Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
62dni
23godzin
48minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
83dni
23godzin
48minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Z rynku finansowego

Pekao: banki mogą zwiększyć finansowanie gospodarki o 150-160 mld zł rocznie

07.11.2023 13:24 mb | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Pekao: banki mogą zwiększyć finansowanie gospodarki o 150-160 mld zł rocznie
Źródło: BANK.pl
Przy spełnieniu pewnych warunków, polski sektor bankowy mógłby zwiększyć możliwości finansowania gospodarki o dodatkowe 150-160 mld zł rocznie, wynika z raportu „Bankowość biznesowa w Polsce. Rola gospodarcza, trendy rynkowe i perspektywy rozwojowe” przygotowanego przez Bank Pekao i zaprezentowanego podczas Kongresu Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej. Raport przedstawił dr Ernest Pytlarczyk, główny ekonomista Banku Pekao SA.

Maksymalne łączne możliwości zwiększenia przez banki finansowania na rzecz gospodarki oceniamy na około 150-160 mld zł rocznie” – czytamy w raporcie.

„Naszym zdaniem, potencjał stymulacji finansowej takich inwestycji [transformacyjnych] przez krajowe instytucje finansowe jest pod pewnymi warunkami znaczny. Wynika on zarówno z możliwości uwolnienia części posiadanej nadwyżki kapitałowej, jak i zasilania bazy kapitałowej z corocznych zysków.

Realny (uwzględniający różne założenia i cele strategiczne banków) maksymalny potencjał dodatkowego wolumenu kredytów wynikającego z uwolnienia nadwyżki kapitałowej w całym sektorze szacujemy na około 400 mld zł” – czytamy również.

Czytaj także: Zasady Odpowiedzialnej Bankowości. Opublikowano drugi dwuletni raport z postępu prac

55-60 mld zł dodatkowej akcji kredytowej rocznie

Zdaniem autorów raportu, perspektywie do 2030 roku oznaczałoby to maksymalnie 55-60 mld zł dodatkowej akcji kredytowej rocznie.

Z kolei przy założeniu corocznego zasilania bazy kapitałowej częścią wypracowanych zysków w kwocie 10 mld zł możliwe byłoby dalsze zwiększenie akcji kredytowej maksymalnie o kolejne 100 mld złotych rocznie.

„Powyższe wyliczenia wskazują, iż sektor bankowy może być jednym z kluczowych wehikułów finansowych pożądanego wzrostu inwestycji w Polsce.

Skorzystałaby na tym zarówno gospodarka, jak i sam sektor bankowy, w tym w dużym stopniu segment bankowości przedsiębiorstw, którego rozwój mógłby w takich warunkach istotnie przyspieszyć, choć potencjalnym ograniczeniem mogą być podażowe aspekty realizacji takich inwestycji (zdolność poszczególnych sektorów do efektywnego podjęcia takiego wysiłku)” – czytamy także.

Czytaj także: Pierwsza transakcja faktoringowa z celami ESG w Grupie BNP Paribas w Polsce

Działania uzależnione od otoczenia regulacyjnego sektora finansowego

Autorzy raportu zwracają jednak uwagę, że o ile baza kapitałowa stwarza teoretyczne podstawy do zwiększenia akcji kredytowej przez banki, to zasadność biznesowa i możliwości takich działań będą także uzależnione od otoczenia regulacyjnego szeroko rozumianego sektora finansowego i procesów zachodzących w gospodarce realnej.

Ich zdaniem, zwłaszcza przy wieloletnich projektach należy brać pod uwagę skalę projektów, ale także wzrost wymagań względem kredytobiorców w związku z polityką klimatyczną.

Czytaj także: Edukacja w obszarze ESG fundamentem zielonej transformacji światowej gospodarki

***

Bank Pekao jest częścią grupy PZU – największej grupy finansowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Od 1998 roku bank obecny jest na GPW; wchodzi w skład indeksu WIG20. Aktywa razem banku wyniosły 281,14 mld zł na koniec 2022 r.

Źródło: ISBnews
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Bank Pekao SABankiESG / Environmental, Social and corporate GovernanceGospodarkaKredytyKredyty dla firmSektor bankowySektor finansowyZielona transformacjaZielone finanse
Autor mb
Źródło BANK.pl
Partner działu
Fundacja Polska Bezgotówkowa

Polecamy

Multimedia
Wspieranie zrównoważonego rozwoju gospodarczego Polski misją BGK
Bogdan Benczak, prezes PZU
Kadry
Bogdan Benczak uzyskał zgodę KNF na pełnienie funkcji prezesa zarządu PZU
Jan Dziekoński, Head of Market Insights, RynekPierwotny.pl,
Nieruchomości
Będzie przecena mieszkań na rynku pierwotnym w przyszłym roku?
Marcin Zarzecki, RPP
Kadry
Prezydent RP powołał nowego członka Rady Polityki Pieniężnej

Najnowsze

Od lewej: Erika Vovere, Marek Radzikowski, Jakob Hansson. Źródło: PKO BP
Z rynku finansowego
PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
puzzle, logo UE, element z polską flagą
Gospodarka
Ministerstwo Finansów o przystąpieniu Polski do strefy euro
Bank Pekao, PZU logo
Z rynku finansowego
Prezesi PZU i Pekao: kontynuujemy prace na reorganizacją grupy, kluczowa jest legislacja
Krzysztof Gawkowski, wicepremier i wiceminister cyfryzacji.
Technologie i innowacje
UE przyspiesza rozwój sztucznej inteligencji i infrastruktury cyfrowej – powstanie 19 fabryk AI, w tym dwie w Polsce
kobieta z torebkami z zakupami
Gospodarka
Sprzedaż detaliczna w listopadzie ’25 wzrosła o 3,1% r/r, ale spadła m/m
Z rynku finansowego
Bankierzy skazani w Niemczech za aferę Cum-Ex
NBP
Z rynku finansowego
Trzej członkowie zarządu NBP ponownie z nadzorami nad departamentami banku centralnego
biurowce
Nieruchomości
Konwersje na polskim rynku nieruchomości komercyjnych – inwestorzy wolą mieszkania zamiast biur

Zobacz także

Od lewej: Erika Vovere, Marek Radzikowski, Jakob Hansson. Źródło: PKO BP
Z rynku finansowego
PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
kobieta z torebkami z zakupami
Gospodarka
Sprzedaż detaliczna w listopadzie ’25 wzrosła o 3,1% r/r, ale spadła m/m
Z rynku finansowego
Bankierzy skazani w Niemczech za aferę Cum-Ex
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}