Przed Forum Usług Płatniczych: wygoda i bezpieczeństwo

Przed Forum Usług Płatniczych: wygoda i bezpieczeństwo
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
O rozwiązaniu Click To Pay, biometrii w procesie uwierzytelniania oraz o płatnościach zbliżeniowych rozmawiamy z Małgorzatą Domagałą, dyrektorem ds. rozwiązań cyfrowych i cyberbezpieczeństwa na Polskę, Czechy i Słowację, Mastercard Europe.

Karol Mórawski: Jakiego rodzaju nowych rozwiązań płatniczych możemy spodziewać się w nadchodzącym czasie w branży e-commerce?

Małgorzata Domagała: Wygoda i bezpieczeństwo są kluczowymi składowymi płatności w e-commerce. Dlatego rozwiązania, które będą się rozwijały to z pewnością takie, które odpowiadają na oczekiwania coraz bardziej wymagających kupujących w internecie.

Przykładem takiej usługi jest Click to Pay. Jest to innowacyjny produkt stworzony na bazie standardu EMV.Co, który umożliwia szybkie i bezpieczne płatności internetowe.

We wdrożenie, rozwój i popularyzację Click To Pay na polskim rynku zaangażowana jest cała branża płatnicza, z Fundacją Polska Bezgotówkowa na czele przy wsparciu organizacji płatniczych Mastercard i VISA.

Jak jest rola biometrii w procesie płatności?

Z badania Mastercard New Payment Index 2022 jasno wynika, że dla ponad połowy (52%) polskich konsumentów bezpieczeństwo jest najważniejsze przy podejmowaniu decyzji o wyborze metody płatności.

Technologią, która w coraz szerszym zakresie pomaga chronić płatności bezgotówkowe oraz wypiera standardowe metody uwierzytelniania, jest biometria. Rozwiązania biometryczne umożliwiają autentykację płatności za pomocą np. odcisku palca, czy rozpoznania twarzy lub głosu i mogą być wykorzystywane przy płatnościach telefonem czy smartwatchem. Respondenci uznają je za wygodniejszą i bezpieczniejszą metodę niż np. tradycyjne uwierzytelnianie dwuetapowe (tj. potwierdzanie dostępu za pomocą SMS-a lub e-maila), a także kody PIN.

Ponad połowa (54%) polskich ankietowanych twierdzi, że w ciągu ostatniego roku częściej niż dotychczas korzystało z technologii biometrycznych podczas zakupów – to najwięcej w skali wszystkich badanych krajów w Europie. Dlatego z pewnością w najbliższym czasie będzie to silnie rosnący trend.

W szczególności liczymy na to, że rozwijać się będzie kolejna emanacja biometrii, czyli tzw. biometria behawioralna, która pozwala dodać kolejną warstwę bezpieczeństwa w rozmaitych procesach i kontekstach, a dzięki niej weryfikować użytkownika. I tak na podstawie jego zachowania: sposobu korzystania z myszki i klawiatury, tempa wpisywania loginu i hasła, sposobu trzymania telefonu czy poruszania się po serwisie internetowym, dostawcy będą mogli stwierdzić, czy mają do czynienia z uprawnionym użytkownikiem.

Czy Polska nadal jest krajem wyróżniającym się pod względem innowacji w sferze płatności?

Polacy chętnie sięgają po nowoczesne metody płatności (m.in. portfele mobilne, portfele cyfrowe do płatności w internecie, karty wirtualne, autentykacja biometryczna).

Jak pokazuje badanie Mastercard New Payment Index, 88% Polaków skorzystało w ciągu ostatniego roku z co najmniej jednej cyfrowej metody płatności, a 50% respondentów korzystało częściej niż do tej pory z przynajmniej jednej z nich. Nasz kraj uważany jest również za lidera pod względem wykorzystania technologii zbliżeniowej. Według NBP na rynku polskim funkcjonuje już ponad 43 mln kart płatniczych, a prawie wszystkie płatności kartą realizowane są w technologii zbliżeniowej.

Wyróżniamy się również pod kątem liczby transakcji bezgotówkowych kartami –  na 1 mieszkańca w Polsce przypada ich około 159 rocznie, podczas gdy średnia dla UE wynosi ponad 142.

Rosnącą popularnością cieszą się również płatności mobilne –  z analiz portalu cashless.pl wynika, że już 13% transakcji w terminalach odbywa się za pomocą smartfonów i smartwatchy.

Z kolei z badanie Mastercard pokazało, że aż 39% polskich „Z-etek” korzysta z płatności mobilnych (przy średniej dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej wynoszącej 38%). Możemy zatem spodziewać się, że udział tego rodzaju płatności będzie się systematycznie zwiększał.

Źródło: aleBank.pl