Raport Specjalny | Obsługa Gotówki | Nowe technologie w obsłudze gotówki

Raport Specjalny | Obsługa Gotówki | Nowe technologie w obsłudze gotówki
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Powstają coraz bardziej zaawansowane technologiczne urządzenia samoobsługowe, tak zaprojektowane, aby umożliwić szybsze, bezpieczniejsze i bezproblemowe dokonywanie transakcji przez klienta. Szczególnie wpłat, które są największym wyzwaniem z punktu widzenia utrzymania sprawności urządzenia.

Marcin Złoch

Marcin Sternal, dyrektor Biura Obrotu Gotówkowego w Banku Pekao, uważa, że obrót gotówkowy ostatnio koncentruje się na wdrożeniu i ulepszaniu rozwiązań już wcześniej znanych i wykorzystywanych, dotyczących różnego rodzaju wpłatomatów czy wrzutni ­­online. Głównym celem wdrożeń jest ciągłe usprawnianie procesu poprzez transfer strumienia obsługiwanego dotychczas tradycyjnie np. przy ladzie, czy poprzez konwój transportujący każdą wpłatę zamkniętą klienta do sortowni/wrzutni/oddziału do urządzeń, aby zmniejszyć zaangażowanie ze strony kasjerów czy konwojentów

– Możemy wskazać dwa główne czynniki wyznaczające obecnie kierunek obsługi gotówki. Pierwszy to działania optymalizacyjne, mające na celu usprawnienie procesów obsługi, takie jak dedykowane narzędzia, aplikacje m.in. dla retailu zintegrowane z bankami i firmami CIT, wspierające proces zasileń i odprowadzeń oraz redukcję kosztów np. poprzez instalację urządzeń bezpośrednio u klientów. Drugi to czynniki regulacyjne, takie jak np. zmiany wynikające z rozporządzenia MSWiA dotyczące systemu barwienia banknotów – informuje Marcin Sternal.

Presja kosztowa

Zdaniem ekspertów, rynek obsługi gotówki jest obecnie pod wysoką presją kosztową, która bez wątpienia zweryfikuje tempo i kierunek zmian oraz rodzaj wprowadzanych innowacji przez poszczególnych uczestników rynku.

– Jedną z głównych przyczyn są regulacje dotyczące poprawy bezpieczeństwa fizycznego urządzeń samoobsługowych, jak i transportu pieniędzy, co wymaga zastosowania zaawansowanych technologicznie systemów neutralizacji banknotów. Operatorzy i właściciele sieci bankomatów oraz firmy zajmujące się transportem gotówki z pewnością bardzo mocno zweryfikują swoje plany inwestycyjne i biznesowe, co w perspektywie może mieć konsekwencje dla wszystkich uczestników tego rynku – twierdzi Mariusz Grzegorski, dyrektor Centrum Zarządzania Gotówką w PKO Banku Polskim.

Jeśli chodzi o innowacje technologiczne w obsłudze gotówki, eksperci wymieniają te technologie, które mają wpływ na zwiększenie dostępności gotówki dla klienta w urządzeniach samoobsługowych. Powinny one przy tym być bardziej odporne za różnego rodzaju czynniki zewnętrzne, przyczyniające się do występowania awarii – w szczególności tych, które powodują dłuższą niedostępność urządzenia dla klienta i wymuszają częstsze angażowanie konwoju.

– Do innowacji w obsłudze gotówki dodałbym także bardziej zaawansowane oprogramowanie do efektywnej obsługi urządzeń samoobsługowych, czy też wspierające obsługę sortowni gotówkowych, których rola w obrocie gotówkowym jest ogromna. Wśród różnych rozwiązań warto zwrócić uwagę na bardziej zaawansowane i w efekcie bardziej dokładne samouczące się algorytmy predykcyjne do planowania dystrybucji gotówki, które przyczyniają się do zwiększenia jej dostępności dla klientów w różnych punktach jej dystrybucji oraz jednocześnie służą do optymalizacji zarówno kosztów ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK