Projekt Leasing 2040: branża leasingowa gotowa na przyszłość

Projekt Leasing 2040: branża leasingowa gotowa na przyszłość
Fot. stock.adobe.com / Md Monayem
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Związek Polskiego Leasingu zakończył proces futures thinking, którego celem było wypracowanie wizji rozwoju branży leasingowej w perspektywie roku 2040.

W inicjatywie „Leasing 2040” wzięli udział liderzy firm leasingowych, eksperci, studenci oraz przedstawiciele świata innowacji, by wspólnie określić kierunki, w jakich powinien podążać sektor w dobie transformacji technologicznej, ekologicznej i społecznej.

Wnioski i rekomendacje wynikające z projektu zostały zaprezentowane podczas 7. już edycji e-Leasing Day. Doroczna konferencja organizowana przez Związek Polskiego Leasingu właśnie wystartowała i potrwa do jutra (9.05.2025).

Wydarzenie gromadzi kluczowych przedstawicieli sektora leasingowego i technologicznego. Miesięcznik Finansowy BANK i Portal Finansowy BANK.pl są patronami medialnymi Konferencji.

Czytaj także: Aż 66 proc. MŚP preferuje leasing jako najważniejsze źródło finansowania

Zmiany kształtujące rynek leasingu – prognoza

Proces, przeprowadzony z udziałem Zuzanny Skalskiej i Rafała Kołodzieja, wskazał trzy horyzonty zmian, które będą kształtować przyszłość leasingu:

ekspansję ekologii i elastycznych usług, transformację modelu działania w duchu gospodarki obiegu zamkniętego oraz hiperpersonalizację opartą na danych i technologii.

Wśród kluczowych wniosków znalazły się:

  • konieczność intensywnego finansowania eko-aktywów i wspierania oceny ekologicznej,
  • rozwój modeli XaaS (everything-as-a-service) oraz ekonomii współdzielenia,
  • wdrażanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji i digitalizacji,
  • wsparcie klientów indywidualnych dzięki hiperpersonalizowanym usługom,
  • rola leasingu jako narzędzia wspierającego dobrostan, rekreację oraz zdrowie.

–  Warsztaty zostały zorganizowane zgodnie z metodologią futures thinking, której założeniem jest traktowanie przyszłości jako narzędzia do podejmowania decyzji tu i teraz, a nie próby jej przewidywania.

Krzysztof Polcyn, dyrektor Departamentu Innowacji w EFL, lider projektu, współlider Grupy ds. digitalizacji ZPL.

Podczas warsztatów uczestnicy analizowali m.in.: megatrendy, czyli obraz dużych, globalnych zmian i ich potencjalny wpływ na branżę leasingową, sygnały zmian – pojawiające się innowacje w różnych branżach, które mogą mieć wpływ na transformację świata leasingumówi Krzysztof Polcyn, dyrektor Departamentu Innowacji w EFL, lider projektu, współlider Grupy ds. digitalizacji ZPL.

– Wskazywaliśmy na możliwe kierunki rozwoju usług finansowych wynikające z upowszechnienia nowych technologii i zmiany zachowań ludzi. Tworzyliśmy różne scenariusze przyszłości, a także omawialiśmy rolę Związku Polskiego Leasingu w realizacji tych scenariuszy – dodaje.

Czytaj także: Prognozy dla leasingu samochodów w 2025 roku

Rekomendacje ZPL dla sektora leasingu w Polsce

W ramach rekomendacji płynących z raportu dla ZPL wskazano m.in. potrzebę promocji zielonej transformacji cyfrowej, w tym konieczność uznania leasingu jako kwalifikowanego kosztu w projektach zielonej transformacji z wykorzystaniem funduszy lub dotacji, promocję legislacji wspierającej dalszą digitalizację branży i otwarcie jej na obszar konsumencki i gospodarkę obiegu zamkniętego oraz wspieranie nowych modeli usług opartych na doświadczeniu klienta i współpracy międzysektorowej.

Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.

– Leasing 2040 to nie gotowa strategia, ale zestaw możliwych kierunków, z których musimy wspólnie wybrać te najważniejsze dla naszej branży i Związku.

To zaproszenie do refleksji, decyzji i działania tu i teraz – podkreśla Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.

– Naszą rolą jako ZPL jest nie tylko reprezentowanie interesów branży, ale aktywne kreowanie przyszłości poprzez współpracę, inicjowanie innowacyjnych projektów czy przygotowanie nowych modeli biznesowych ale także odpowiedzialne przywództwo – dodała.

Projekt „Leasing 2040” jest ważny dla polskiego sektora leasingowego. To dowód, że branża nie tylko nadąża za zmianami, ale jest gotowa je współtworzyć.

Czytaj także: ZPL proponuje wytyczne do liczenia śladu węglowego w firmach leasingowych

Źródło: Związek Polskiego Leasingu / ZPL