3 tys. zł dodatku węglowego: Sejm przyjął ustawę
Za ustawą głosowało 261 posłów, przeciw było 36, a 149 wstrzymało się od głosu.
Wcześniej posłowie przyjęli kilka poprawek. Nakładają one na wojewodów obowiązek przedstawiania ministrowi właściwemu do spraw energii zbiorczego rozliczenia środków przekazanych na dopłaty oraz przekazania środków niewykorzystanych do Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 do 31 stycznia 2023 r.
Ponadto poprawki wydłużają też możliwość udzielania kredytów w celu zagwarantowania ciągłości dostaw ciepła do odbiorców na cele mieszkaniowe lub użyteczności publicznej, w szczególności na potrzeby zakupu i rozliczenia węgla kamiennego do 30 czerwca 2024 r. (początkowo proponowano 30 czerwca 2023r.). Doprecyzowują też, że kredytu udziela się do kwoty 20 mln zł.
Komu będzie przysługiwał dodatek węglowy?
Dodatek węglowy w wysokości 3 tys. zł ma przysługiwać jednorazowo gospodarstwu domowemu, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania tego gospodarstwa jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem kamiennym, brykietem lub peletem zawierającymi co najmniej 85% węgla kamiennego.
Dotychczasowe rozwiązanie zakładające dopłaty dla przedsiębiorców, którzy zdecydowaliby się na sprzedaż węgla po 966,60 zł za tonę zostanie zlikwidowane i zastąpione bezpośrednim dodatkiem węglowym.
Warunkiem koniecznym do uzyskania dodatku węglowego jest uzyskanie wpisu lub zgłoszenie źródła ogrzewania do centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Dodatek jest powiązany jest z gospodarstwem domowym, w przypadku złożenia wniosku przez więcej niż jednego członka tego gospodarstwa przyznawany jest on temu z wnioskodawców, który złożył wniosek jako pierwszy.
Termin na składanie wniosków
Termin na składanie wniosków o wypłatę tego dodatku upływa 30 listopada 2022 r., a gmina ma maksymalnie miesiąc na wypłatę przyznanego dodatku. Wzór wniosku o wypłatę dodatku węglowego zostanie określony w drodze rozporządzenia ministra właściwego do spraw energii. Takie rozwiązanie ma na celu odciążenie gmin oraz ujednolicenie formularza. Dodatkową regulacją mającą na celu ułatwienie realizacji wypłat gminom jest przyznawanie dodatku za pomocą informacji, bez konieczności wydawania decyzji administracyjnej.
Ponadto, jako narzędzie weryfikacji spełnienia warunków uzyskania dodatku węglowego, gminy mają zyskać dostęp do danych zawartych w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.
Czytaj także: Będzie jednorazowy dodatek węglowy w wysokości 3 tys. zł dla gospodarstw domowych >>>
Ustawa zakłada zwolnienie świadczenia od podatku dochodowego od osób fizycznych, wyłączające je spod egzekucji, czy skutkujące nieuwzględnianiem go przy obliczaniu wysokości osiągniętego dochodu.
Na ten cel ma trafić 11,5 mld zł. Środki mają pochodzić głównie z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.
Ustawa o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców niektórych paliw stałych w związku z sytuacją na rynku tych paliw podpisana przez prezydenta, która ma wejść w życie w przyszłym tygodniu zakłada, że wysokość rekompensaty za sprzedaż 1 tony węgla nie może wynieść więcej niż 1 073,13 zł brutto za tonę.
Możliwość zakupu węgla po cenie 966,60 zł za tonę maksymalnie do trzech ton mają gospodarstwa, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania tego gospodarstwa jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem kamiennym, brykietem lub peletem zawierającymi co najmniej 85% węgla kamiennego.
Podmiotem odpowiedzialnym za wypłatę rekompensat jest Zarządca Rozliczeń. Rekompensata ma być wypłacana przedsiębiorcy na jego wniosek.