Aplikacja do obsługi dużych ilości danych już dostępna w Banku Millennium
– Oddajemy w ręce firm produkt całkowicie nowy pod kątem technologicznym, z funkcjami zaprojektowanymi od początku, przetestowany przez klientów w pilocie, po którym uzyskaliśmy znakomitą informację zwrotną. Proponujemy zupełnie nowy design, skupiony na wygodzie użytkownika, o dużych możliwościach personalizacji.
Nawiązujemy w dużej mierze do naszej, wielokrotnie nagradzanej, aplikacji dla klientów indywidulanych, ponieważ tego oczekują od nas przedstawiciele firm, którzy chcą mieć najlepsze doświadczenia cyfrowe również w usługach dla biznesu – mówi Antonio Pinto, członek zarządu Banku Millennium.
– Co istotne, obecna odsłona aplikacji to dopiero początek. Będziemy ją stale rozwijać, co kilka tygodni planujemy dostarczać nowe funkcje – dodaje.
Celem jest ponad 80% cyfryzacja relacji przedsiębiorca – bank
Pełna digitalizacja współpracy z firmami jest jednym z celów strategicznych Banku.
– Chcemy być liderem bankowości mobilnej dla firm, dlatego aplikacja mobilna skierowana do przedsiębiorców będzie zajmowała w strategii banku tak samo ważne miejsce jak rozwój serwisu internetowego, integracja systemu bankowego z systemem finansowo-księgowym klienta czy elektroniczny obieg dokumentów z cyfrowym podpisem.
Naszym strategicznym celem jest przekroczenie 80% digitalizacji w bankowości przedsiębiorstw. Istnieją takie obszary w banku, w których już od kilku lat 100% zleceń firm przechodzi przez kanały cyfrowe. Od dwóch lat dynamicznie rośnie też liczba umów, które zawieramy z klientami w formie elektronicznej – w 2022 była niemal trzykrotnie większa niż w 2021. W obszarze kredytowym jest to już więcej niż 50% – mówi Andrzej Gliński, członek zarządu Banku Millennium.
Czytaj także: Forum Technologii Bankowych ’23: daj mi to czego potrzebuję, a nie to co masz
Możliwość personalizacji aplikacji
Budowa nowej aplikacji została poprzedzona badaniami i testami z użytkownikami, które pozwoliły zrozumieć potrzeby tak różnorodnej grupy odbiorców. Pokazały one m.in. różnice w korzystaniu z aplikacji – duże firmy i osoby nimi zarządzające używają aplikacji mobilnej głównie do kontroli, mniejsze wykonują w niej większość operacji bankowych.
Dlatego jako kluczowa kwestia została wskazana możliwość personalizacji aplikacji – można ją dopasować do potrzeb konkretnego użytkownika. Firmy oczekują wygodnych, intuicyjnych, spersonalizowanych i niezawodnych narzędzi oraz rozwiązań optymalizujących i automatyzujących pracę ich działów finansowych.
– Zanim powstał pierwszy ekran nowej aplikacji, przeprowadziliśmy wywiady z klientami, starannie dobierając rozmówców. Wzięliśmy pod uwagę szerokie, mocno zróżnicowane spektrum organizacji i osób, które korzystają z naszych rozwiązań. Byli to zarówno właściciele niewielkich firm, którzy osobiście prowadzą swoje finanse, jak i członkowie zarządów dużych korporacji czy jednostek samorządu terytorialnego, za którymi stoją rozbudowane działy finansowe.
Badania pokazały, że oczekiwania użytkowników w pewnym stopniu są spójne. Wszyscy chcieli, by aplikacja dała im wygodę, poczucie kontroli i pozwoliła oszczędzić cenne minuty ich czasu. Zakres funkcji zależał oczywiście od wielu czynników, przede wszystkich od roli danej osoby w organizacji, specyfiki firmy, ale także indywidualnych przyzwyczajeń.
Dla naszego zespołu było to zupełnie nowe podejście w projektowaniu skierowanym do przedsiębiorstw. Wprawdzie zawsze koncentrowaliśmy się na kliencie, ale teraz myśleliśmy o nim nie tylko jako o firmie, lecz o człowieku, który chce jak najlepiej przysłużyć się swojej organizacji, a od banku oczekuje rozwiązań, które mu w tym pomogą – mówi Paweł Idzikowski, kierujący Zespołem produktów bankowości przedsiębiorstw w Departamencie bankowości elektronicznej Banku Millennium.
Czytaj także: Banki przeniosą się do Metaversum?
Biometryczne logowanie, zarządzanie wieloma kontami
Do nowej aplikacji dla firm na iOS można logować się biometrycznie. Dla Androida ta forma logowania będzie dostępna już wkrótce. Zamiast hasła wystarczy skan odcisku palca lub rozpoznanie twarzy. Jest to rozwiązanie niezwykle wygodne i popularne – ponad milion klientów detalicznych banku korzysta z tego sposobu logowania.
W aplikacji można zarządzać jednocześnie wieloma kontami, w jednym panelu, a uprawnienia dla użytkowników nadawać elastycznie, według potrzeb danego stanowiska.
Codzienne płatności, które zostały wskazane przez przedsiębiorców jako kluczowe, są bardzo wygodne. Aplikacja informuje użytkownika o wielu zdarzeniach na rachunku min. wpływach na rachunek, blokadach płatnościach oczekujących na autoryzację. Prosty interfejs skraca czas realizacji operacji. Kontrahentów można od razu sprawdzić na białej liście podatników VAT.
Dodatkowo, w łatwy sposób można wygenerować w aplikacji potwierdzenia i wyciągi, które można wysłać e-mailem, Whatsappem, Messengerem, Viberem czy innym komunikatorem.
Zarządzanie płatnościami jest proste, użytkownik może szybko i bezpiecznie autoryzować płatności. Na ekranie głównym znajdują się dwa kafle – autoryzacja i przelewy odrzucone, które pozwalają od razu obsłużyć te operacje Płatności, które czekają na autoryzację, użytkownik może zaznaczyć i potwierdzić jednym kliknięciem. Jedno kliknięcie wystarczy również, żeby zaakceptować całą paczkę zleceń.
Aplikacja zapewnia bezpieczeństwo użytkowników podczas autoryzacji zleceń, co jest szczególnie istotne dla dużych przedsiębiorstw, w przypadku wielopoziomowych struktur akceptacji transakcji. Jest w niej widoczna pełna historia zleceń, kto je wprowadził, zmodyfikował i autoryzował przed danym użytkownikiem.
Czytaj także: Szef Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa podsumowuje XII Forum Bezpieczeństwa Banków
Nową aplikację Banku Millennium użytkownik może personalizować według potrzeb. Użytkownik decyduje o tym, jak wygląda strona po uruchomieniu aplikacji, ma możliwość przestawiania i ukrywania elementów, dodawania szybkich skrótów jak przelew krajowy, zagraniczny, VAT, historia, może też ustawiać tryb ciemny, tzw. dark mode.
Aplikacja z pomocą kontekstową, inteligentny sposób budowania interfejsów
Aplikacja oferuje pomoc kontekstową podczas korzystania z niej – system podpowiada możliwe scenariusze użycia np. w zakresie parametryzacji widoku ekranu głównego czy sposobów wyboru płatności do autoryzacji.
– Przy tworzeniu nowej aplikacji użyliśmy Fluttera. To jedna z najnowszych technologii wieloplatformowych, której podstawową zaletą jest możliwość wykorzystania tego samego kodu zarówno w wersji na iOS, jak i Android, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej responsywności w porównaniu do innych tego typu rozwiązań. W rezultacie daje to poważne oszczędności, pomaga zachować maksymalną spójność pomiędzy ekosystemami platformy iOS i Android oraz skraca czas wprowadzania zmian i aktualizacji – podsumowuje Jarek Hermann, członek zarządu Banku Millennium.
Z kolei do projektowania interfejsu nowej aplikacji zastosowano podejście Design Systemowe, którego główną zaletą jest dostarczenie użytkownikom spójnego i uporządkowanego doświadczenia. Jest to standard, który polega na wytwarzaniu „reużywalnych” komponentów i stosowaniu ich podczas budowania aplikacji. Dzięki temu tworzenie nowych procesów jest o wiele efektywniejsze, ma to również wpływ na przyszły rozwój aplikacji.
Dzięki wykorzystaniu inteligentnego sposobu budowania interfejsów użytkownicy aplikacji mogą też np. cieszyć się trybem nocnym czy dopasować rozmiar fontów do własnych preferencji. Niewątpliwie wpłynie to na wygodę korzystania z aplikacji.