Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
89dni
7godzin
23minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Multimedia | Bankowość spółdzielcza

Prezes Banku Spółdzielczego w Jarocinie o raportowaniu ESG i stopach procentowych

11.03.2025 12:56 Robert Lidke | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Prezes Banku Spółdzielczego w Jarocinie o raportowaniu ESG i stopach procentowych
Jan Grzesiek. Fot. Michał Wagner
„W raportowaniu ESG największym problemem jest ankietowanie klientów banku” – mówił w wywiadzie dla BANK.pl Jan Grzesiek, przewodniczący rady nadzorczej SGB-Bank S.A., prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Jarocinie - tuż po debacie poświęconej wyzwaniom i szansom jakie stoją przed bankami spółdzielczymi w związku z ESG, która odbyła się drugiego dnia Konwentu na rzecz Współpracy i Rozwoju Polskiej Bankowości Spółdzielczej 2025.

Wdrażanie klientów banków do raportowania pod kątem Zielonego Ładu jest trudne – wskazywał Jan Grzesiek.

„To czasem wywołuje u naszych klientów zaniepokojenie, że zamiast rozmawiać o meritum sprawy, czyli przeznaczeniu kredytu i możliwościach finansowych klienta, w sensie jego zdolności kredytowej, to my rozmawiamy z nim bardzo szeroko o jego sytuacji związanej z wypełnianiem wymogów Zielonego Ładu”.

Odnosząc się do samego raportowania po stronie banków spółdzielczych zwracał uwagę, że delegowanie obowiązków sprawozdawczych z poziomu banku spółdzielczego na poziom banku zrzeszającego np. dotyczących regulacji DORA, czy też przepisów o ESG jest właściwym działaniem.

Do tego przygotowuje się wewnętrzny system usług zrzeszeniowych w ramach Grupy SGB.

„W strategii Spółdzielczej Grupy Bankowej mamy wyznaczony kierunek, żeby w jak najszerszym rozmiarze sprawozdawczość przejmowało od banków spółdzielczych Zrzeszenie.”

Przyznał, że należy sparametryzować dane pochodzące z banków spółdzielczych, które powinny znajdować się w sprawozdaniach do KNF-u lub do IPS-u.

To odciąży banki spółdzielcze od pracy sprawozdawczej, która wymaga zasobów ludzkich i ponoszenia kosztów obsługi programów informatycznych.

Czytaj także: Wiceprezes SGB-Banku SA o zielonej transformacji

Banki spółdzielcze wytrzymają obniżkę stóp o 2 pkt. procentowe

Na pytanie jak Bank Spółdzielczy w Jarocinie i banki spółdzielcze Zrzeszenia SGB przygotowują się do nieuchronnej obniżki stóp procentowych – Jan Grzesiek przyznał, że od dwóch lat wyniki finansowe banków lokalnych są bardzo dobre dzięki wysokim stopom procentowym.

Jego zdaniem wypracowane przez banki spółdzielcze zyski, ich powiększone kapitały, pozwalają na przygotowanie się do tej sytuacji.

„Oczywiście będzie to wymagało nowego spojrzenia na plany finansowe, na poszczególne elementy działalności banków, na koszty depozytów, jak i na wartości kredytowe” – mówił.

Dodał, że wskaźnik C/I utrzymuje się w ramach przyjętych parametrów Instytucjonalnych Systemów Ochrony. Jego zdaniem banki spółdzielcze Grupy SGB poradzą sobie w przypadku ewolucyjnego procesu obniżania stóp procentowych NBP.

„Jeżeli się mówi o jednym czy dwóch punktach procentowych obniżki stóp NBP, to myślę, że to jest taka wielkość obniżki stóp, redyskonta weksli, która jest możliwa do wytrzymania przez banki spółdzielcze” – stwierdził Jan Grzesiek.

Czytaj także: Prezes SGB-Banku spodziewa się wzrostu zainteresowania rolników kredytami na transformację energetyczną

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Bank Spółdzielczy w JarocinieBanki spółdzielczeBankowość spółdzielczaESG / Environmental, Social and corporate GovernanceJan GrzesiekKonwent na rzecz Współpracy i Rozwoju Polskiej Bankowości SpółdzielczejŁukasz BoguszRaportowanie niefinansoweSpółdzielcza Grupa Bankowa / SGBStopy procentoweZielony Ład
Autor Robert Lidke
Źródło BANK.pl
Partnerzy działu
logo Systemy Wymiany InformacjiLogo ITCARD

Polecamy

dr Jacek Furga
Multimedia
Zapowiada się rekordowy rok dla budownictwa mieszkaniowego i rynku kredytów hipotecznych
Mariusz Cholewa
Cyberbezpieczeństwo
BIK wprowadza nowy standard na rynku sprzedaży wierzytelności w Polsce
centra danych
Cyberbezpieczeństwo
BGK inwestuje w paneuropejski fundusz centrów danych
Cyberbezpieczeństwo
Porozumienie o współpracy w obszarze bezpieczeństwa tożsamości elektronicznej

Najnowsze

Gala Business Insider Awards 2025. Tadeusz Białek (w środku). Źródło: ZBP
Edukacja finansowa
ZBP z wyróżnieniem Business Insider Awards
Od lewej: Jakub Karnowski, Marta Postuła. Źródło: PKO BP
Gospodarka
Kredobank i BGK z umową 42 mln zł wsparcia dla MŚP z Finansowego Instrumentu Współpracy Rozwojowej
koszyk sklepowy z paczkami prezentów, w tle choinka
Gospodarka
VeloAnaliza: okres przedświąteczny dodaje ok. 6 mld zł do PKB Polski
InPost wspiera akcję „Nakarm Bielika” zainicjowaną przez Fundację SpeakLeash, która ma rozwinąć polski model językowy Bielik.ai,
Technologie i innowacje
Bielik.ai w aplikacji InPost Mobile
znak paragraf na tle flagi UE i USA
Z rynku finansowego
Prawo i asymetria w stosunkach między Unią Europejską a USA
Komisja Europejska, logo
ESG
Nowa propozycja ws. całkowitego zakazu sprzedaży aut spalinowych w UE
budynek Ministerstwa Finansów
Z rynku finansowego
Ministerstwo Finansów pracuje nad regulacjami powiązanymi z reformą wskaźników referencyjnych
Dariusz Standerski, wiceminister cyfryzacji
Technologie i innowacje
Cyfryzacja po europejsku: 100 regulacji cyfrowych i 270 organów regulacyjnych

Zobacz także

dr Jacek Furga
Multimedia
Zapowiada się rekordowy rok dla budownictwa mieszkaniowego i rynku kredytów hipotecznych
Dariusz Standerski, wiceminister cyfryzacji
Technologie i innowacje
Cyfryzacja po europejsku: 100 regulacji cyfrowych i 270 organów regulacyjnych
Agnieszka Walter-Drop, dyrektor generalna ds. polityki spójności, rolnictwa i polityki społecznej w Parlamencie Europejskim.
Nieruchomości
KE przygotowała Europejski Plan na rzecz Dostępnych Mieszkań
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}