Wiceprezes ZBP: kredytobiorcy mieszkaniowi powinni mieć jeden mechanizm wsparcia
Agnieszka Wachnicka oceniła, że w nowym, rządowym projekcie wspierającym kredytobiorców można wskazać i pozytywne, i negatywne elementy.
„Pozytywnie oceniamy kierunek zmian proponowanych w zakresie dostępu do instrumentów pomocowych z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK). O zmiany zmierzające do upowszechnienia korzystania w Funduszu, jako środowisko bankowe, postulowaliśmy” – powiedziała PAP Agnieszka Wachnicka.
„Niewątpliwym plusem jest również wprowadzenie kryteriów dostępowych do wakacji kredytowych i ograniczenie wsparcia wyłącznie do tych kredytobiorców, którzy faktycznie wsparcia mogą potrzebować.
To ruch w dobrym kierunku, ponieważ wakacje kredytowe w dotychczasowej formule były wykorzystywane w większości przez osoby, które wsparcia nie potrzebowały (tylko 14 proc. korzystających deklarowało problemy ze spłatą rat)” – dodała.
Czytaj także: Wakacje kredytowe 2024 – prezes ZBP komentuje rządowy projekt
Kredytobiorcy mogą skorzystać i z wakacji kredytowych, i z FWK
Jej zdaniem, trudno zrozumieć, dlaczego rząd zdecydował się na zaproponowanie zmian zmierzających do ułatwienia korzystania z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców i uatrakcyjnienia zasad wsparcia – i równoczesną kontynuację wakacji kredytowych, nawet z kryteriami dostępowymi.
„W efekcie rząd proponuje tej samej grupie beneficjentów dwa mechanizmy wsparcia, z których jeden oferuje realną systemową pomoc, a drugi stanowi realizację politycznej narracji, ale – jak wskazują nasze analizy – nie jest optymalnym instrumentem wspierania budżetów kredytobiorców borykających się z problemami w spłacie rat” – powiedziała Agnieszka Wachnicka.
„Co więcej, jeśli wakacje kredytowe mają stanowić remedium na wzrost rat kredytów spowodowany wzrostem stóp procentowych, to zupełnie niezrozumiały jest brak wyłączenia z tego mechanizmu kredytów z oprocentowaniem okresowo stałym, w przypadku których rata się nie zmieniła” – dodała.
Wiceprezes wskazała, że w świetle proponowanych rozwiązań możliwe będzie skorzystanie z obu mechanizmów, co ZBP ocenia krytycznie.
„Mając na uwadze, że zarówno wakacje kredytowe, jak też wsparcie z Funduszu, finansowane są ze środków banków, zależy nam na takim rozwiązaniu, które przynosi wymierny efekt” – powiedziała Agnieszka Wachnicka.
„Niestety, nie sposób uznać, że tym rozwiązaniem są wakacje kredytowe. Jest to mechanizm drogi (dotychczasowe wakacje kredytowe kosztowały sektor bankowy około 15 mld zł), lecz mało efektywny” – dodała.
Czytaj także: Przewodniczący KNF o ostatnich wyrokach TSUE, o wakacjach kredytowych i o ustawowym rozwiązaniu problemu kredytów walutowych
Kredytobiorcy z nowym wsparciem w 2024 roku
W środę (27.12.2023) Ministerstwo Finansów w noweli ustawy o wsparciu kredytobiorców zaproponowało przedłużenie wakacji kredytowych na 2024 rok.
Według rządowej propozycji kredytobiorcy, których rata przekracza 35 proc. ich dochodu, będą mogli zawiesić spłatę raty kredytu w wymiarze 1 miesiąca na kwartał. Projekt nowelizacji ustawy w tej sprawie trafił do konsultacji.
MF zaproponowało też rozszerzenie pomocy z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców. Kwota pomocy ma wzrosnąć, a okres spłaty ma być wydłużony.
Nowela ma zwiększyć wykorzystanie środków zgromadzonych w FWK. Zaproponowano, że jeżeli stosunek wydatków kredytobiorcy związanych z obsługą miesięcznej raty kapitałowej i odsetkowej kredytu mieszkaniowego stanowił będzie 40 proc. dochodu jego gospodarstwa domowego, będzie on mógł wnioskować o wsparcie lub pożyczkę na spłatę zadłużenia.
Obecnie parametr ten jest ustalony na poziomie 50 proc.