Praca zdalna zmienia rynek. Kto na niej zyska?
Młodzi dyktują zmiany
Na rynek pracy wkroczyli millenialsi, zmieniając sposób myślenia o sferze zawodowej. Już prawie połowa Polaków pozytywnie ocenia zacieranie się różnic pomiędzy życiem a pracą w związku z rozwojem technologicznym – młodzi pracownicy coraz częściej chcą wykonywać obowiązki służbowe w dowolnym czasie i miejscu, swobodnie przeplatając je ze sprawami prywatnymi. 67% zatrudnionych oczekuje od pracodawcy elastycznych godzin pracy, a 53% -możliwości pracy zdalnej. Badania dowodzą, że takie rozwiązanie zwiększa komfort i satysfakcję – pracujący z domu częściej deklarują zadowolenie z pracy (90%) niż ci, którzy nie mają takiej możliwości (78%).
W pogoni za pracownikiem
Intensywna rywalizacja firm o zdobycie i zatrzymanie specjalistów sprawia, że elastyczne formy pracy coraz częściej stają się dodatkowym benefitem – przy rekrutacji oferuje je już 64% firm na świecie. Polscy pracodawcy także otwierają się na elastyczne godziny pracy (59%) oraz pracę zdalną (55%). Nie jest to jednak model dopasowany do każdego – potrzebna jest samodyscyplina i dobra organizacja czasu pracy, dlatego wielu przełożonych ma obawy związane z brakiem kontroli nad pracownikami, obniżeniem produktywności, niedotrzymywaniem terminów czy niskim zaangażowaniem.
Koszt czy zysk?
Jak się okazuje, tych obaw nie potwierdzają badania – według 89% pracodawców wprowadzenie elastycznej pracy przyczyniło się do rozwoju firmy, 87% zauważyło zwiększenie konkurencyjności, a 82% – produktywności. W przypadku 8 na 10 przedsiębiorstw praca zdalna umożliwiła przyciągnięcie i zatrzymanie najzdolniejszych pracowników, natomiast 83% – maksymalizację zysków.
– Coraz więcej firm zauważa, że obecność pracownika w biurze przez 8 godzin nie zapewnia większej efektywności. W wielu przypadkach praca zdalna to oszczędność czasu spędzanego na dojazdach, lepsze dopasowanie do rozkładu dnia, a w efekcie większe zadowolenie pracownika. Warto jednak pamiętać, że takie rozwiązanie przyniesie korzyści tylko, gdy będzie odpowiednio dopasowane do branży i modelu biznesowego firmy. Konieczne jest również zapewnienie odpowiedniego zaplecza technologicznego, które umożliwi płynną komunikację, bezpieczny dostęp do danych z każdego miejsca czy urządzenia oraz łatwą współpracę z pozostałymi członkami zespołu – wskazuje Mateusz Macierzyński, kierownik ds. produktów ITS w firmie Konica Minolta.
Źródło: Konica Minolta