Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
16godzin
36minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
4dni
16godzin
36minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
101dni
16godzin
36minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Zrównoważony rozwój stał się priorytetem dla polskiej branży IT

11.11.2023 09:33 mb | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zrównoważony rozwój stał się priorytetem dla polskiej branży IT
Fot. stock.adobe.com / Who is Danny
Zgodnie z badaniem Equinix Global Tech Trends Survey 2023, aż 67% przedstawicieli branży IT w Polsce uważa, że zmniejszenie wpływu na środowisko powinno być kluczowe dla strategii biznesowych w branży IT. Jest to wyraźny sygnał, że zrównoważony rozwój stał się priorytetem dla wielu firm. Jednak dla 51% z nich wyzwanie wciąż stanowi sprostanie wymaganiom związanym ze zrównoważonym rozwojem i dynamicznie zmieniającymi się regulacjami oraz oczekiwaniami klientów, poinformowała Spółka.

Praktyki zrównoważonego rozwoju już dawno przestały być trendem, a stają się obowiązkiem, regulowanym przez rosnącą liczbę przepisów oraz potrzeby klientów. Co więcej, firmy bacznie obserwują praktyki dostawców produktów i usług. Dlatego przejście na ścieżkę zrównoważonego rozwoju może być wyzwaniem, ale jednocześnie przynosi korzyści w postaci wzrostu zaufania klientów.

Realizacja celu zeroemisyjności może stanowić trudne zadanie w niedalekiej przyszłości, co potwierdza aż 57% przedstawicieli branży IT, którzy podkreślają, że osiągnięcie jej wiąże się z wieloma wyzwaniami.

Jednak połowa z nich (50%) deklaruje chęć współpracy z partnerami, którzy są w stanie realizować cele zrównoważonego rozwoju, w tym zmniejszenie śladu węglowego. Klienci coraz bardziej interesują się praktykami firm z branży IT związanych z ochroną środowiska, dlatego 65% z nich przyznaje, że zrównoważony rozwój stał się ważnym fundamentem ich funkcjonowania, a brak działań w tym kierunku może zagrażać ich przetrwaniu na rynku.

Promocja działań proekologicznych a centra danych

Najpopularniejszymi narzędziami, które przedstawiciele branży IT wykorzystują do bardziej zrównoważonych praktyk, są Big Data i uczenie maszynowe (Machine Learning), co potwierdza aż 67% badanych. Te technologie pozwalają na lepsze zrozumienie danych związanych ze zrównoważonym rozwojem i pozyskiwanie wartościowych informacji do podejmowania bardziej świadomych decyzji.

Istotną rolę w zmniejszaniu emisyjności odgrywają centra danych. Zastosowane tu nowoczesne rozwiązania pozwalają na zredukowanie zużycia energii i ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko. Dzięki temu firmy z branży IT mogą wspierać zrównoważone praktyki, jednocześnie zachowując efektywność i konkurencyjność.

Jakie praktyki wdrażają przedstawiciele branży IT? Z badania wynika, że 42% badanych dołącza do stowarzyszeń handlowych, które promują projekty zrównoważone, co pozwala na wymianę wiedzy i doświadczeń.

– Equinix, jako dostawca platformy cyfrowej oraz globalnej sieci centrum danych i przedstawiciel biznesu branży IT, podkreśla swoje zaangażowanie w prowadzenie zrównoważonych praktyk. Firma wykorzystuje zaawansowane technologie i innowacyjne podejścia, aby zmniejszyć zużycie energii, obniżyć emisje gazów cieplarnianych i wspierać zrównoważony rozwój.

Jako przykład dobrych praktyk można wymienić również udział w Stowarzyszeniu Centrów Danych. Jednym z celów stowarzyszenia jest wspieranie polskich firm w ich dążeniu do zrównoważonego rozwoju poprzez ciągłe doskonalenie procesów, edukację oraz wdrażanie nowoczesnych rozwiązań skoncentrowanych na środowisku i odpowiedzialności biznesowej – mówi Sylwia Pyśkiewicz, dyrektor zarządzająca Equinix w Polsce.

13% badanych nadal nie podejmuje żadnych konkretnych kroków w kierunku zrównoważonego rozwoju, co może stanowić poważne zagrożenie dla ich reputacji i długofalowej pozycji na rynku.

Czytaj także: IT@BANK 2022: w poszukiwaniu strategicznych rozwiązań IT

Wyzwaniem są dynamiczne zmiany w przepisach

Digital twin, czyli cyfrowy odpowiednik rzeczywistego środowiska czy systemu, może stanowić kolejny krok w szerzeniu praktyk zrównoważonego rozwoju. Podczas gdy badani jednogłośnie dostrzegli korzyści płynące z tego rozwiązania, ponad 30% z nich uważa, że może on wpłynąć na efektywność dobrych praktyk.

Wyzwania dla przedstawicieli branży związane z nadążaniem za zmieniającymi się regulacjami w zakresie ochrony środowiska są liczne. Około 57% przedstawicieli branży stoi przed różnymi wyzwaniami związanymi ze zmieniającymi się przepisami dotyczącymi ochrony środowiska, w tym koniecznością dostosowania swoich procesów do bardziej rygorystycznych standardów.

Zwracają oni również uwagę na rosnące koszty emisji dwutlenku węgla i nałożone ograniczenia oraz podkreślają, że częste zmiany przepisów utrudniają długoterminowe planowanie.

Czytaj także: Edukacja w obszarze ESG fundamentem zielonej transformacji światowej gospodarki

Praca w kierunku zielonej przyszłości

Podsumowując wyniki badania Equinix, można zauważyć, że przedstawiciele branży IT w Polsce coraz bardziej kładą nacisk na zrównoważony rozwój.

Aż 59% z nich mierzy się z wyzwaniem zarządzania wzrostem wykorzystania danych, a świadome i odpowiedzialne decyzje biznesowe wydają się być odpowiedzią na to wyzwanie, pozwalając na efektywne zarządzanie danymi i jednoczesne zmniejszenie wpływu na środowisko.

Warto podkreślić, że choć 50% badanych uznaje, że są w stanie stosować zrównoważone praktyki, to zdają sobie sprawę, że jeszcze czeka ich sporo pracy w tym kierunku. To wyzwanie wymaga ciągłego zaangażowania i podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, aby przyczynić się do ochrony środowiska naturalnego.

Czytaj także: Eksperci KPMG o związku ryzyka cybernetycznego z ESG

– Jednym z takich rozwiązań jest optymalizacja zużycia energii poprzez lokowanie zasobów wewnętrznych właśnie w centrach danych. W Equinix, poprzez nasze działania odpowiadamy na pilną potrzebę działań na rzecz ochrony klimatu.

Jesteśmy pierwszym centrum danych, które zadeklarowało osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2030 r., poparte krótkoterminowym celem naukowym i programem innowacji w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Kluczową rolę w oszczędności energetycznej odgrywa wskaźnik PUE – nasz wynosi 1.3m co jest wynikiem bardzo dobrym – oraz  nowoczesna infrastruktura, zajmująca 30% powierzchni w stosunku do starej.

Przykładowo, jeśli biznes z własnym data center w liczbie 30 szaf i PUE 2,8 przeniesie się do Equinixa i na nowym sprzęcie zajmie 10 szaf, to oszczędności energetyczne wyniosą aż ponad 80%  – dodaje Sylwia Pyśkiewicz.

Energooszczędne centrum danych ma zasadnicze znaczenie dla rozwoju i sukcesu każdej firmy, co sprawia, że ​​maksymalizacja efektywności energetycznej jest realną opcją dla biznesu.

Warto wspomnieć, że według danych Equinix, lokowanie zasobów w centrach danych pozytywnie wpływa na ograniczenie śladu węglowego aż o 12%.

Zielone, czyli zrównoważone centra danych zmniejszają zużycie energii i wywierają mniejszy wpływ na środowisko, a co więcej korzystanie z nich pozwala biznesowi zaoszczędzić.

Pełna treść raportu dostępna jest tutaj.

Źródło: Equinix
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Big DataEquinixESG / Environmental, Social and corporate GovernanceInformatycy / branża ITITOchrona środowiskaŚlad węglowySylwia PyśkiewiczUczenie maszynowe / MLZielona transformacjaZielony ŁadZrównoważony rozwój
Autor mb
Źródło BANK.pl
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły
Adam Glapiński, grudzień 2025
Uncategorized
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej
Fitch Ratings napis na budynku
Gospodarka
Fitch utrzymał prognozę PKB Polski w 2026 roku na 3,2 proc., widzi jeszcze jedno cięcie stóp

Najnowsze

ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł
wirtualny wykres na tle banknotów
Gospodarka
Wynik netto przedsiębiorstw niefinansowych wyniósł 153,2 mld zł w I-III kw. 2025 roku, dane GUS
Mikołaj Sobierajski, analityk rynku akcji w XTB.
Z rynku finansowego
Rynek kapitałowy wycenia wielkość obniżek stóp procentowych w 2026 roku
logo Citi na budynku
Kadry
Rada nadzorcza Citi Handlowego powołała wiceprezesa ds. detalu na kolejną kadencję
szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
Z rynku finansowego
Zapraszamy na szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
banknoty, klocki z napisem RPP
Z rynku finansowego
Eksperci o decyzji RPP: po intensywnych obniżkach stóp przerwa na początku ’26, potem lekkie cięcia
symbole % nad smartfonem w dłoni mężczyzny
Gospodarka
RPP zdecydowała o obniżce stopy referencyjnej do 4,00 proc.

Zobacz także

Prezentacja programu rozwojowego „Kobiety w Finansach” w Rotundzie PKO BP. Źródło: ZBP
ESG
„Kobiety w Finansach” – wspólny program rozwojowy ZBP, Komitetu ZBP ds. DEI i SGH
Stacja ładowania, elektryki, Galeria Krakowska. Źródło: Powerdot
ESG
Nowy rekord – 2 152 metry dzielą średnio najbliżej sąsiadujące stacje ładowania elektryków
Joanna Erdman
ESG
ING przekazał 1 mln zł dla start-upów i młodych naukowców na innowacje wspierające zdrowie
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}