Ponad 2/3 transakcji w sklepach i punktach usługowych to płatności bezgotówkowe
Wyniki najnowszej fali badania zwyczajów płatniczych Polaków potwierdziły trwałość długoterminowego trendu wzrostu udziału transakcji bezgotówkowych dokonywanych w fizycznych punktach sprzedaży.
W 2023 roku po cyfrowe formy płatności klienci sięgali najczęściej w:
– sklepach z obuwiem i odzieżą (70%);
– sklepach wielkopowierzchniowych, czyli supermarketach i hipermarketach (69%);
– księgarniach, kioskach, sklepach papierniczych (65%);
– drogeriach, aptekach oraz na stacjach paliw (64%).
Z kolei gotówką najczęściej płacono za usługi realizowane w domu (60%), u fryzjera oraz za naprawy (56%) oraz w warsztatach i salonach samochodowych (52%).
– Nasze badanie pokazuje, że udział płatności bezgotówkowych w sklepach i punktach usługowych w Polsce wzrósł r/r o 3 p.p., a w stosunku do 2013 roku zwiększył się diametralnie – z poziomu 20% do 65%.
W ciągu zaledwie 10 lat nastąpiła rewolucyjna zmiana w zachowaniach konsumenckich. Podczas zakupów coraz chętniej sięgamy po karty i smartfony, ponieważ postrzegamy je jako szybkie, bezpieczne i wygodne.
Prognozujemy, że ta zmiana zachowań z roku na rok będzie się tylko umacniać – co pokazuje również wzrost w poziomie ubankowienia (o 3 p.p.)– komentuje Joanna Erdman, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Czytaj także: „Przedsiębiorco, Ty też daj wybór swoim klientom”- kampania Fundacji Polska Bezgotówkowa
Mniej transakcji gotówkowych – płatności mobilne przyspieszają
Rok 2023 można określić rokiem popularyzacji płatności mobilnych. Badanie Fundacji Polska Bezgotówkowa wskazuje na dynamiczny wzrost wykorzystania płatności z użyciem technologii NFC i dedykowanych mobilnych aplikacji płatniczych (platform usługowych).
W 2023 roku za pomocą tych płatności zrealizowano łącznie 23% wszystkich transakcji na terminalach. Dla porównania w 2022 roku było to tylko 14%, co oznacza spektakularny wzrost o 57% w udziale liczby transakcji r/r.
Na popularności zyskują również mobilne aplikacje bankowe – w 2023 roku korzystanie z nich zadeklarowało 60% dorosłych Polaków, to dwukrotnie więcej niż w 2018 roku.
Dominującą pozycję w kategorii płatności mobilnych odgrywa technologia NFC – przy jej wykorzystaniu zrealizowano aż 71% wszystkich płatności mobilnych na terminalach.
Czytaj także: Raport NetB@nk: 21,7 mln aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych na koniec 2023 roku
Chcemy płacić bezgotówkowo – potrzeba wypełniania białych plam
Mimo systematycznego wzrostu udziału płatności cyfrowych, nadal konsumenci zauważają luki w akceptacji płatności kartą i płatności mobilnych. Z tego m.in. powodu udział metod płatności w liczbie transakcji jest silnie zróżnicowany w ramach poszczególnych branż.
W wielu sektorach gospodarki, zwłaszcza o charakterze usługowym, wciąż występują realne ograniczenia zasięgu akceptacji kart, a postrzeganie dostępności jest na niższym poziomie.
– Branże, w których większość respondentów wskazywała na ograniczoną dostępność akceptacji kart, charakteryzują się istotnym udziałem płatności gotówkowych. To oznacza, że wielu klientów nadal pozostaje bez realnej możliwości wyboru metody płatności.
Program Polska Bezgotówkowa powstał z jednej strony po to, aby rozszerzyć zasięg sieci akceptacji kart płatniczych i zaoferować przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do infrastruktury płatniczej. Z drugiej strony, aby zapewnić konsumentom większe możliwości w zakresie swobodnego decydowania o tym, w jaki sposób chcą płacić.
Świadomość społeczna wzrasta, a w ślad za nią rosną również oczekiwania klientów. Przedsiębiorcy zorientowani na rozwój powinni podążać za tymi zmianami, aby właściwie odpowiedzieć na potrzeby klientów i zapewnić konkurencyjność swojego biznesu – podsumowuje Joanna Erdman.