Artykuły ze źródła: Miesięcznik Finansowy BANK

BANK 2021/09

Bankowość i finanse | GOSPODARKA | Usługi dla biznesu wśród sektorów, które skorzystają z nearshoringu

Pandemia koronawirusa, brexit i wojna celna z Chinami zmieniły światowe modele inwestycji zagranicznych, co może przynieść korzyści przynajmniej kilku sektorom polskiej gospodarki. Jeśli nearshoring rzeczywiście w znaczącym stopniu zastąpi offshoring, w Polsce przyspieszy rozwój life sciences, mikroelektroniki, e-commerce oraz nowoczesnych usług dla biznesu, w tym usług bankowo-finansowych.

BANK 2021/09

Bankowość i finanse | DOCHÓD GWARANTOWANY | Sprawiedliwość czy demoralizacja?

Pandemia koronawirusa dobitnie pokazała, jakie znaczenie w życiu człowieka mają nowe technologie. I jak przekładają się one na rynek pracy, pokazując, iż czynnik ludzki jest nieefektywny i kosztowny. W przyszłości roboty i automaty zapewne powoli będą zastępować ludzi. Co zatem z zarobkami? Czy rozwiązaniem może być idea podstawowego świadczenia, pozwalającego każdemu beneficjentowi żyć na odpowiednim poziomie?

BANK 2021/09

Bankowość i finanse | GOSPODARKA I NAUKA | Kosmiczna nauka. Polscy naukowcy zmieniają nie tylko świat

Do 2022 r. w Europie zabraknie 350 tys. specjalistów od cyberbezpieczeństwa. Już teraz popyt na ekspertów od nowoczesnych technologii pozostaje niezaspokojony. O kształceniu w zawodach przyszłości, kosmicznym uniwersytecie, polskich patentach i wkładzie polskich naukowców w prace najważniejszych instytucji badawczych oraz transferze technologii z nauki do biznesu mówił
prof. dr hab. inż. Jerzy Lis
rektor Akademii Górniczo-Hutniczej im. S. Staszica w Krakowie, w rozmowie z Michałem Polakiem i Arielem Wojciechowskim.

BANK 2021/09

Bankowość i finanse | GOSPODARKA – SPOŁECZNA ROLA KOBIET | Bariery są dziedzictwem przeszłości, od nas zależy, czy nadal będą hamulcem postępu

Jeśli misja jest sposobem na życie, a niemożliwe staje się możliwym, to także dlatego, że zdefiniowanie celu działania i wybór środków do jego realizacji poprzedza dogłębna analiza zastanego stanu rzeczy. Tylko wtedy bariery stają się wyzwaniem, a nie przeszkodą.
Z dr Bianką Siwińską
dyrektor zarządzającą Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy”, rozmawiali Wiesław Ostoja i Michał Węgrzyn.

BANK 2021/09

Raport specjalny | SZTUCZNA INTELIGENCJA W FINANSACH | Strażnik bankowego skarbca

Niższe koszty, rosnąca wydajność, a do tego oferta lepiej dopasowana do potrzeb klientów. Śledząc tempo rozwoju technologii, trudno hamować oczekiwania związane z rozwiązaniami określanymi ogólnie mianem sztucznej inteligencji. Warto jednak zadać sobie pytanie, w jaki sposób maszyny „myślą”, czym konkretnie jest AI, i jakie zmiany przyniesie wzrost jej popularności.

BANK 2021/09

Raport specjalny | SZTUCZNA INTELIGENCJA W FINANSACH | Obsługa klienta – nie tylko biometria i analiza

Sztuczna inteligencja zasadniczo zmienia sposób pracy w wielu branżach. Szczególnie, gdy w grę wchodzi obsługa klienta. Stanowi ona niemalże podstawę handlu detalicznego, finansów, produkcji czy prawa. Eksperci uważają, że w nadchodzących latach możemy osiągnąć punkt, w którym nie będzie można odróżnić człowieka od agenta Artificial Intelligence (AI).

BANK 2021/09

Raport specjalny | SZTUCZNA INTELIGENCJA W FINANSACH | Smart bank w smart city

Na naszych oczach powstają inteligentne miasta przyszłości. Naszpikowane elektroniką, która ma ułatwiać życie mieszkańcom. Choć istnieje bardzo wiele definicji smart city i każde miasto ma swój sposób na wdrażanie inteligentnych rozwiązań, z pewnością łączy je fakt, że nigdy nie jest to zmiana nagła, a pewien proces. Niezależnie zatem od tego, o jakich technologiach jest mowa, warto mieć długofalową, mierzalną strategię, która pomoże wykorzystać prawdziwy potencjał inteligentnych rozwiązań.

BANK 2021/09

Nowoczesny Bank Spółdzielczy | POLITYKA CZŁONKOWSKA | Właściciele i udziałowcy

Banki spółdzielcze różnią się od innych instytucji finansowych formą prawną prowadzenia działalności gospodarczej, głównym celem której jest wspieranie członków w sferze ekonomicznej i społeczno-kulturalnej. Przywiązują przy tym dużą wagę do rozwoju lokalnej społeczności, realizując cele ważne i akceptowane przez pozostałych interesariuszy: klientów niebędących członkami banku, jego pracowników oraz lokalne instytucje sportowe, kulturalne i społeczne.

BANK 2021/09

Nauka i edukacja ekonomiczna | BIBLIOTEKA BANKOWCA

Historia Banku Anglii ewaluacją pisana Podtytuł pierwszego polskiego wydania książki autorstwa profesora Uniwersytetu Princeton Harolda Jamesa „Bank of England” brzmi: „Jak powstał nowoczesny bank centralny”. Nie przypadkiem winietę okładki zdobi logo Narodowego Banku Polskiego, gdyż wydawca – Wydawnictwo Naukowe PWN SA – pozyskał do współpracy merytoryczno-redakcyjnej pracowników Departamentu Badań i Innowacji Finansowych i Departamentu Komunikacji Narodowego Banku Polskiego, […]

BANK 2021/09

Nauka i edukacja ekonomiczna | RAPORT PAB-WIB | Rynek płatności natrafia na bariery rozwoju

Mamy nowoczesny rynek płatności, banki, które na jego budowę wydały ogromne pieniądze, zachowują na nim silną pozycję. Ale nic nie jest dane raz na zawsze, widać już bariery rozwoju. Polacy wciąż kochają gotówkę, bank centralny jej sprzyja, bankom rośnie silna konkurencja, a kwestie cyberbezpieczeństwa zyskują na znaczeniu jak nigdy dotąd. Jak w tych warunkach może się rozwijać rynek płatności?

STRONA 127 Z 220