BankTech 2025 o cyfrowej przyszłości finansów

BankTech 2025 o cyfrowej przyszłości finansów
BankTech 2025. Paweł Minkina. Fot. Michał Wagner
BankTech jest jednym z wydarzeń, które odbywają w ramach już 14. edycji Horyzontów Bankowości. Konferencję otworzył Paweł Minkina, wiceprezes zarządu Centrum Procesów Bankowych i Informacji (CPBiI), który podkreślił, że z roku na rok BankTech zyskuje na znaczeniu, bo dziś technologia jest głównym motorem postępu, stając się ważnym punktem odniesienia dla wszystkich, którzy aktywnie kształtują cyfrową przyszłość sektora finansowego.

Technologia ma obecnie znaczenie w całym łańcuchu wartości, od procesów backoffice po kanały kontaktu z klientem. Rozwiązania IT decydują o efektywności, skalowalności, bezpieczeństwie i zdolności instytucji do budowania pozytywnych doświadczeń użytkownika, oraz do sprostania coraz bardziej złożonemu otoczeniu regulacyjnemu.

Polskie instytucje finansowe od lat zdobywają uznanie za granicą jednak, jak stwierdził Paweł Minkina – nie jest to dane raz na zawsze. Tak pokazuje historia wielu firm, w swoim czasie liderów innowacji, które podjęły niewłaściwe decyzje. Dlatego ważny jest wybór optymalnego kierunku zmian.

Czytaj także: BankTech 2025 o AI w praktyce – jak wdrażać, żeby się udało?

AI w sektorze bankowym

Paweł Minkina podkreślił duże zainteresowanie całego sektora finansowego rozwiązaniami AI. Jak podał, zgodnie z krajowymi raportami zdecydowana większość przedstawicieli sektora bankowego zadeklarowała w 2024 roku, że ich instytucje mają strategię AI lub są w trakcie jej tworzenia.

Co więcej, niemal wszyscy bankowcy są przekonani, że inwestycje w sztuczną inteligencję przyniosą realny zwrot w postaci obniżenia kosztów operacyjnych. Dlatego wątek sztucznej inteligencji, w tym w szczególności jej generatywnego modelu, jest jednym z kluczowych tematów Konferencji.

Czytaj także: AI alignment: nie tylko technologia

Dialog, dobre praktyki i wspólne standardy

Wiceprezes CPBiI zwrócił uwagę zwłaszcza na sesję poświęconą miarom sukcesu, analizie zrealizowanych wdrożeń, kosztach zastosowania sztucznej inteligencji w bankowości.

Stoimy u progu fundamentalnych zmian w sposobie świadczenia usług finansowych. Zmiany te nie są futurystyczną wizją, lecz codziennością, w której funkcjonujemy.

Dlatego potrzeba nam wspólnych standardów, wymiany wiedzy, dobrych praktyk i – przede wszystkim – dialogu. Inteligentne algorytmy nie są zagrożeniem dla pracowników, ale wsparciem dla nich.

Czytaj także: Bank dojrzały na AI

Źródło: BANK.pl