Wiceminister finansów i gospodarki o pracach nad nowelizacją ustawy o bankach spółdzielczych
Nowe uwarunkowania, w jakich funkcjonuje lokalny sektor finansowy, wymagają aktualnych ram prawno-regulacyjnych, stąd inicjatywa gruntownych zmian w ustawie o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, zrzeszaniu się i bankach zrzeszających, która liczy sobie już ponad dwie dekady.
Stosowny projekt zyskał już aprobatę Komitetu Stałego Rady Ministrów, jest zatem szansa, że już w październiku ’25 trafi pod obrady parlamentu.
Przedstawiciel rządu podkreślał, że wypracowane rozwiązania stanowią efekt współdziałania środowiska bankowego i rządowych legislatorów, przy bardzo silnym wsparciu KNF.
Jakie zmiany przewiduje procedowany pakiet dot. banków spółdzielczych i zrzeszeń?
Umowa zrzeszenia z dwustronnej stanie się wielostronną. Dziś każda zmiana w umowie wymaga zgody KNF i aneksowania przez każdy bank członkowski – po nowelizacji umowa stanie się wielostronna, co istotnie skróci i uprości wprowadzanie zmian w zrzeszeniach.
Zmniejszy się też obciążenie biurokratyczne, z uwagi na zniesienie obowiązku przekazywania do KNF informacji o kredytach, pożyczkach, gwarancjach czy poręczeniach udzielonych własnym udziałowcom; nie będzie również konieczności 5-letniego przechowywania danych na ten temat.
Jurand Drop podkreślił, że nadzór nie traci informacji, bo KNF dysponuje innymi ustawowymi narzędziami ich pozyskiwania.
Ważną zmianą z punktu widzenia łączenia sił banków lokalnych jest zrównanie reguł uczestnictwa w konsorcjach poza obszarem działania danego banku. Obecnie jedynie małe banki, z kapitałem założycielskim mniejszym lub równym 5 mln euro, mają prawo współkredytować odbiorców poza obszarem działania; nowelizacja wprowadzi jednakowe zasady dla wszystkich banków spółdzielczych.
Z kolei na poziomie banku zrzeszającego obok istniejącej Rady Zrzeszenia powstanie Zgromadzenie Prezesów, z jasno zdefiniowanymi kompetencjami oraz katalogiem uczestników. Celem tej zmiany jest sprawniejsze zarządzanie zrzeszeniem i lepsza reprezentacja banków członkowskich.
Usprawnione zostaną również zasady subpartycypacji w IPS, a konkretnie funkcjonowania funduszu pomocowego. Wymiana informacji objętych tajemnicą bankową będzie możliwa w niezbędnym zakresie do realizacji określonych celów. Dzięki temu mechanizm subpartycypacji ma być szybszy i tańszy jako narzędzie wsparcia banków zagrożonych.
Z przepisów usunięte zostaną zapisy-widmo, odnoszące się do tzw. zrzeszenia zintegrowanego, która to instytucja nie znalazła zastosowania w praktyce.
Doprecyzowane zostaną wreszcie zasady odnoszenia przychodów i kosztów w ramach Funduszu Pomocowego Systemu Ochrony, co ułatwi politykę rachunkowości i zakończy spory interpretacyjne.