Senat wprowadził poprawki do nowelizacji o listach zastawnych i bankach hipotecznych

Senat wprowadził poprawki do nowelizacji o listach zastawnych i bankach hipotecznych
By Adrian Grycuk - Own work, CC BY-SA 3.0 pl, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=35015894
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Senat wprowadził poprawki do noweli o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz niektórych innych ustaw, usuwając m.in. przepisy przesuwające na 1 stycznia 2032 roku obowiązek spełnienia przez SKOK-i wymogu minimalnego poziomu funduszy własnych i zobowiązań podlegających umorzeniu lub konwersji. Z nowelą wraz z poprawkami głosowało 95 senatorów, nikt nie był przeciwny, jedna osoba wstrzymała się od głosu.

Celem regulacji jest dostosowanie polskich regulacji do przepisów unijnych w zakresie emisji obligacji zabezpieczonych i nadzoru publicznego nad nimi. Większość przyjętych poprawek miała charakter legislacyjny.

Jedna z poprawek merytorycznych, zgłoszona przez senatora Pawła Arndta (PO) i przyjęta przez Senat zakładała usunięcie przepisu, dodanego do ustawy na etapie prac sejmowych, której celem było przesunięcie do 1 stycznia 2032 r. obowiązku spełnienia przez SKOK-i wymogu minimalnego poziomu funduszy własnych i zobowiązań podlegających umorzeniu lub konwersji (MREL).

Inna z przyjętych poprawek na celu zastąpienie wykazu funduszy, którymi zarządza Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) zapisem ogólnym.

Nowelizacja wprowadza do polskiego prawa Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2162 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z 2019 r. dotyczące emisji obligacji zabezpieczonych i nadzoru publicznego nad nimi.

Cel unijnego pakietu regulacyjnego

Celem unijnego pakietu regulacyjnego, czyli tej dyrektywy i tego rozporządzenia, jest ujednolicenie zasad funkcjonowania rynku obligacji zabezpieczonych w krajach Unii Europejskiej i zwiększenie atrakcyjności tej formy pozyskiwania długoterminowego kapitału przez sektor bankowy na działalność kredytową, a jednocześnie zwiększenie atrakcyjności lokowania kapitału dla inwestorów w postaci papierów wartościowych o niskim stopniu ryzyka. W warunkach polskich odpowiednikiem obligacji zabezpieczonych są listy zastawne emitowane przez wyspecjalizowane banki hipoteczne.

Wprowadzono definicję listu zastawnego

W nowelizacji wprowadzono definicję listu zastawnego, odwołującą się do mechanizmu podwójnego regresu, który zapewnia inwestorom możliwość dochodzenia roszczeń zarówno w stosunku do emitentów listów zastawnych, jak i z puli aktywów stanowiących zabezpieczenie listów zastawnych. Rozszerzono zakres informacji, które zawarte będą w warunkach emisji listów zastawnych. Jednocześnie określono zasady stosowania przez banki krajowe oznaczeń „europejska obligacja zabezpieczona” i „europejska obligacja zabezpieczona (premium)”. W noweli znalazł się też przepis, określający warunki umożliwiające zakwalifikowanie instrumentów pochodnych do puli aktywów stanowiących zabezpieczenie listów zastawnych.

Celem nowelizacji ma być poprawa instytucji wezwań do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji spółek publicznych, które w szczególności mają przynieść korzyści dla akcjonariuszy mniejszościowych, zwiększając ochronę ich interesów; zwiększenie skuteczności działań Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w obszarze przymusowej restrukturyzacji, m.in. poprzez przepisy dotyczące zasad i trybu emisji obligacji własnych przez BFG na realizację przewidzianych w ustawie celów. Nowela ma też umożliwić opracowanie i funkcjonowanie sytemu ochrony instytucjonalnej w sektorze banków komercyjnych w formie spółki akcyjnej, stanowiącego nowoczesny sposób ochrony płynności finansowej i wypłacalności uczestniczących w nim banków.

Czytaj także: Rząd przyjął projekt noweli o listach zastawnych i bankach hipotecznych >>>

W nowelizacji znalazły się też zmiany przepisów ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, których celem jest zapewnienie pełniejszej ochrony akcjonariuszy mniejszościowych spółek publicznych będących przedmiotem przejęcia.

Wprowadzono 50% próg ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu jako progu przejęcia kontroli rodzącego obowiązek ogłoszenia wezwania do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę wszystkich pozostałych akcji, a także ustanowiono ogólny model wezwania obligatoryjnego jako wezwania następczego.

Źródło: ISBnews