62% Polaków chce płacić cyfrowo w urzędach
Dynamiczny rozwój e-administracji sprawia, że dostęp do usług elektronicznych oraz płatności bezgotówkowych staje się coraz bardziej pożądany.
Już ponad 65% wszystkich transakcji w Polsce realizowanych jest bezgotówkowo – pokazują wyniki badania przeprowadzonego dla Fundacji Polska Bezgotówkowa[1].
Co więcej, w 2023 roku to w sektorze publicznym odnotowano jeden z największych wzrostów popularności płatności bezgotówkowych – liczba transakcji przekroczyła 8 mln, natomiast ich wartość osiągnęła 1,3 mld zł.
Obrót na terminalach zainstalowanych w sektorze publicznym wzrósł w porównaniu do 2022 roku o 28,5%.
Czytaj także: Ponad 2/3 transakcji w sklepach i punktach usługowych to płatności bezgotówkowe
FPB: cyfryzacja zwiększa dostępność sektora publicznego
– Cyfrowe rozwiązania płatnicze, jak i systemy oraz aplikacje tworzone, aby wspierać kontakty pomiędzy obywatelami, a sektorem publicznym stają się nie tylko coraz bardziej powszechne, ale i coraz bardziej pożądane.
Mają także wpływ na dostępność administracji oraz stanowią znaczące udogodnienie dla obywateli. Dzięki nim, procesy związane z płatnościami i komunikacją z urzędami stają się prostsze, szybsze i bardziej efektywne.
Cyfryzacja spraw publicznych nabiera rozpędu, a to oznacza, że również oczekiwania i preferencje klientów w zakresie digitalizacji i dostępności płatności bezgotówkowych będą wzrastać.
Ważne jest, aby za tymi zmianami nadążały zarówno firmy jak i urzędy. W ramach naszego flagowego Programu oferujemy bezpłatny terminal płatniczy do pobierania wszelkich płatności w przestrzeni publicznej (w szkole, domu kultury, teatrze, bibliotece, zakładzie komunalnym, ośrodku sportu czy na parkingu) – wyjaśnia Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Czytaj także: Wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa o bezpieczeństwie płatności bezgotówkowych
Bezpłatne terminale dla urzędów, administracji publicznej i firm
Fundacja Polska Bezgotówkowa od ponad 6 lat wspiera i promuje ideę cyfryzacji usług publicznych, dedykowanych mieszkańcom, w tym Smart City oraz Smart Villages.
W ramach Programu Polska Bezgotówkowa urzędy, instytucje samorządowe, a także jednostki zależne od samorządów mogą wypróbować terminal płatniczy lub aplikację płatniczą w telefonie całkowicie bezpłatnie.
Fundacja pokrywa również koszty finansowe obsługi transakcji.
Co może przynieść wprowadzenie terminala płatniczego?
– To większe bezpieczeństwo i szybkość transakcji – płatności kartą oszczędzają czas i gwarantują bezpieczeństwo oraz poufność transakcji.
– To więcej wygody dla mieszkańców – terminal płatniczy eliminuje konieczność szukania bankomatu czy oczekiwania na zaksięgowanie przelewu, umożliwiając użytkownikom dokonywanie płatności kartą bezpośrednio w danej instytucji.
– To tworzenie nowoczesnego wizerunku – instytucja, która oferuje więcej niż jedną metodę płatności, jest postrzegana jako miejsce nowoczesne i bardziej przyjazne użytkownikom. Do końca czerwca 2024 r. z Programu Fundacji Polska Bezgotówkowa skorzystało blisko 3 tysiące urzędów i instytucji publicznych, w których łącznie zainstalowano ponad 15 tysięcy urządzeń do przyjmowania płatności bezgotówkowych.
Czytaj także: Wizja rozwoju rynku płatności: trendy i wyzwania na najbliższe 5 lat – badanie Fundacji Polska Bezgotówkowa
***
[1] POLASIK Research, Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie 2023, raport badawczy, marzec 2024. Badanie przeprowadzone dla Fundacji Polska Bezgotówkowa