wybór optymalnego kierunku zmian.
Czytaj także: BankTech 2025 o AI w praktyce – jak wdrażać, żeby się udało?
AI w sektorze bankowym
Paweł Minkina podkreślił duże zainteresowanie całego sektora finansowego rozwiązaniami AI. Jak podał, zgodnie z krajowymi raportami zdecydowana większość przedstawicieli sektora bankowego zadeklarowała w 2024 roku, że ich instytucje mają strategię AI lub są w trakcie jej tworzenia.
Co więcej, niemal wszyscy bankowcy są przekonani, że inwestycje w sztuczną inteligencję przyniosą realny zwrot w postaci obniżenia kosztów operacyjnych. Dlatego wątek sztucznej inteligencji, w tym w szczególności jej generatywnego modelu, jest jednym z kluczowych tematów Konferencji.
Czytaj także: AI alignment: nie tylko technologia
Dialog, dobre praktyki i wspólne standardy
Wiceprezes CPBiI zwrócił uwagę zwłaszcza na sesję poświęconą miarom sukcesu, analizie zrealizowanych wdrożeń, kosztach zastosowania sztucznej inteligencji w bankowości.
Stoimy u progu fundamentalnych zmian w sposobie świadczenia usług finansowych. Zmiany te nie są futurystyczną wizją, lecz codziennością, w której funkcjonujemy.
Dlatego potrzeba nam wspólnych standardów, wymiany wiedzy, dobrych praktyk i – przede wszystkim – dialogu. Inteligentne algorytmy nie są zagrożeniem dla pracowników, ale wsparciem dla nich.