Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
13godzin
57minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
4dni
13godzin
57minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
101dni
13godzin
57minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Multimedia | Bankowość spółdzielcza

Prezes Rejonowego Banku Spółdzielczego w Lututowie o trudnościach w redukowaniu śladu węglowego

20.09.2024 08:04 Robert Lidke | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Prezes Rejonowego Banku Spółdzielczego w Lututowie o trudnościach w redukowaniu śladu węglowego
O tym jak trudne jest uwzględnianie w działalności banku śladu węglowego rozmawialiśmy z Tomaszem Klimeckim, prezesem zarządu Rejonowego Banku Spółdzielczego w Lututowie, który jako pierwszy lokalny bank w Polsce policzył własny ślad węglowy.

Najprościej jest policzyć ślad węglowy w banku, nieco trudniej u dostawców banku, a największe problemy ze śladem węglowym są u klientów banku – mówił w rozmowie z BANK.pl prezes Tomasz Klimecki.

Dostawcą banku spółdzielczego może być firma dostarczająca komputery, drukarki, wszelkiego rodzaju urządzenia i usługi.

Zdaniem naszego rozmówcy – wyegzekwowanie od dostawców wyliczeń śladu węglowego, nakłonienie ich do jego redukcji, nie jest tak dużym problemem, jak u klientów Banku Spółdzielczego.

Czytaj także: Rejonowy Bank Spółdzielczy w Lututowie z trzyletnią strategią na ograniczenie swojego śladu węglowego

Ślad węglowy klientów obciąża bank

O tym, jaki ostatecznie jest ślad węglowy banku spółdzielczego w przeważającej mierze decyduje ślad jego klientów, bowiem jest to suma śladów samego banku, jego dostawców i jego klientów.

Tomasz Klimecki tłumaczył, że jego Bank nie będzie odmawiał finansowania klientom, którzy mają duży ślad węglowy.

„Jeżeli wszyscy po kolei wydają pozwolenie na budowę danej inwestycji, nie odmawiają firmie kredytowania, to dlaczego ja – jako bank spółdzielczy – mam odmówić finansowania temu klientowi, którego dziadek i ojciec  byli naszymi klientami” – mówił.

„Ja nie szukam klientów w dużych miastach, ja działam lokalnie. Jeśli ja tym klientom odmówię, to oni poszukają finansowania gdzie indziej”- dodał.

Czytaj także: EFL udostępnia przedsiębiorcom kalkulator śladu węglowego inwestycji

Bez wsparcia administracji państwowej nie da się ograniczyć śladu węglowego

Mówiąc o możliwościach Rejonowego Banku Spółdzielczego w Lututowie wpływania na działania na rzecz swoich klientów – powiedział:

„Ja mogę stosować zachęty dla tych, którzy robią ekologiczne rozwiązania. Udzielam kredytu z niższą marżą, bo uważam, że ryzyko klimatyczne u tego klienta jest mniejsze.”

Jak wskazał – banki spółdzielcze obsługują mniejsze przedsiębiorstwa. Te zaś z kolei mogą być pod presją większych firm, dla których są dostawcami, i pod wpływem ich żądań redukować swój ślad węglowy.

Tomasz Klimecki stwierdził jednak, że taki proces rynkowych dostosowań do wymagań Zielonego Ładu nie wystarczy.

Konieczne jest też odpowiednie działanie organów państwa. Presja samych banków spółdzielczych na ich klientów, aby zmniejszali ślad węglowy – jego zdaniem jest niewystarczająca.

Czytaj także: Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Lokalne Instytucje Finansowe | Zarządzanie ryzykiem ESG i jego raportowanie w bankach spółdzielczych

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
bank i klientBanki spółdzielczeBankowość spółdzielczaESG / Environmental, Social and corporate GovernanceRejonowy Bank Spółdzielczy w LututowieŚlad węglowyTomasz KlimeckiZielone finanseZielony Ład
Autor Robert Lidke
Źródło BANK.pl
Partnerzy działu
logo Systemy Wymiany InformacjiLogo ITCARD

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
budynek Sejmu, flaga, drzewa
Z rynku finansowego
Sejm za utworzeniem Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności w ramach KPO
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły
Adam Glapiński, grudzień 2025
Uncategorized
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej

Jestem przekonana, że rynek listów zastawnych ma świetlaną przyszłość przed sobą zarówno po stronie inwestora detalicznego, jak i po stronie inwestora instytucjonalnego. Wspiera nas także nadzorca, wprowadzając wymóg w zakresie Wskaźnika Finansowania Długoterminowego, co oznacza, że banki będą wydłużały pasywa finansujące kredyty hipoteczne.

Katarzyna Kurkowska-Szczechowicz
Deputy CEO
PKO Bank Hipoteczny
Czytaj artykuł

Najnowsze

ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł
Fitch Ratings napis na budynku
Gospodarka
Fitch utrzymał prognozę PKB Polski w 2026 roku na 3,2 proc., widzi jeszcze jedno cięcie stóp
wirtualny wykres na tle banknotów
Gospodarka
Wynik netto przedsiębiorstw niefinansowych wyniósł 153,2 mld zł w I-III kw. 2025 roku, dane GUS
Mikołaj Sobierajski, analityk rynku akcji w XTB.
Z rynku finansowego
Rynek kapitałowy wycenia wielkość obniżek stóp procentowych w 2026 roku
logo Citi na budynku
Kadry
Rada nadzorcza Citi Handlowego powołała wiceprezesa ds. detalu na kolejną kadencję
szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
Z rynku finansowego
Zapraszamy na szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
banknoty, klocki z napisem RPP
Z rynku finansowego
Eksperci o decyzji RPP: po intensywnych obniżkach stóp przerwa na początku ’26, potem lekkie cięcia

Zobacz także

Mikołaj Sobierajski, analityk rynku akcji w XTB.
Z rynku finansowego
Rynek kapitałowy wycenia wielkość obniżek stóp procentowych w 2026 roku
Multimedia
Listy zastawne coraz ważniejszym fragmentem rynku finansowego w Polsce
Wojciech Zaskórski | Źródło: BANK.pl
Multimedia
Banki zmieniają podejście do AI
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}