UKRAINA | Wojna a Gospodarka | E-kantory na pierwszej linii frontu
W związku z agresją Rosji na Ukrainę, nałożonymi sankcjami i zawirowaniami na giełdach kursy walut przeżywają potężne fluktuacje. Jak radzą sobie z tym wyzwaniem internetowe kantory?
W związku z agresją Rosji na Ukrainę, nałożonymi sankcjami i zawirowaniami na giełdach kursy walut przeżywają potężne fluktuacje. Jak radzą sobie z tym wyzwaniem internetowe kantory?
Od sieci placówek do super aplikacji. Od open banking do bank as a service
– czy taka może być przyszłość bankowości?
Bankowi informatycy robią wszystko, aby klient czuł, że technologia go wspiera. I był z tego zadowolony.
Web 3.0 to kluczowa infrastruktura do budowy rozproszonego metawersum – zbioru wirtualnych światów, w których użytkownicy będą w pełni właścicielami swoich cyfrowych aktywów, przedmiotów i wizerunków.
Duża kultura osobista i umiejętność rozmowy z innymi; empatia, ale i asertywność, a przy tym umiejętność łączenia faktów. To pożądane cechy pracownika departamentu windykacji.
Integrują usługi finansowe dostępne dotychczas w kilku miejscach. Umożliwiają m.in. podgląd innych rachunków, śledzenie kursów walut i kryptowalut, wymianę walut, wysyłanie przekazów pieniężnych, korzystanie z kart wielowalutowych, zakupy z cashbackiem oraz przyjmowanie płatności BLIK na smartfon… Po prostu superaplikacje.
Blockchain i kryptowaluty mogą być jednymi z najważniejszych osiągnięć technologicznych XXI w. i zrewolucjonizować wiele dziedzin naszego życia, w tym funkcjonowanie rynku finansowego, ale też… kupno dzieł sztuki. Nieprzypadkowo pojęcie z pogranicza sztuki i technologii „NFT” zostało – przez wydawcę popularnego słownika Collins – wybrane angielskim słowem roku.
Zarówno w pracy, jak i w domu oraz powszechniej korzystamy z inteligentnych systemów. W konsekwencji podłączamy do sieci wiele urządzeń, nie zastanawiając się, jak je chronić i monitorować. Tymczasem nawet najprostszy gadżet może stać się źródłem wycieku danych.
Pandemia COVID-19 na zawsze zmieniła sposób, w jaki pracujemy. Zatrudnieni chcą czuć, że są odpowiedzialni za instytucję i projekty, które ona realizuje, ale także za wybór, gdzie i kiedy będą pracować – łącząc pracę zdalną z obecnością w biurze.
Jedyne, czego możemy być pewni to zmiana. Jej liderami w organizacjach coraz częściej stają się managerowie ds. user experience (UX), którzy wspierają swoje działania wdrożeniami z zakresu IT.
Reskilling – nauka zupełnie nowych umiejętności po to, by przygotować się do nowej roli w organizacji, czy upskilling – koncentrowanie się na pogłębianiu już posiadanych kwalifikacji? Który ze sposobów podwyższania kompetencji pracowników i restrukturyzacji zatrudnienia wybrać?
Sztuczna inteligencja wkracza we wszystkie dziedziny życia i nie omija nawet tak wyspecjalizowanych zadań, jak audyt i doradztwo. Czy renomowane firmy audytorskie zyskają nowe narzędzia, a audytorzy stracą pracę?
Wśród wielu form realizacji płatności bezgotówkowych trwałą pozycję zajmują portfele elektroniczne. Usługa ta wyróżnia się dojrzałością, nic zatem dziwnego, że rośnie jej popularność wśród użytkowników. Okres pandemii dodatkowo przyspieszył dynamikę rozwoju elektronicznych form zapłaty, e-portfele nie stanowią tu wyjątku.
Globalne wdrożenie 5G, a nawet przyszłościowo 6G, umożliwi działanie milionów urządzeń bez zakłóceń i w tym samym czasie. Internet rzeczy pozwoli natomiast na połączenie urządzeń osobistych (smartwatch, smartfon), inteligentnych domów, instytucji, samochodów z nowoczesnymi terminalami do przyjmowania płatności, tworząc tym samym „smart world”.
Na naszych oczach powstają inteligentne miasta przyszłości. Naszpikowane elektroniką, która ma ułatwiać życie mieszkańcom. Choć istnieje bardzo wiele definicji smart city i każde miasto ma swój sposób na wdrażanie inteligentnych rozwiązań, z pewnością łączy je fakt, że nigdy nie jest to zmiana nagła, a pewien proces. Niezależnie zatem od tego, o jakich technologiach jest mowa, warto mieć długofalową, mierzalną strategię, która pomoże wykorzystać prawdziwy potencjał inteligentnych rozwiązań.
Stały się ikonami popkultury i wyróżnikami rocka. Gitary, jak miecze rycerzy, mają nazwy. I jak one są emanacją siły, potęgi i władzy. A te najbardziej znane – doskonałymi inwestycjami.
Klasa średnia to źródło zainteresowania badaczy, historyków, polityków, urzędników skarbowych. Jak zdefiniować tę grupę społeczną? W stratyfikacji społeczeństwa to klasa społeczna znajdująca się pomiędzy wyższą i niższą. Czy rzeczywiście?
Prof. dr hab. Piotr Płoszajski
z Katedry Teorii Zarządzania w Szkole Głównej Handlowej, w rozmowie z Marcinem Złochem przekonuje, że przyszłością jest używanie technologii i koncepcji zaczerpniętych z różnych dziedzin i obszarów i połączenie ich w unikalny model biznesowy. Przewagę rynkową daje już samo zrozumienie tej zasady.
Roboty w hotelach, kasy samoobsługowe w sklepach, doradcy zastąpieni przez boty – firmy optymalizują koszty, stawiając na automatyzację. Sztuczna inteligencja jest w stanie zastępować nie tylko osoby z niskimi kwalifikacjami, ale także specjalistów z niektórych dziedzin – w tym księgowych, prawników czy bankierów. Jakich kompetencji pracowniczych będzie poszukiwał sektor finansowy w przyszłości?
Sztuczna inteligencja jest narzędziem i może być użyta tak w dobrym, jak i w złym celu. Przestępca inwestujący w drogą i skomplikowaną technologię będzie spodziewał się dużego zysku, należy zatem założyć, że obiektem jego ataku może być bezpośrednio bank lub któryś z największych jego klientów.
Złota kopia kluczowych danych przetrzymywana w odizolowanej części serwerowni odstraszy cyberprzestępców i zapewni bezproblemowe działanie banku
– przekonuje Dariusz Piotrowski
dyrektor generalny Dell Technologies Polska, w rozmowie z Marcinem Złochem.
Nad Wisłą nie brakuje inicjatyw, dumnie zwanych krajowymi bądź narodowymi. Także w bankowości. Czy wspólne, sektorowe projekty dają korzyści większe od zakupu na rynku gotowego rozwiązania?
Negatywne opinie wystawiane w mediach społecznościowych są najbardziej wartościowym nośnikiem informacji. Skargi bowiem, w przeciwieństwie do ogólnikowych komplementów, najczęściej zawierają bardzo konkretne uwagi klienta.
Środowisko bankowe wytworzyło swój język – swoisty „bank slang”. Są to zwroty, słowa czy całe zdania, jakich bankowcy używają na co dzień. Akceptują je, bo tak łatwiej, albo po prostu nie zastanawiają się nad tym, czy to, co mówią, jest zrozumiałe dla innych.
Wyręczają pracowników w odpowiedziach na najczęściej zdawane pytania i przyśpieszają obsługę klientów. Kto, a może raczej co? – Boty.
Banki są jednym z wielu partnerów dzisiejszego konsumenta, określanego mianem klient 4.0. Wyróżniają się jako kontrahent coraz bardziej aktywny, choć jednocześnie coraz mniej widoczny. Szczególnie w obszarze cyfrowym zacierają się tak bardzo czytelne do niedawna granice, które definiowały korzystanie z bankowości.
Prof. dr hab. Małgorzata Iwanicz-Drozdowska, kierownik Katedry Systemu Finansowego w Instytucie Finansów SGH, przypomina, jak pandemia wpłynęła na sektor bankowy i prognozuje, czy jej skutki zostaną z nami na zawsze – w rozmowie z Marcinem Złochem.
Ciepło z wnętrza ziemi, czyli geotermia, przedstawiana jako jeden ze skarbów Polski. Rozpoznane zasoby wód geotermalnych występują na 80% powierzchni kraju. Najlepsze warunki do korzystania z tych zasobów panują w górach, pasie pogórza oraz pomiędzy Szczecinem a Łodzią.
Banki, towarzystwa ubezpieczeniowe, firmy leasingowe i telekomunikacyjne, ale także inne podmioty rynku dołączają assistance do swoich produktów, zwiększając tym samym atrakcyjność swojej oferty. Ten trend będzie się z pewnością utrzymywał.
Jolanta Sadowska, dyrektor Biura sprzedaży i relacji z klientami, IT Card Centrum Technologii Płatniczych, zdradza sposoby na optymalizację sieci bankomatowej i transformację obsługi gotówkowej.