NBS | Bankowość i Finanse | Technologie | Pod rękę z technologią
Centrum usług wspólnych oraz ujednolicanie systemów informatycznych mogą być sposobem na zwiększenie konkurencyjności banków lokalnych.
Centrum usług wspólnych oraz ujednolicanie systemów informatycznych mogą być sposobem na zwiększenie konkurencyjności banków lokalnych.
Współpraca Krajowej Izby Rozliczeniowej, Operatora Chmury Krajowej oraz Hitachi umożliwi utworzenie innowacyjnego produktu dla klientów na rynku polskim – przekonuje Country Manager, Poland, Austria, Czech Rep., Slovakia & Baltics, Hitachi Europe Tadeusz Woszczyński w rozmowie z Marcinem Złochem. Wspomniany plan zakłada utworzenie ponadsektorowej usługi, wykorzystywanej wszędzie tam, gdzie kluczowa jest trwałość informacji – np. w systemie e-paragonów, bankowości elektronicznej, e-ubezpieczeniach czy też w przechowywaniu i procesowaniu informacji medycznych.
Klienci banków i ubezpieczycieli są zadowoleni z przebiegu procesów wspieranych przez innowacyjne rozwiązania, doceniają korzyści płynące z nowoczesnych technologii. Jednocześnie coraz częściej są angażowani przez banki w kształtowanie nowych produktów i rozwiązań, już na etapie ich tworzenia. Wszystko po to, by zwiększyć poziom satysfakcji i najlepiej dostosować usługi do potrzeb użytkowników.
Nagłe przejście w tryb pracy zdalnej to dla firmy duże wyzwanie. Podstawowym zadaniem jest w takiej sytuacji zapewnienie pracownikom środków, by mogli swoje obowiązki wykonywać z domu – czy to poprzez przekazanie im służbowego komputera, czy przygotowanie odpowiedniej infrastruktury. Jednak priorytetem powinno być zapewnienie bezpieczeństwa danych.
W skład branży teleinformatycznej, określanej też angielskim akronimem ICT (Information and Communication Technologies), wchodzą zarówno firmy zajmujące się tworzeniem oprogramowania, produkcją gier wideo, jak i podmioty z obszaru usług internetowych i komunikacyjnych czy prac badawczo-rozwojowych dotyczących sprzętu i usług cyfrowych. To duża, niezwykle zróżnicowana i nie mniej prężnie rozwijająca się część gospodarki.
Rozwiązania oferowane przez dostawców infrastruktur chmurowych niosą ze sobą szereg korzyści tak w obszarze informatycznym, jak i biznesowym. Najważniejszą zaletą jest lekkość prowadzenia biznesu i koncentracja na wyzwaniach strategicznych, a nie technicznych.
W 2020 r. Warta wdroży kolejne rozwiązanie bazujące na technologii sztucznej inteligencji – Rozpoznawanie Obrazu, które będzie wykorzystywane w ocenie i wycenie szkód komunikacyjnych. Dzięki nowej technologii nasza firma jeszcze sprawniej i szybciej będzie pomagać klientom w przypadku szkód komunikacyjnych – informuje Dawid Korszeń, rzecznik prasowy, Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji „Warta”.
Ekonomia współdzielenia staje się coraz popularniejszym trendem, a usługi bazujące na zasadzie subskrypcji spotkać można w coraz liczniejszych segmentach rynku. Jakie konsekwencje dla sektora bankowego niesie upowszechnianie się modelu sharing economy?
Wyróżnikiem fintechów są usługi innowacyjne, wyróżniające się na rynku, całkowicie odmienne od oferty klasycznych instytucji finansowych. Niektóre spośród tych firm decydują się na rywalizację z sektorem bankowym, inne wolą utrzymywać z bankami relacje partnerskie, stając się swoistym poligonem dla nowych technologii, stosowanych potem na rynku finansowym przez tradycyjnych graczy.
Polacy doceniają płatności elektroniczne przede wszystkim za wygodę i bezpieczeństwo. Istotne znaczenie ma również szybkość płacenia i niski koszt, związany z wykorzystaniem wybranej metody zapłaty. Szczególnie komfortowe są płatności mobilne z wykorzystaniem smartfonu – urządzenia, które zawsze nosimy ze sobą.
Banki i instytucje finansowe gromadzą ogromne ilości informacji o swoich klientach. Oprócz tych zbieranych online ze stron internetowych, aplikacji mobilnych, czy sieci społecznościowych, posiadają bardzo indywidualne dane dotyczące kart kredytowych, historii zakupów, jak również preferencji kupujących.
Głównym założeniem dyrektywy V AML jest stworzenie w ramach Unii Europejskiej warunków do sprawnej wymiany informacji w celu zwiększenia skuteczności przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Opracowano więc przepisy, które powinny zostać implementowane do polskiego porządku prawnego najpóźniej do 10 stycznia 2020 r.
Co nas czeka w technologii bankowej w 2020 r? Banki, chcąc zapewnić klientowi komfort w zakresie oferowanych usług czy komunikacji, samodzielnie bądź też z pomocą fintechów, mogą oferować kolejne innowacyjne rozwiązania, które wprowadzą naszą bankowość w kolejny etap cyfrowej rewolucji.
Michał Bończysty, Manager Zespołu Rozwoju Bankowości Internetowej w banku Credit Agricole, jest zdania, że agregatory płatności oparte o AIS oraz usługi umożliwiające realizację przelewów na podstawie usługi PIS będą się systematycznie rozwijać. Przewiduje jednak, że na polskim, dobrze rozwiniętym rynku bankowym, nie zrewolucjonizują one zasad bankowania w krótkim czasie.
Rozpoczęło się IT@BANK 2019 – największe i najbardziej prestiżowe w Polsce spotkanie środowiska informatycznego i sektora bankowego. W wydarzeniu rokrocznie uczestniczy ponad pół tysiąca osób, głównie ekspertów IT z banków i firm ubezpieczeniowych, przedstawicieli świata nauki oraz firm infrastruktury okołobankowej.
Technologia 5G jest już rzeczywistością, a nie rozwiązaniem, nad którym pracuje się w laboratorium. Nowy standard mobilnej transmisji danych niesie ze sobą znaczne zwiększenie szybkości pracy w sieciach, dziesięciokrotnie lepszą wydajność, efektywność energetyczną i szybkość transmisji danych na poziomie 10 Gb/s oraz opóźnienia na poziomie nawet poniżej 1 ms.
Dotychczasowy program lojalnościowy Mastercarda zyskuje polską nazwę – Bezcenne Chwile. I oferuje użytkownikom nagrody dopasowane do indywidualnych pasji, a nie banalne zbieranie punktów.
Dziś banki są agentami ubezpieczeniowymi, pracownicy oddziałów są zarejestrowani w KNF, a ubezpieczenia coraz częściej sprzedają się w modelu indywidualnym. Największe instytucje bankowe mają własne spółki ubezpieczeniowe, a paleta produktów ubezpieczeniowych dostępnych w bankach jest bardzo szeroka.
Dyrektywa PSD2 z pewnością znalazłaby się w ścisłej czołówce ustaw regulujących rynek płatności na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Data 14 września, kiedy przepisy tej ustawy oficjalnie weszły w Polsce w życie, była w branży finansowej odmieniana przez wszystkie przypadki.
Na rynku obsługi gotówki coraz bardziej zauważalna staje się automatyzacja i optymalizacja procesów. Nowości dotyczą niemal każdego elementu usług finansowych. Co chwila pojawiają się nowe możliwości – choćby płatności za pomocą telefonu, zakładanie konta przez selfie czy zbliżeniowe wypłaty gotówki z bankomatów.
Procesowanie gotówki będzie rozwijało się w kierunku budowania linii technologicznej z wykorzystaniem najnowszych urządzeń typu linia do procesowania monet. To kierunek rozwoju usług Poczty Polskiej – zapowiada Jacek Jasiński, dyrektor zarządzający Pionem Poczta Polska Ochrona.
Operator Chmury Krajowej osiągnął logistyczną zdolność do świadczenia usług chmurowych przy wykorzystaniu własnej infrastruktury i czyni to dla pierwszego klienta – PKO Banku Polskiego. Współpraca przybliża do realizacji jednego z celów, jakie PKO BP postawił sobie, inicjując powstanie spółki chmurowej – zwiększenia elastyczności zasobów informatycznych.
Audyt i związane z nim usługi ewoluują. Audyt, rozumiany jako badanie, weryfikacja procesów i podejścia, przestaje być wykorzystywany. Organizacje mają bardzo dobrze przygotowane wewnętrzne jednostki, które zajmują się audytem. Sama rola i zakres usług oferowanych przez firmy doradcze też się zmienia. Organizacje są nastawione na partnerstwo, współpracę z doradcą, który zajrzy w głąb firmy, porówna ją z konkurencją, zaproponuje rozwiązania i wesprze w podjęciu decyzji.
Piotr Kwiatkowski, prezes zarządu Credit Agricole Bank Polska, nagrodzony tytułem „Innowator rynku bankowego 2018 r.” w XXIV Rankingu Banków Miesięcznika Finansowego BANK, edycja 2019, zdradza, co dla niego oznacza termin „innowacja w bankowości”.
Forum Strategii Bankowych 2019 skupiło się na strategicznej refleksji dotyczącej nowego kształtu i form bankowości 4.0. oraz na próbach określenia podstawowych wyzwań strategicznych w najbliższych latach.
Rynek mikropłatności w Polsce stale się powiększa. Klienci mają do dyspozycji coraz większy zakres dodatkowych usług, które są dostępne dla każdego użytkownika smartfonu i karty płatniczej. Ich kwoty z założenia są niskie i zazwyczaj nie przekraczają 50 zł. Do popularnych usług należą m.in.: doładowania telefonów, doładowania gier i multimediów, płatności za bilety komunikacji miejskiej, opłacanie parkingów czy zakupy w sklepach z aplikacjami.
Obserwujemy lub w najbliższym czasie zaobserwujemy, efekty nowych regulacji prawnych, choćby PSD2 czy RODO. Czy zmieniły one polski rynek bankowy?
Forum Bezpieczeństwa Banków to wydarzenie, które corocznie wzbudza zainteresowanie wielu osób nie tylko z sektora bankowego. Już po raz ósmy konferencja stała się platformą wymiany informacji oraz doświadczeń związanych z bezpieczeństwem banków.
Ważną nowością wprowadzoną przez PSD2 jest obowiązek stosowania przez dostawców usług płatniczych mechanizmów tzw. silnego uwierzytelniania użytkownika, które ma zapewniać wyższy poziom wiarygodności i odporności na fraudy.
Blisko 60% przedstawicieli polskich firm uważa, że włamania do urządzeń mobilnych nie stanowią istotnego ryzyka. Czyżby?