Prezes IBRM Samar o tym, kiedy w Polsce elektryki zastąpią diesle
„Liczba rejestracji elektryków rośnie z miesiąca na miesiąc. Wydaje się, że do końca obecnego roku może ona dojść do poziomu 6-7% w rejestracjach miesięcznych.
W całym 2023 roku będzie to zapewne wartość bliższa 5%, ale już w 2024 roku możemy nawet podwoić ten wynik do ok. 10%” – powiedział Wojciech Drzewiecki w rozmowie z ISBnews.
Czytaj także: Elektryki ma już w swojej flocie 12% średnich i dużych firm
E-samochody są za drogie
Według niego wiele zależy od kwestii dostępności samochodów elektrycznych w niższych segmentach cenowych.
„Do tej pory samochody elektryczne sprzedawane były przede wszystkim w najwyższych segmentach, co powodowało, że ich dostępność dla przeciętnego konsumenta była mocno ograniczona.
Są już jednak zapowiedzi modeli elektrycznych z niższych segmentów cenowych, co powinno pchnąć ten rynek do przodu” – podkreślił szef IBRM Samar.
Czytaj także: Jak ze spalinowego auta zrobić elektryczne?
W 2024 roku udział e-samochodów w rejestracjach może się podwoić
Zastrzegł jednocześnie, że choć kierunek przyszłej dominacji elektryków został wyznaczony przepisami Unii Europejskiej i jest już raczej nieodwracalny, to „jeszcze trochę poczekamy” na moment, w którym udział elektryków w rejestracjach samochodów osobowych na polskim rynku przewyższy udział samochodów z silnikiem diesla.
Taka sytuacja, według danych ACEA, miała miejsce po raz pierwszy w historii na rynku Unii Europejskiej w czerwcu 2023 roku.
Czytaj także: Powstaje nowa ogólnopolska sieć ładowania dla aut elektrycznych i hybrydowych
„Diesel nadal cieszy się sporym powodzeniem wśród klientów instytucjonalnych, gdzie stanowi nawet 30% rejestracji, a to firmy wciąż odpowiadają za zdecydowaną większość rejestracji w Polsce.
Żeby elektryki mogły stać się popularniejsze od diesli, musi się zmienić ich oferta, znacząco poprawić stan infrastruktury ładowania, a także zmienić się ogólne nastawienie i zaufanie do samochodów elektrycznych. Myślę, że nie nastąpi to wcześniej niż za ok. 5 lat” – podsumował Wojciech Drzewiecki.
***
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar działa na rynku od 20 lat. Jego działalność obejmuje gromadzenie, analizowanie i udostępnianie danych dotyczących rynku motoryzacyjnego w Polsce.