Autor: mb

Daniel Bajer, dyrektor ds. rozwoju w Enterprise Estonia, estońskiej fundacji narodowej, której celem jest rozwój krajowej gospodarki
Firma

Estonia liderem digitalizacji państwa; to przyciąga kapitał i zachęca do zakładania firm

Republika Estonii to najbardziej „cyfrowy” kraj na Ziemi. Oferuje swoim obywatelom (jest ich 1,3 mln) usługi publiczne zdigitalizowane w 99 proc. Jednocześnie osiąga jeden z najwyższych wskaźników zaufania obywateli do rządów spośród państw członkowskich UE. Przekłada się to na wzmożony rozwój start-upów, szczególnie z branży IT. Jest ich tam najwięcej w Europie w przeliczeniu na mieszkańca. Niektórzy określają Estonię Nadbałtycką Doliną Krzemową. Stabilne prawo podatkowe czy najszerszy na świecie wachlarz e-usług sprawiają, że otoczenie do prowadzenia biznesu sprzyja jego rozwojowi.

Patryk Borkowski, kierownik komórki Rozwoju i Zarządzania Produktami Generali Investments TFI
Firma

Akcja wezwań prowadzona przez PFR skłoniła już 3 tys. firm do podpisania umowy o prowadzenie PPK

Przy wdrażaniu kolejnych etapów systemu PPK do programu przystąpiło niespełna 30 proc. pracowników. To zdecydowanie mniej, niż przewidywały założenia rządu, liczba ta jednak stale rośnie. W 2023 roku pracujący na etacie ponownie będą zapisywani do PPK z automatu, co powinno podbić liczbę uczestników PPK. Jednocześnie PFR prowadzi akcję pytania firm, które nie przyłączyły się do programu, o przyczyny tego stanu rzeczy. Już po dwóch tygodniach odnotowano niemal 3 tys. nowych umów z towarzystwami prowadzącymi PPK.

chłpiec, mężczyzna i senior wchodzą po schodach z rosnących kolumn monet
Mój plan emerytalny

Emerytury kapitałowe, fundusze inwestycyjne i edukacja finansowa mają kluczowe znaczenie dla przyszłych emerytów

Przed branżą inwestycyjną i decydentami politycznymi stoi zadanie koordynacji wysiłków na rzecz promowania oszczędzania kapitału z przeznaczeniem na przyszłą emeryturę oraz poprawy poziomu wiedzy na temat finansów wśród obywateli, ponieważ postęp w tych dziedzinach przełożyłby się na zapewnienie miliardom ludzi komfortu w późniejszych latach ich życia, a przez to ograniczył presję fiskalną na rządy, podkreśla w komunikacie prasowym IZFiA.

kula ziemska, znak zapytania, słupki wyników, napisy: 2020, 2021, 2022
Gospodarka

Prognoza Euler Hermes: pomimo zakłóceń w łańcuchu dostaw światowy handel wzrośnie w 2022 roku o +5,4%

Euler Hermes spodziewa się, że zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw utrzymają się na wysokim poziomie do drugiej połowy 2022 roku. Jeśli chodzi o czynniki produkcji z Chin, Europa przegrywa walkę z USA, ale reshoring – przeniesienie produkcji z powrotem do Europy pozostaje raczej w sferze rozmów niż działań. – Globalny handel w ujęciu ilościowym (wolumen) ma wzrosnąć o +5,4% w 2022 roku
i o +4,0% w 2023 roku.

dłonie wirtualne na klawiaturze, napis chatbot
Technologie i innowacje

Chatbot zamiast pracownika banku? Prawie połowa Polaków jest otwarta na współpracę z wirtualnym asystentem

Dobiegający właśnie końca rok 2021 upłynął pod znakiem dynamicznych zmian. Trwająca od blisko dwóch lat pandemia COVID-19 wpłynęła na przyspieszenie transformacji cyfrowej w wielu organizacjach. Dotyczy to także banków, które chcąc odpowiadać na nową sytuację i oczekiwania klientów, musiały przejść przyspieszony kurs kompetencji cyfrowych i w wielu przypadkach zdały go wzorcowo.

kalkulator z wyświetlonym napisem 2022, makiety domów
Nieruchomości

Jakie zmiany i nowości czekają osoby spłacające kredyt mieszkaniowy w 2022 roku?

Rok 2021 żegnamy z rekordowymi cenami nieruchomości – jak pokazują dane zebrane przez Expandera i Rentier.io, przeciętnie o 15% wyższymi niż przed rokiem. Te osoby, które decyzję dotyczącą zakupu mieszkania na kredyt przełożyły na 2022 rok, mogą zastanawiać się, czy dokonały słusznego wyboru ‒ czytamy w informacji prasowej Związku Firm Pośrednictwa Finansowego.

fintech, nowe technologie
Raporty

Raport EY: 27% klientów na świecie korzysta z usług neobanków

Badanie EY 2021 NextWave Global Consumer Banking Survey wskazuje, że z usług neobanków korzysta już 27% konsumentów na świecie. Co więcej, dla 20% osób w wieku 25‒34 lata jest to podstawowa instytucja finansowa. Powstanie „super aplikacji” oraz oczekiwania dotyczące jak największej personalizacji usług wymuszają przyspieszenie procesu digitalizacji. Jednocześnie wiarygodność oraz relacje osobiste cały czas pozostają ważniejsze od ogólnej oferty produktowej.

STRONA 230 Z 343