Raport Specjalny | Bezpieczny Bank | Fałszywe alter ego

Raport Specjalny | Bezpieczny Bank | Fałszywe alter ego
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Przestępstwem XXI wieku została okrzyknięta kradzież tożsamości. Warto jednak wiedzieć, że – w dobie deepfake i AI – analiza behawioralna pozwala chronić się przed zaawansowanymi formami podszywania się pod inne osoby.

Marcin Złoch

Załóżmy, że ktoś przejął tożsamość cyfrową klienta i chce ją wykorzystać np. do zaciągnięcia kredytu w aplikacji mobilnej czy internetowej banku. Choć wydaje się, że ofiara jest bezbronna, w sukurs przychodzi analiza behawioralna. Biometria tego typu czuwa nad tym, by oszuści nie użyli wykradzionych danych dostępowych (loginu i hasła) do podszywania się pod klientów w serwisach internetowych i mobilnych. Na podstawie sposobu korzystania przez konsumentów z danego serwisu budowany jest ich unikalny wzorzec. Do jego stworzenia wykorzystywany jest szereg danych, które pozwalają odróżnić oszusta od uprawnionego użytkownika, takich jak parametry urządzenia, z którego się łączy, czy nawet tempo i dokładność, z jaką wpisuje hasła i loginy. Ta znajomość użytkownika i jego zwyczajów pozwala, w sposób niewymagający od niego dodatkowych czynności, chronić przed oszustami dostęp np. do jego pieniędzy.

Analiza behawioralna polega na monitorowaniu i analizowaniu interakcji klienta z systemami bankowymi. Przykładowo, system może analizować sposób, w jaki klient pisze na klawiaturze, porusza myszką, czy korzysta z aplikacji mobilnej. Te unikatowe wzorce zachowań są trudne do naśladowania przez oszustów, co czyni je skuteczną metodą weryfikacji tożsamości.

– Analiza behawioralna będzie stanowić kluczowy element w ochronie klientów przed zaawansowanymi formami oszustw, takimi jak podszywanie się pod nich przy użyciu technologii deepfake, gdy hasła i PIN-y, stają się niewystarczającym zabezpieczeniem. W erze deepfake, gdzie manipulacja obrazem i dźwiękiem osiągnęła niebywały poziom realizmu, analiza behawioralna staje się potężnym narzędziem w walce z próbami wykorzystania tej technologii w celach przestępczych – przekonuje Dawid Kin, dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji w PKO Banku Polskim.

Umożliwia wykrywanie podejrzanych działań na wczesnym etapie, zanim dojdzie do rzeczywistego oszustwa, zapewniając klientom większe poczucie bezpieczeństwa, ochronę ich tożsamości oraz środków finansowych. Należy jednak pamiętać, że żadna technologia nie zastąpi czujności samego klienta. Jeżeli przestępca będzie podszywał się pod kogoś innego w bezpośredniej rozmowie ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK