Przedsiębiorcy chętnie inwestują korzystając z leasingu
„Być może przedsiębiorcy nie sięgają często po kredyt inwestycyjny, ale my obserwujemy, że leasing jest formą finansowania inwestycji, którą chętnie wykorzystują właśnie mikro, małe i średnie firmy. W Polsce mamy najwyższe nasycenie leasingiem, porównując się z innymi rynkami europejskimi” – mówiła Monika Constant.
Dodała, że przedsiębiorcy leasingiem najczęściej finansują wszelkiego rodzaju pojazdy, maszyny i urządzenia czy sprzęt IT.
„Leasing rośnie w dwucyfrowym tempie od kilku lat, więc wyprzedzamy tempo wzrostu, które obserwujemy w polskiej gospodarce. W 2024 roku sfinansowaliśmy za pomocą leasingu aktywa o wartości ponad 110 miliardów złotych, a nasze perspektywy wzrostu na rok dwudziesty piąty nadal są dwucyfrowe” – stwierdziła.
Czytaj także: Mikro i małe firmy zadowolone z leasingu
Potrzebna deregulacja
Być może finansowanie inwestycji leasingiem byłoby jeszcze większe w naszym kraju, gdyby nie przeszkody biurokratyczne.
„W tym momencie umowę leasingu należy podpisywać albo mokrym podpisem, albo wykorzystując podpis kwalifikowany – oczywiście duża część firm leasingowych poradziła sobie z tymi obwarowaniami prawnymi i proponuje swoim klientom właśnie możliwość wykorzystania nawet jednorazowego podpisu kwalifikowanego, ale to są pewne koszty, dlatego liczymy na ustawę deregulacyjną, w której znalazł się właśnie zapis o tym, że umowa leasingu może być podpisywana w tak zwanej formie dokumentowej” – podkreśliła prezeska ZPL.
„Liczymy na dalsze etapy deregulacyjne ułatwiające cyfryzację wymiany informacji, choćby po to, abyśmy mogli w łatwy, szybki i prosty sposób uzyskiwać wiedzę np. na temat zdolności kredytowej naszych klientów, abyśmy szybciej i łatwiej mogli rejestrować pojazdy” – dodała.
Jak wskazywała Monika Constant – co drugi samochód dostawczy w Polsce jest leasingowany, podobnie co trzeci nowo rejestrowany samochód osobowy.
„To są duże liczby pojazdów, które musimy rejestrować zanosząc stosy dokumentów do wydziałów komunikacji, a chcielibyśmy, żeby to wszystko odbywało się w prosty i przyjemny sposób czyli zdalnie” – stwierdziła.
Czytaj także: Aż 66 proc. MŚP preferuje leasing jako najważniejsze źródło finansowania
Leasing dostosowuje się do nowych potrzeb klientów
Leasing w Polsce nie tylko szybko rośnie, ale także zmienia się. Klienci są coraz bardziej zainteresowani okresowym użytkowaniem sprzętu, na czas w którym jest on im potrzebny.
„Klienci chętnie wykorzystują taką formę finansowania , jaką jest najem, najem długoterminowy, albo full service leasing” – wyjaśniała.
Monika Constat przywołała najnowszy raport ZPL dotyczący przyszłości leasingu w kolejnych dekadach. Potwierdza on, że potrzeby klientów zmieniają się, ważne dla nich staje się użytkowanie, a nie posiadanie.
„Czasy bardzo szybko się zmieniają i my nie jesteśmy w stanie do końca przewidzieć, czego będziemy potrzebować w ramach naszej działalności za 5 lat. Dlatego leasing mając również opcję oferowania wynajmu, jest w stanie szybciej dostosować się do potrzeb klienta” – mówiła.
„Będziemy prawdopodobnie szli w tym kierunku, aby umowa leasingu była coraz bardziej elastyczna, ale za tym będą musiały iść odpowiednie zmiany w otoczeniu prawnym” – podkreśliła Monika Constant.