Bank BPS przedstawia nową strategię na lata 2025-2027

W nowej strategii Bank BPS założył także konkretne działania w ramach efektywnego zarządzania ryzykiem oraz wskazał inicjatywy do realizacji rozwijające kapitał ludzki.
– Przygotowując strategię na najbliższe lata, przyjrzeliśmy się najpierw bieżącej sytuacji wewnętrznej, prognozowanym warunkom makroekonomicznym, trendom rynkowym oraz oczekiwanym zmianom regulacyjnym.
Bank BPS jest w dobrej, stabilnej kondycji finansowej. Przed nami wyzwania związane z rozwojem portfela kredytowego – plany są ambitne, ale w ofercie mamy dobre produkty, konkurencyjne rynkowo.
Jesteśmy zadowoleni z poziomu jakości portfela kredytowego, niemniej zakładamy dalszą jego poprawę. W najbliższych latach skupimy się na optymalizacji wskaźników kapitałowych banku. Będziemy zatem utrzymywać kapitały i odpowiednią strukturę bilansu na poziomie zapewniającym bezpieczne funkcjonowanie oraz spełnianie wszystkich norm nadzorczych.
Wypracowane zyski chcemy inwestować w dużej mierze w podniesienie jakości świadczonych usług w zakresie produktów dla banków spółdzielczych i ich klientów – mówi Artur Adamczyk, prezes zarządu Banku BPS.
10 kierunków strategicznych Banku BPS
Strategia Banku BPS zakłada realizację 10 kierunków strategicznych w ramach czterech wyodrębnionych perspektyw działalności.

W działalności Banku BPS płynnie przenikają się dwie funkcje: komercyjna, czyli związana z obsługą własnych klientów oraz zrzeszeniowa, czyli ukierunkowana na obsługę banków spółdzielczych Zrzeszenia BPS.
To banki spółdzielcze Bank BPS uznaje za swojego partnera strategicznego.
W kontekście budowania wartości dodanej dla banków spółdzielczych za strategiczne uznano wspieranie ich w rozwoju biznesowym, wypracowywanie standardów procesowych i produktowych oraz realizację projektów zrzeszeniowych w celu zwiększenia efektywności, jakości, rentowności, cyfryzacji.
Czytaj także: Prezes zarządu Banku Polskiej Spółdzielczości o zasadzie proporcjonalności
Bezpieczeństwo i rozwój banków spółdzielczych

– Strategia „Wspólne cele naszą misją” powstała z myślą o bankach spółdzielczych i jest uzupełnieniem strategii Zrzeszenia BPS, przyjętej w czerwcu zeszłego roku. Po latach odbudowy stabilności finansowej Banku BPS, to jest moment, w którym mocniej inwestujemy w nowe rozwiązania dla banków spółdzielczych.
Nawet projekty, które realizujemy w Banku Zrzeszającym to swego rodzaju poligon doświadczalny, zanim będziemy mogli zaoferować jakość, której oczekują banki spółdzielcze.
Przykładowo, Bank BPS inwestuje w Zrzeszeniową Hurtownię Danych, która znacząco obniży koszty operacyjne banków spółdzielczych, a w przyszłości również pomoże analizować portfel klientów i budować strategie sprzedażowe. Inny przykład to SOC Zrzeszeniowy, który powstaje w Banku BPS, a który będzie obsługiwać całe Zrzeszenie – dodaje prezes Artur Adamczyk.
Nowa strategia podkreśla znaczenie rozwoju narzędzi informatycznych, automatyzacji procesów i produktów oraz cyfryzacji. Obok już realizowanych projektów zrzeszeniowych, takich jak wspomniana Zrzeszeniowa Hurtowania Danych, Funkcjonalności Kartowe Online, Threat Intelligence i Centrum Cyberbezpieczeństwa (SOC) – Bank BPS zakłada także wsparcie banków spółdzielczych w rozwoju biznesowym i back office, między innymi poprzez budowę centrum kompetencji dla Zrzeszenia w obszarze ryzyka, cyberbezpieczeństwa, produktów, HR, zgodności.
Oprócz tego, Bank chce zwiększyć zakres usług fakultatywnych świadczonych bankom spółdzielczym. Miernikiem sukcesu będzie w tym przypadku liczba banków spółdzielczych, które aktywnie skorzystają z usług „wystawionych” przez Bank BPS. Ambicją Banku jest, aby na przykład z fakultatywnych usług cyberbezpieczeństwa korzystało powyżej 75 proc. banków zrzeszonych.
Czytaj także: Kolejny bank spółdzielczy przystąpił do Zrzeszenia BPS
To ludzie napędzają zmianę – program BPS odNowa
W transformacji cyfrowej i procesowej w samym Banku BPS wiodącą rolę odgrywa program BPS odNowa, osadzony już mocno w kulturze organizacyjnej.
To skuteczny sposób na wyszukiwanie osób, które mają predyspozycje do zarządzania projektami i zespołami.
Funkcjonowanie BPS odNowa zarząd Banku uznaje za modelowy przykład zaangażowania i motywacji pracowników, co jest niezbędne do dynamicznego rozwoju całej organizacji.
Dlatego w budowaniu zmotywowanego środowiska pracy, postawiono na zaufanie i współpracę.
– Jako zarząd, pragniemy, aby każdy pracownik czuł się pewnie i rozumiał swoje miejsce w większej całości. Stabilność to nie tylko kwestia finansów, ale także relacji, współpracy i transparentnej komunikacji.
Wiemy, że możemy liczyć na pracowników Banku BPS, na ich otwartość na zmiany i aktywność w ich wdrażaniu tak, aby była to również przygoda, która czyni naszą pracę ciekawszą – podkreśla prezes Artur Adamczyk.
Wśród inicjatyw w obszarze kapitału ludzkiego, strategia wymienia rozwijanie kapitału intelektualnego pracowników oraz wsparcie zdrowia psychofizycznego.
Biznes i finanse – wsparcie dla MŚP, zielone kredyty
W kontekście rozwoju biznesu samego Banku BPS, w strategii postawiono na rozwój akcji kredytowej, w tym kredytów konsorcjalnych. W 2027 roku portfel kredytów dla MŚP ma wzrosnąć o 30 proc., kredytów gotówkowych dla klientów indywidualnych – o 40 proc., a kredytów hipotecznych – o 15 proc.
Bank planuje także rozwój portfela produktów zielonych.
W perspektywie finansowej kluczowe pozostaje efektywne i bezpieczne zarządzanie środkami, które Bank BPS pozyskuje od zrzeszonych banków spółdzielczych, zwiększenie dochodowości samego Banku jak i podmiotów z Grupy Kapitałowej, jak również efektywne zarządzanie kapitałem.